• Odessa

Rädisor- vad gör jag med dem?

Har köpt rädisor för första gången och undrar nu vad man gör med dem? Hur äter man dem?

Provade att äta en rå nu och den smakar..intressant. *s* Tror inte min mage (känns som halsbränna) klarar att äta speciellt många råa. Och, det smakar konstigt, såhär smakar det nog att äta gräs eller färska pinnar.

• Svar på tråden Rädisor- vad gör jag med dem?
  • annca

Rädisor äter man råa. Hela eller skivade i sallad. Har aldrig hört om något recept med tillagade rädisor...

~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • Odessa

Oki, jag ska ge det ett försök och skiva ner i en sallad. Det är en helt ny smak för mig, så det tar kanske lite tid att vänja sig. *s* Jag brukar tycka om alla grönsaker, men det här lär bli lika svårt som när jag skulle lära mig äta ost och dricka vin. *flin*

• ulle77

Du kan ha dem som dekoration, det är kanske fel årtionde men skär ett * vid rotändan och lägg dem i vatten så de öppnar sig.

Garanterat magproblemsfritt

• Odessa

Åh, det ska jag prova! *stadsbon letar efter rotändan*

ulle77 skrev 2007-06-21 14:30:07 följande:
    Du kan ha dem som dekoration, det är kanske fel årtionde men skär ett * vid rotändan och lägg dem i vatten så de öppnar sig. Garanterat magproblemsfritt
  • ulle77

Det är andra sidan än de gröna bladen

Dem kan du kanske annars fritera...

• Odessa

Nej, det är första gången. Äter annars mycket frukt och grönt, men har aldrig förstått vad jag ska ha rädisa i. *s*

Henrik31 skrev 2007-06-21 14:53:59 följande:
    Aldrig ätit innan?
  • ulle77

Rädisa och rättika är rätt lika i smaken, även om rättikan är mildare och den kan används i grytor. Kanske något att testa?

• Odessa

Rättika, hmm.. Det har jag inte heller testat. *skäms och kryper in under en sten*

ulle77 skrev 2007-06-21 15:31:50 följande:
    Rädisa och rättika är rätt lika i smaken, även om rättikan är mildare och den kan används i grytor. Kanske något att testa?
  • ulle77

Själv blev jag utskrattad av de andra på Öppna förskolan när jag frågade om den andres mjölkallergiske son också reagerat på fänkål. Jag gillar helt enkelt att laga mat med grönsaker.

Svar på tråden Rädisor- vad gör jag med dem?