• daysi80

Tryck nedåt när jag satt på toa och kissade

Häromdagen när jag satt på toa och kissade kände jag ett tryck nedåt (inte bajsnödighetstryck, utan som om det låg en vattenmelon i bäckenet och tryckte (fin liknelse ).
    Var det livmodern som är så tung just i den ställningen, eller var det bebben som låg nedåt med huvudet, eller vad kan det ha varit?
    Fler som känt så?

Ibland känner jag även obehagskänsla när jag går eller cyklar, att det blir tungt neråt i bäckenet och lite obehagligt. Svårt att förklara, men det kan kännas som en stor bubbla i magen (inte i tarmarna).

Har dessutom mensvärk bak i ryggen (har alltid min mensvärk i ryggen) då och då, precis samma smärta som jag brukar ha vid mens, molande på något sätt. Är det förvärkar jag känner av, eller är det växtvärk? Det är ihållande, så det kommer inte och går.

Jag är i vecka 28.

• Svar på tråden Tryck nedåt när jag satt på toa och kissade
  • Belin

Ja du .. ta det med barnmorskan nästa gång. Tryck blir det ju lätt när barnet fixerat sig och ligger med huvudet neråt. I vissa ställningar då kan det trycka rejält neråt. Men molande mensvärk har jag nog inte riktigt koll på i v.28!! Det hade ju jag typ när förlossningen startade. Det låter ju som förvärkar som du kanske ska kolla upp. Viss typ av förvärkar har man ju, men det du beskriver med molande mensvärk låter mer som dom riktiga värkarna.. ring din bm eller ring förlossningen och fråga där. Du kanske ska ta det lite lugnare?? varva ner lite i vardagen. Näe - kolla upp med någon som vet i stället. Jag är inte barnmorska på något vis.

• daysi80

Tack för svaret!
    Jag känner inte riktigt trycket hela tiden, utan bara ibland.

Molande värken är inte heller hela tiden, kommer då och då. Kanske kan vara fogarna?
    Jag är ganska aktiv på fritiden, spårar med hunden i skogen och är på golfbanan...man kanske ska ta det lugnare med det?
    Det är inte så att det känns som om det är på G och gör inte ont, och samma molande mensvärk hade jag även när jag var precis nygravid...tolkade det som livmodern som växte.

Ska till BM på onsdag, ska kolla med henne då kanske?

Någon mer som har erfarenhet av liknande känsla?

• Änglaplinga

jag känner också speciellt vid toalett ebsök, att det trycker som bara den i den ställningen...
    men värken borde du inte ha, ring för att fråga, sen är det bara att vila å ta det lugnt...

• daysi80

Jag har haft värken till och från ca 2 veckor. Inte kraftig alls, bara som vanlig molmensvärk.
    Tror ni det kan vara något som inte är som det ska då? Det gör absolut inte ONT, utan moler mest. Sen går det över, kan komma tillbaka nästa kväll eller så känner jag inget den kvällen o.s.v.

Ingen som känner samma mensvärk som jag i v. 28?

• indiemorsan

Jag känner som du! Tror jag i alla fall. Jag är också i v 28. Det där trycket neråt får jag också ibland när jag kissar - framförallt om man är ute och åker och måste stanna och kissa i naturen. Sitta på huk och kissa är jätteobehagligt. Men det har varit så ett tag för mig, jag tror inte det är farligt. Jag brukar få sammandragningar i det läget också, så jag tror att när man sitter och kissar (framförallt på huk) så pressar det väl på lite därinne i livmodern så att bebisen trycks lite neråt. (jag har ingen aning,det är bara som jag har fått för mig. Men det gör ju inte så ont att det känns farligt. Det är bara obehagligt).

Molvärk i ryggen har jag också, till och från (har också alltid mensvärk där och hade ont i början). Jag har inte tänkt på att det skulle kunna vara nån fara med det, men nu när nån pratade om värkar blev jag ju orolig... Jag har mycket sammandragningar också, så fort jag anstränger mig minsta lilla.

Men hur känns "normala" förvärkar då, och när får man vanligtvis dem?

• Belin

Det här hittade jag på growingpeople.se:s hemsida:
    Förvärkar startar från olika håll i livmodern och sprider sig oregelbundet över den. Magen blir hård och putar ut, oftast utan att det känns något speciellt neråt underlivet.

En förlossningsvärk börjar från toppen av livmodern och sprider sig neråt. Då pressas fostret mot bäckenbotten. Det kan upplevas som ett tryck neråt eller rent av göra ont. Många känner också att smärtan sprider sig ut i korsryggen, ungefär som vid mens.

Gå in på deras hemsida och kolla. Det står lite smått och gott om det mesta där.

• mija

jag har oxo de där trycket neråt tror de e bebisen som ligger å trycker på

• terran

Så har jag kännt sedan v.23 o nu är jag i v.26+4. Min bebis ligger redan tillrätta sa BM när jag var där (20/6). Men min dotter lade sig tillrätta i v.28 tror jag att det var, men ut kom hon inte förräns BF+5.
    Men det är inte skönt när man har det trycket nedåt

/Terese

Svar på tråden Tryck nedåt när jag satt på toa och kissade