• Dvojcke

Hur ofta bör man koka/sterilisera en nappflaska?

Precis som rubriken lyder: Hur ofta bör man koka/sterilisera en nappflaska? Vet ju att man ska koka den 5 minuter då den är ny, men efter det då? Har kokat rubb å stubb 1 gång per dag - är det för ofta?

Hur gör ni andra?

• Svar på tråden Hur ofta bör man koka/sterilisera en nappflaska?
  • MeNoLike

hart för mig att det står egentligen att man ska koka efter varje användning.. lite väl dte tycker ja...

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • tjötas

Jag har kokat dem när de varit nya. Sen kanske två gånger sen dess. På ett år...

• Mitsuko

jag kokar de kanske varannan vecka..om ens det=) ! undrar också¨hur ofta man ska byta nappen på flaskan? är det dax att byta när de inte är klara i färgen längre..? men då får man ju byta skitofta juh

• Mitsuko

jag ställer in de i miccron med vatten i o full effekt i några minuter, samma med napparna. går fortare än att koka på spisen=) och det har samma effekt

• jamtlandsstårs

har inte kokat sen de var nya,diskar dom i maskin, napparna byter man väl när man tycker......

• Disco

Jag häller kokande vatten i flaskorna efter varje användning, sköljer ur, diskar dem och sedan låter de stå med kokhett vatten en stund. Häller kokande vatten på napparna till flaskorna också efter varje användning. Tycker detta känns bra nu eftersom min lille bara är knappt en månad och det är varmt nu och så. Kommer fortsätta såhär över sommaren iaf.

• BabeGrl

Jag steriliserar dem varje gang dem har blivit anvanda, jag anvander Avent flaskor o de star att man skall antingen koka eller sterilisera efter varje anvandning for att inte bakterier skall komma in, och att forvara dem i kylskap sa dem haller sig rena. Jag har gjort detta nu sedan jag borjade anvanda dem o det e nu ca 7 man. Man kommer in i en rutin, men jag har ocksa 6 st flaskor sa jag sterilisera ca 1 ggn om dagen. Jag hade nog kopt en steriliserare o satt in dem i micron, det e lattare an att koka och tar mindre tid. Du diskar ju bara ut dem och satter in dem i micron och sa kan du lata dem gora sin sak.

• Dvojcke

Hmm...verkar som de flesta gör väldigt olika. Då spelar det kanske inte så stor roll då.

• thesmokejumper

Jag diskar dom noga napp och flaska efter varje användning. Napparna kokar jag en gång i veckan.

• milimina

när junior var nyfödd kokade vi allt när det blivit använt. när vi fick börja med flaska igen vid  5 mån kokade vi ibland och diskade istället. då kröp han ju ändå runt på golvet osv.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Joje

Gör det som känns rätt för dig! Det viktigaste är ju att det inte finns några rester av bröstmjölk/ersättning/välling kvar i napp och flaskor - det är ju där bakterierna fäster.

Läste i ett annat tillägg att det räcker om man steriliserar 1 gång varannan dag... men som sagt man gör det som känns bäst.

Själv använder jag inte flaskan så mycket, men tänkte börja ge ersättning på kvällen och när man lämnar bort sonen, han är 10 veckor nu.

• MysMinna

De första fyra månaderna kokade jag alla flaskor och nappar en gång om dagen. Vatten till ersättningen kokade jag också. Nu är killarna snart sex månader och nu kokar jag napparna en gång om dagen och flaskorna en gång i veckan. Nu tar jag kallvatten ur kranen.

Better to be hated for who you are, than loved for who you´r e not!
Svar på tråden Hur ofta bör man koka/sterilisera en nappflaska?