• JolinesMamma

Hårda och mjuka vokaler.

Jag slänger in ett till inlägg när jag ändå håller på.

Vokaler delas ju in i mjuka och hårda. AOUÅ är mjuka och EIYÄÖ är hårda om jag inte minns fel. Men varför delas de in? På vilket sätt är de mjuka respektive hårda? Jag diskuterade detta med min mamma igår, vi kom inte fram till nåt vettigt.

• Svar på tråden Hårda och mjuka vokaler.
  • Dimitra

Ur wikipedia:

Vokalerna kan delas upp i främre, (i, y, e, ä), centrala (bl a ö-ljud, kort a) och bakre, (u, o, å, långt a) vokaler.

I svensk ortografi skiljer man mellan mjuka vokaler (dvs främre vokaler) och hårda vokaler (dvs bakre vokaler). Deras funktion i stavningen skiljer dem åt: samma konsonant-bokstäver eller kombinationer av dessa, blir olika ljud beroende på vilken slags vokal de står framför.

C får k-ljud framför hård vokal (till exempel cognac, cumulus), medan det får s-ljud framför mjuk vokal (till exempel cirkus, cykel)G uttalas med g-ljud framför hård vokal (till exempel gata, gunga) men får oftast j-ljud framför mjuk vokal (till exempel genom, gitarr)K har k-ljud framför hård vokal (till exempel kaka, kopia) men representerar för det mesta tje-ljud framför mjuk vokal (till exempel kedja, kid)Sk blir just sk framför hård vokal (till exempel skata, skola) men blir sje-ljud när det står framför en mjuk vokal (till exempel skela, skytte)
    Var sitter controlaltdelete-knappen?
  • Idapida83

aouå är hårda och eiyäö är mjuka

• JolinesMamma

Aaaah nu förstår jag! Tack tack!

Svar på tråden Hårda och mjuka vokaler.