• Sandriz

försäkringskassan, hjälp tack?

så här står det på försäkringskassans hemsida:

"Du som har, eller ska ansöka om, sjukpenning, föräldrapenning eller tillfällig föräldrapenning ska skicka dina blanketter och handlingar till Försäkringskassans inläsningscentral i Östersund. Begäran om sjukpenning skickas tillsammans med läkarintyget..."

..Dina blanketter och handlingar? huh? vad mer än moderskapsintyget ska jag skicka in? :O

• Svar på tråden försäkringskassan, hjälp tack?
  • marre81a

jag har bara skickat in moderskapsintyget.. Sedan kom de hem papper som jag skulle fylla i om inkomst.

• Annamaja

Det är nog bara att lämna in moderskapsintyget. Det gjorde i alla fall jag.

• micorazón

först moderskapsintyget sen även de papper som du får hemskickade efteråt ska sändas in till inl. centr.

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • Nathalia

Jag sände mitt moderskapsintyg idag till inläsningscentralen i östersund, ringde Försäkringskassan och fick adressen vart det skulle sändas.

Vissa Försäkringskassor sänder in den åt dig om du lämnar in den, men det tar några dagar extra då för att den måste sändas via Intern post genom Försäkringskassan.

Den skall läsas in via en dator och läggas in i deras system, så vare sig du lämnar in den eller skickar den själv måste den passera inläsningscentralen för att läggas in i dator systemet, bara olika sätt att gå tillväga på att få in papper dit. Sända själv eller låta försäkringskassan sända dit åt dig och slippa 5:50 i frimärke, men vänta några dagar extra istället.

Båda sätten funkar man gör det som känns enklast för sig själv.

• TereseA

inläsningscentral??? jag bara lämnade mederskapsintyget in i deras brevlåda här...var det fel?

• SofiaD

Terese
    Det kommer nog rätt ändå.

TS

Ja, börja med att sända in moderskapsintyget. Du får automatiskt hem papper för föräldrapenning. Ska du ansöka om hp finns info på FK sida om det.

♥♥♥Mina barn - mitt allt! Nu gravid med trean i v 36, BF 21/7 -07♥♥♥
  • dansoholist

hur långt innan skickar ni in era papper, tar det lång tid att få igenom sin ansökan?
    Jag ska ha i början på oktober...

• Varförärallasignaturerupptagna
    dansoholist skrev 2007-06-22 09:36:15 följande:
    hur långt innan skickar ni in era papper, tar det lång tid att få igenom sin ansökan?Jag ska ha i början på oktober...
    Ska oxå få i början av oktober.. Tror det börjar bli dags att skicka papperen nu.. Iaf ansökan om HP och då kan man ju lika gärna skicka FP-papperen samtidigt.
    Har skjutit upp det lite men det e nog dumt.. =S
  • linhol

Pratade med försäkringskasan idag och de ville att jag skulle sända mitt och sambons arbetsgivarintyg samtidigt som moderskapsintyger eftersom de saknade uppgifter om oss båda i sina register.

Svar på tråden försäkringskassan, hjälp tack?