• Popflickan

Hur veta när hemodlade potatisen är färdig??

Jag har odlat potatis i en hink på balkongen och det växer jättebra, plantorna har fått blomknoppar som nog snart slår ut.

Men hur vet jag när det är dags att skörda? Och hur gör man? Gräver man upp potäterna eller ska jag dra upp hela plantan?
    Vet inte om jag vågar testa ikväll, det vore ju synd om man pajjar allt så att säga. Men det vore ju gott med hemodlad potatis til midsommar. Om de nu är klara??

Hjälp mig ni som vet!

• Svar på tråden Hur veta när hemodlade potatisen är färdig??
  • lata kocken Johanna

man brukar säga att den ska ha blommat över åtminstone annars är det inte mkt under...

och ute på åkern så drar man upp hela plantan - sen gräver man upp de potatisar man inte fick med upp

• Popflickan

Aha, då är det nog bäst att vänta eftersom blommorna inte ens har slagit ut än! tack tack!

• abnocto

Alla sorter blommar inte så beroende på sort ska du kanske inte vänta för länge. Blasten ska vara stor och välväxt, det går jag på. Du kan ju alltid gräva lite försiktigt runt om för att se om du hittar någon potatis. hittar du någon är den säkert klar, hittar du ingen väntar du.

• Mor till solsken

Stick ner ett finger och känn lite om de är tillräckligt stora för att ge lite mat. Gott med egen potatis.

• Pyff

Förra året väntade jag tills de hade blommat,¨men jag tänker faktiskt ta upp en planta imorgon (vi ska fira midsommar imorgon istället för idag) och hoppas på att de är såpass stora att det går att äta dem...........

• K J N

Generellt gäller en till två veckor efter att plantan har blommat ut om du har en tidig sort.

Observera att lätt gröna potatisar innehåller solanin vilket är farligt att förtära.

För att undvika förekomsten av detta så brukar man kupa potatisen ett par veckor innan skörden.

• abnocto

Som sagt, alla sorter blommar inte. Jag tog upp igår utan en endaste blomma, och de var jättefina och stora

• Popflickan

Tack för alla svar!
    Jag grävde lite i hinken igår och fick upp en liten potatis stor som en liten köttbulle, så jag ska vänta med att dra upp dem.
    Jag tror att jag har planterat för många potatisar i hinken dock, det kändes trångt i hinken!
    Jag planterade i ca en dm djup jord och sen allteftersom det har växt så har jag fyllt på mer jord. Så hela hinken borde vara full med potatis om jag har tur!

• abnocto

I en hink skulle du nog bara satt en potatis.

• Popflickan

Det är iofs inte en vanlig liten skurhink utan mer som en liten tunna, rätt bred och hög, så jag hoppas det ska gå bra!
    Den blommar nu iallafall!

Svar på tråden Hur veta när hemodlade potatisen är färdig??