• puffipuff

tips vid kolik

Hej!!

jag har en vän som precis fått barn och han har ont i magen
    jag kan tyvärr inte ge henne några tips så jag tänkte att ni kanske har nån ide för vad hon kan göra... hon ger minifom och lillen får både bröstet och ersättning då ammningen har strulat lite och han har gått ner i vikt...

tack på förhand

• Svar på tråden tips vid kolik
  • yaz

Det absolut första hon kan göra är att utesluta allt mjölkprotein ur kosten. Då man tror att proteinet är för stort att passera genom barnets outveckalde tarmar, man skall även utesluta allt som är gasbildande såsom: lök, broccoli, bönor mm.

Öka dosen minifom till 20 droppar inför varje måltid. Skulle inte detta hjälpa så kan man även ge akupunktur på bebisen.
    www.akupunktur.se/

Från en mammis med en liten kolitjej som blev bra efter detta
    Det var ff akupunkturen som hjälpte, min dotter hade då riktig kolik: alltså skrek minst 3 timmar varje kväll!

Ersättningsprodukter:

Alpros blå sojamjölk
    Alpros sojagrädde
    Alpros yoghurt
    Alpros naturell yoghurt
    Becelsmör
    Tofulineglass (vanilj och choklad)
    Margarin (kan man äta om det är gjort på veg)

Det är ganska jobbigt i början men man lär sig efter ett tag och det gäller att vara råstrikt om man skall få resultat. Men vad gör man inte för att få en nöjd och glad bebis

• Kinga L

Det kanske är självklart , men jag märkte att min son fick mer ont om jag inte rapade honom ordentligt efter varje matning. Annars ligger den där och trycker. Man kan ge mer minifom än vad detstår på paketet. Sen finns ju det såna där Dr Browns flaskor som är jättebra, de gör att barnet inte behöver svälja massa luft!!

• maho0822

Försök på sikt vänja barnet av med ersättning då egna mjölken är bättre.(skonsammare) Mamman kan pumpa ur lite extra efter varje måltid när barnet inte vill ha mer ell när barnet sover för att att stimmulera mjölkproduktionen lite mer.

Amma med gumminapp för att skydda vårtorna, finns på barnenshus, lekplaneten, apoteket.

Låt barnet sova mot ngn av föräldrarnas axel gärna i sjal ell sele då trycket av en annans kropp mot barnets mage ger värme och det blir då lite skönare i magen.

Vi hade en tjej som hade kolik i början. Gjorde misstaget att efter hon somnat i vår famn, mot axeln lade vi henne på rygg i vagnen ell sängen = hon vaknade varje gång blev övertrött och fick därför inte in några sovrutiner första två månaderna.
    insåg detta dock i efterhand.

låt barnet dagtid sova på magen i vagnen. Enligt vår BVC kan man låta barn som har kolik ell verkar trivas med att sova på magen göra det men under UPPSIKT, DVS INTE PÅ NÄTTERNA UTAN DAGTID DÅ MAN ÄR I NÄRHETEN. Tro mig efter ett par veckor vill mn så gärna att barnet ska få sova en timme i lugn och ro så då testar man på mage och sitter och tittar hela tiden, men det är värt det.

• maho0822

OBS svamp, vitlök, papika och lök gick inte att äta för mig som ammade.

tänk på att vanliga grillmarinader ofta innehåller lök genom grillkryddan.

• maho0822

vanlig ersättning kan innehålla komjölk, det måste isåfall bytas ut ifall det blir bättre utan.

• puffipuff

tack så mycket för alla fina svar!! jag tror att min vän kommer bli mycket tacksam för hjälpen

• tvåblå

Man kan oxå "hjälpa till" att släppa ut lite gaser, genom att använda rumptermometern ibland.....
    Om bebin har mycket ont, så rekommenderar jag verkligen att prova akupunktur. Vi gjorde det på vår dotter med mycket bra resultat (hon skrek varje vaken minut innan...)
    Om möjlighet finns till akupunktur så prova så fort som möjligt !! Inte minst för bebins skull, som utmattad zombie kolikförälder glömmer man lätt att det faktiskt är babyn som har ONT. Enligt den akupunktören vi gick till (då den enda godkända i Sverige, forskade om spädbarnskolik) beror troligtvis kolik på ständigt arbetande tarmar, och akupunkturen hjälper till att "bromsa" tarmarnas arbete. Vanligt hos kolikbarn är oxå att dom går upp snabbt i vikt (vill äta jämt...) att dom inte har någon saliv, mycket kräkningar, grönt racerbajs (vår dotters bajs såg ut som kolsyrad geggamojja...) mm mm
    Många kolikbarn gillar att bäras som "hängande apa" över underarmen(babyns mage mot underarm, benen på var sida underarmen/handen och huvet vid sidan av armvecket). Vår dotter var faktiskt tyst när vi bar henne så... !!!
    Hoppas nåt kan vara till hjälp

• Ipomea

Blir det lika med våran nästa baby (som kommer snart) så kommer jag att testa akupunktur. Mitt tips är annars dilldroppar som man använder i USA och England som heter Gripwater.. Beställde från England (EU-land så det blir inget knas i tullen)från nån websida som jag ej kommer ihåg nu. Finns flera så googla i såna fall!

• puffipuff

tackar än en gång för bra tips

Svar på tråden tips vid kolik