Egna svar, då:
1. Tycker ni att det är fel/konstigt att ge nyfödda namn som var vanliga i en annan generation, men inte nu..?
Nej. Jag tycker att det är ett bättre alternativ än att ta något utländskt, konstigt eller nypåhittat namn - om man nu tycker att det är jätteviktigt att barnet blir ensamt om sitt namn i sin dagisgrupp, klass o.s.v..
2. Finns det någon generation, vars namn ni aldrig skulle ta till era barn..?
Jag har väldigt svårt för många av sekelskiftesnamnen, som är tillbaka nu sedan något decennium tillbaka. Jag skulle inte på villkors vis kunna döpa mitt barn till Albin, Anton, Alfred, Melker, Manfred, Folke, Asta, Alma, Hilma, Hilda, Hulda, Augusta, Eulalia, Ester, Edith eller liknande namn. Jag tänker helt enkelt bara på gamla människor när jag hör dem.
3. Finns det någon generation, som ni tycker hade speciellt fina namn?
Ja, jag tycker att min egen generation - 60-talisterna - ofta hade fina och bra namn. De var enkla, rejäla och vettiga. Inga konstiga stavningar eller så. Och väldigt ofta internationellt gångbara på köpet. T.ex.: Fredrik, Rickard, Kenneth, Martin, Marcus, Peter, Tomas, Mikael, Mattias, Ulf, Leif, Kristian, Christer, Charlotte, Christine, Camilla, Catharina, Maria, Marie, Anna, Susanne, Helena, Elisabet, Cecilia...