• Gabriella S

Generationsnamn

1. Tycker ni att det är fel/konstigt att ge nyfödda namn som var vanliga i en annan generation, men inte nu..?

2. Finns det någon generation, vars namn ni aldrig skulle ta till era barn..?

3. Finns det någon generation, som ni tycker hade speciellt fina namn..?

• Svar på tråden Generationsnamn
  • Saara

Nä de är väl aldrig fel att ge ett namn ma gillar oavsett vilken generation dom är mest poppis på.

Mina barn har inga namn som är inne nu, utan var  mer inne på vår egen generation och på 90-talet.

Namn som jag inte gillar nu är nog klassiska 50-tals namn som mina föräldrar har, typ Margareta, Birgitta, Göran osv

Men mina barnbarn kommer säkert få nått sånt namn Dom är nog inne då igen.

• Gabriella S

Egna svar, då:

1. Tycker ni att det är fel/konstigt att ge nyfödda namn som var vanliga i en annan generation, men inte nu..?

Nej. Jag tycker att det är ett bättre alternativ än att ta något utländskt, konstigt eller nypåhittat namn - om man nu tycker att det är jätteviktigt att barnet blir ensamt om sitt namn i sin dagisgrupp, klass o.s.v..

2. Finns det någon generation, vars namn ni aldrig skulle ta till era barn..?

Jag har väldigt svårt för många av sekelskiftesnamnen, som är tillbaka nu sedan något decennium tillbaka. Jag skulle inte på villkors vis kunna döpa mitt barn till Albin, Anton, Alfred, Melker, Manfred, Folke, Asta, Alma, Hilma, Hilda, Hulda, Augusta, Eulalia, Ester, Edith eller liknande namn. Jag tänker helt enkelt bara på gamla människor när jag hör dem.

3. Finns det någon generation, som ni tycker hade speciellt fina namn?

Ja, jag tycker att min egen generation - 60-talisterna - ofta hade fina och bra namn. De var enkla, rejäla och vettiga. Inga konstiga stavningar eller så. Och väldigt ofta internationellt gångbara på köpet. T.ex.: Fredrik, Rickard, Kenneth, Martin, Marcus, Peter, Tomas, Mikael, Mattias, Ulf, Leif, Kristian, Christer, Charlotte, Christine, Camilla, Catharina, Maria, Marie, Anna, Susanne, Helena, Elisabet, Cecilia...

• Gabriella S

Ja, Sara, jag har tänkt på det. Om trenderna håller i sig (med cykler på 80 år), så kommer våra barnbarn antagligen att heta dom namnen, ja! Jag är inte jätteförtjust i dom, men jag tycker i alla fall bättre om dem än sekelskiftesnamnen.

Vissa 40-50-talsnamn är ju riktigt fina, till och med, sammansatta namn som Lars-Erik och Marie-Louise t.ex.. Lennart och Marianne gillar jag också.

Svar på tråden Generationsnamn