• fru Lisa

gardiner

har funderat lite... hur är det med gardiner när man barnsäkrar hemmet`? måste jag ta bort alla långa gardiner?

vi har nu panelgardiner på panelgardinstänger med knoppar längst ut...

sannolikheten att gardinstången träffar flickan om den åker ner är ju kanske inte så stor men tänk om...? har dock aldrig hört ngn diskussion om det förut!

• Svar på tråden gardiner
  • katinka1

Stooooopp du går för långt Har du hört att nåt barn har vållat skada av en gardinstång? Inte ont menat, men isåfall bör du i framtiden aldrig gå ner för en trappa för man kan halka och slå ihjäl sig.

Nä, ursäkta. Nä skruvar du fast gardinstången så ska det inte hända nåt och om du nu mot förmodan vill ha en väldigt stabil lösning så skruva fast gardinstången i taket. Då tål den ännu mer.

• Tonx

katinka1 skrev 2007-06-21 20:49:16 följande:

Stooooopp du går för långt Har du hört att nåt barn har vållat skada av en gardinstång? Inte ont menat, men isåfall bör du i framtiden aldrig gå ner för en trappa för man kan halka och slå ihjäl sig. Nä, ursäkta. Nä skruvar du fast gardinstången så ska det inte hända nåt och om du nu mot förmodan vill ha en väldigt stabil lösning så skruva fast gardinstången i taket. Då tål den ännu mer.
    Ehrm, jag vill inte verka petig, men min kompis flicka bröt faktist nyckelbenet för inte så länge sen pga en gardinstång som hon drog ner över sig.
  • fru Lisa

hur skruvar man fast gardinstången? när man har såna raka för panelgardiner?

tycker faktiskt inte alls min oro är obefogad, ja man kan ramla i en trappa och slå sig - det är därför inte barn går i trappor... vuxna kan hantera både trappor och gardiner, men kan barn det?

• Skrutten2006

Jag har bara korta gardiner nu för tiden för lillen tog ett ordentligt tag och drar för allt han är värd i de långa. Det såg inte så fint ut att ha panelgardiner som slängts upp tillbaka över stången för att inte nå golvet www.familjeliv.se/Forum/ikoner/icon12.gif

• Skrutten2006

Oj nu blev det fel med ikonen...

• Marres Killar

Barnsäkra lägenheten??? Har jag aldrig gjort... och aldrig haft problem alls. Mina barn är 3½ och 2. Jag tänker mer så här: barnen måste anpassa sig efter oss, inte tvärtom. Självklart har vi inte "farliga" saker framme, men vem har det? Vi hade tom baren i barnhöjd, mina killar rörde aldrig flaskorna. Däremot så hade vi ofta besök från en liten flicka som de hade tagit bort ALLT i deras lägenhet, så när hon kom hem till oss vart hon helt till sig, hon hade nog aldrig sett så mycket saker hemma... värt att tänka på?

♥ a clean house is a sign of a broken computer ♥
  • katinka1

Jag menade inte illa!! Sorry, verkligen!

Nu fattar jag även vad du menar med gardinstång med panelgardin, även om jag inte skulle oroa mig. Du kanske kan binda fast den lösa delen i den fasta delen så den inte trillar ner med en gång om det mot förmodan skulle hända att flickan drar för mycket. Fast jag har inte helt bilden framför mig hur de ser ut exakt..

• Rulltrappa

dte har jag också funderat på. det har hänt flera gånger att ludvig har försökt att resa sig upp med gardinen som stöd och eftersom vi inte har gardinstänger som kan "skruvas fast" och aldrig någonsin sett såna heller för den delen börjar jag överväga om vi ska byta gardiner.

• Rulltrappa

Marres Killar skrev 2007-06-25 20:25:21 följande:

Barnsäkra lägenheten??? Har jag aldrig gjort... och aldrig haft problem alls. Mina barn är 3½ och 2. Jag tänker mer så här: barnen måste anpassa sig efter oss, inte tvärtom. Självklart har vi inte "farliga" saker framme, men vem har det? Vi hade tom baren i barnhöjd, mina killar rörde aldrig flaskorna. Däremot så hade vi ofta besök från en liten flicka som de hade tagit bort ALLT i deras lägenhet, så när hon kom hem till oss vart hon helt till sig, hon hade nog aldrig sett så mycket saker hemma... värt att tänka på?
    men hur har dina barn varit då? det där har fungerat med mina bröder, de har varit jättelugna och haft bra omdöme, men min syster var skogstokig och skulle klättra på precis allt och trots boxarhjälmen hon hade hela sin vakna tid fick hon en hel del hjärnskakningar (och jag misstänker att min son kommer att bli likadan) och i hennes fall var det faktiskt nödvändigt att barnsäkra.
Svar på tråden gardiner