• Poppinella

Skalbaggar... urk!

Vi har en massa skalbaggar lite här och var i huset. En del stora och en del små - svarta allihopa. Det är rätt äckligt att det är så många och vi skulle mer än gärna vilja bli av med dom....
    Vad är det för skalbaggar som brukar vara i hus och vad har ni för bekämpningstips?

Mvh
    Poppinella - som nyss råkade trampa på en

• Svar på tråden Skalbaggar... urk!
  • Sencha

Svårt att svara på utan mer info Bilder?

• Poppinella

Ska försöka ordna det, förstår att det är lite svårt... Men tänkte att någon annan kanske hade/har haft samma problem.

Min fasa är att det är KACKERLACKOR!!!!! Tror dock inte det, men ändå...

• game set match

Gå in på www.anticimex.se och jämför med otäckingarna där! Om det är skadedjur så bör du kontakta någon utrotare - typ Anticimex - omgående. Oftast ingår det i hemförsäkringen.

• Krabat

Jag tror det är pälsänger. Sök på det. Det finns pälsängerspray på coop för 99 kronor. En röd sprayflaska

• Poppinella

Pälsänger nej... så där såg de inte ut alls.
    Hittade en sida på anticimex, tack för tipset - tänkte inte ens på det! Ska jämföra nästa gång. Kunde tyvärr inte ta någon bild nu då dammsugaren var snabbare än mig med kameran... Ska dock tänka på det nästa gång.

• Pysselgalningen

hittat några larvskal då?

• Poppinella

Nej, inga larver vad vi har sett.

Nu har jag fångat en. Kan dock inte ta bilder förrän senare idag.
    Den är i alla fall svart, 20mm stor ungefär. 6 ben varavr bakbenen är större än de andra, liksom rätt stora "lår". Den är inte slät över ryggen utan det är som fåror där som går längs med ryggen eller vad jag ska säga.
    Litet huvud med spröt som påminner om harpuner och spröten (heter det så?) är lite röda/oranga längst ut.
    Hur ska jag mer förklara? Den luktar faktiskt illa, men jag vet inte om det kan vara nåt den utsöndrar då den är i en liten burk.

Har försökt hitta nåt ställe där man kan söka på olika baggar, hittar nämligen ingenting på anticimex hemsida. Någon som har nåt annat bra tips?

• game set match

Åk ner till Anticimex med den. Kolla även upp om deras hjälp ingår i er hemförsäkring.

• Pysselgalningen

låter som du hittat en stekel eller nått, möjligen en tvestjärt.

• Poppinella

Nej, tvestjärtar är det definitivt inte och steklar brukar nog inte se ut på detta sättet. Denna är ju mycket större än en tvestjärt, men de är för övrigt också är rätt äckliga...

Sitter nu i kö hos försäkringsbolaget för att kolla upp det där med hemförsäkringen.

• Poppinella

Usch, tvi - ollonborrar är det värsta jag vet! Men nej, det ser inte ut som en ollonborre. Har faktiskt inte märkt en enda ollonborre här - tack och lov!

• Pysselgalningen

är det en fullgången insekt du hittat eller är det en larv?

• game set match

Vad sa försäkringsbolaget?

• Poppinella

Jag kom aldrig fram och sen var jag tvungen att åka iväg. Har provat ett par gånger igen, men det är bara "handläggarna är upptagna nu" och då hamnar man inte ens i kö. Fortsätter testa.

• game set match

Kolla försäkringsbeviset hemma ikväll - det brukar stå där.

• Pysselgalningen

Har du ingen kamera så du kan fota?
    Låter ju inte direkt som nån form av skadedjur då dom inte brukar vara större än 1cm.. =/

• Poppinella

Nej, jag tycker inte heller att det låter som skadedjur längre. Nu är det mest så att jag vill veta vad det är för en gynnare. Den stämmer ju inte överens med nåt hos Anticimex (av skadedjuren de har där då), men jag har gått igenom så många sidor och hittar ingen som passar. Å andra sidan finns det ju tusen och åter tusentals insekter så det är ju inte så konstigt.
    Ska försöka fota den, men hinner inte nu tyvärr.

• Poppinella

Nu har jag fått tag på dom i alla fall och det ingår inte i hemförsäkringen. Däremot kan det ingå i villaförsäkringen, men då vi hyr har vår hyresvärd den så vi får höra med honom helt enkelt.

Tror mer och mer att det bara är nån fredlig liten bagge för nu har vi faktiskt inte hittat några mer på fler ställen *peppar peppar*

Svar på tråden Skalbaggar... urk!