• underverket 06

Kan folk inte skillnad på de eller dem?

Är förundrad över hur många som gör fel på de och dem.
    Såg i en annan tråd. "Vilka är dem nya flygreglerna"?
    De är en en subjektform och dem en objektsform. (såvitt jag kommer ihåg iallfalla).Är inte expert och vissa fall kanske de kan vara knepigt men oftast måste man väl som svensk veta vilket som är rätt. Har full förståelse för att människor som inte har svenska som modersmål kan göra fel.

• Svar på tråden Kan folk inte skillnad på de eller dem?
  • Ankissen

Haha, jag är svensklärare och mina elever har grymt svårt för just detta. Störande och irriterande, ja! Jag föredrar att man konsekvent använder det talspråkliga "dom" framför att skriva som i ts exempel..

Mamma till världens sötaste Elliot
  • Pikku Enkeli

Många "folk" kan tyvärr inte skilja dem åt, utan de använder dem lite som de vill.

Kan man inte göra rätt, då är det faktiskt bättre att skriva "dom".

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • Nananas

Jag kan skillnaden och blir alltid lite irriterad när folk gör fel.

Those three words are said too much.They`re not enough.
  • Nikhita

Är det ok att skriva "dom"? Ser det överallt nuförtiden.

När jag gick i skolan fick man bara skriva "de" eller "dem"

• Glamorama

Hellre att folk skriver "dom" än att de skriver fel på "de" och "dem". Lustigt att folk oftast väljer "dem" också, när "de" är så mycket större chans att få rätt på...

• Supertesco

Jag kan också skillnaden mellan de och dem och jag blir riktigt irriterad när folk konsekvent skriver till exempel dem. Kanske töntigt att störa sig på det, men då är jag väl en tönt då! Samma sak när det gäller särskrivningar och stavfel.

• Fluffguf

Ja, jag stör mig också på det! Men sen finns det ju vissa fall där det är lite svårare att veta vilket som är rätt, kommer tyvärr inte på nåt exempel just nu!

FUM är det nya BIM! Kolla in www.familjeliv.se/Forum-1-5/m22043160.html!
  • Ankissen
    Nikhita skrev 2007-06-21 23:21:24 följande:
    Är det ok att skriva "dom"? Ser det överallt nuförtiden.När jag gick i skolan fick man bara skriva "de" eller "dem"
    Vi får inte underkänna folk i svenska bara för att de använder dom. Men jag brukar hävda att man måste kunna behärska de/dem för att ha chans på VG-MVG. Det handlar ju om ett lite högre tänkande gällande skriftspråket.
    Mamma till världens sötaste Elliot
  • Enkiteng

Tydligen kan de inte det. Vissa verkar inte ha koll på "det" heller faktiskt! Jag är också en sån som stör mig, "dom" är visserligen talspråk men inte FEL, önskar att alla som är osäkra kunde använda det i stället för att chansa på "dem" jämt och ständigt.

• Frantic

Det är konstigt med svenskar som inte kan skilja på de och dem men som skriver rätt på engelska: they och them. Jag menar ingen skulle ju få för sig att skriva: "What are them doing?" eller "Give it to they" eller hur?

Svar på tråden Kan folk inte skillnad på de eller dem?