• zitis81

Ska personer med ärftliga sjukdomar få skaffa barn?

Som rubriken lyder. Vad anser du om att skaffa barn på "vanligt" sätt om man har ärftlig sjukdom.

Säg att det är 50% risk att barnet ärver sjukdomen.

Skriv gärna å förklara varför.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-22 00:20:45:
    Näst sista alternativet ska vara att det är att man borde adoptera istället för att skaffa barn genom egen graviditet.

Att adoptera är att skaffa barn lika mycket som att skaffa barn genom graviditet.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-22 11:17:12:
    Jag gjorde omröstningen pga att jag själv har ärftlig sjukdom å har valt att skaffa barn. Men jag har märkt att det finns många olika åsikter om detta. Har stött på folk som tyckt både det ena å det andra om att vi valt att skaffa barn. Ville se hur vanligt det var med dessa åsikter.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personer med ärftliga sjukdomar få skaffa barn?
  • Blue Dragon

Bara för att jag har blödarsjuka så ska jag avstå att skaffa barn. Barnen behöver inte få samma sjukdom som jag utan bara ha det med till sina barn i framtiden.

Älskar mina 3 flickor
  • mn73

Ursäkta en kanske dum fråga, men vad är adaptering?

• BF 2008 02 23

vi har en ärftlig sjukdom i släkten på mammas sida, både mamma och morbror har den. den gör att njurarna pajjar och du måste få nya eller gå på dialys varannan dag + massa medeciner annars dör du. jag är rädd att föra detta vidare. men långt ifrån alla får den. jag hoppas vi förblir friska, vi i våran generation som nu för generna vidare.
    sjukdomen är ovanlig och inte mkt forskning läggs därför ner på den.

• Sencha

Ja, det tycker jag.

Vi har på senare år fått en väldigt ökad kunskap, bland annat om genetik och sjukdomar som har en genetisk orsak. Det är positivt. Det ger oss i många fall bättre möjligheter till behandling. Det ger oss också möjlighet att förutse hur sannolikt det är att en sjukdom eller liknande ska föras vidare, och t.o.m. i förväg se om ett barn kommer att ha sjukdomen eller inte.

Bra. Det ger nya möjligheter att välja och att hantera problemen så bra och tidigt som möjligt.

Men... däremot tycker jag INTE kunskapen ska användas till att FÖRBJUDA någon att skaffa barn. Kunskapen ska vara en MÖJLIGHET, en FÖRBÄTTRING.

Att säga att den som bär på "defekta" gener inte ska ha rätt att skaffa barn är ju inte på något vis positivt för den som bär på genen. Visst, att själv kunna göra VALET att skaffa eller inte skaffa barn, det är en sak. Men att ta ifrån denna person RÄTTEN att skaffa barn - näe. Då skulle det ju för denna person (om han/hon gärna vill ha barn) ha varit bättre om vi inte hade kunskapen. Och det är inte ett bra sätt att använda kunskap.

Kunskapen ger oss VALMÖJLIGHETER. Det räcker.

Dessutom är det ju livsfarligt att "ta bort" alla farliga gener. Variationen behövs. Vi vet aldrig vilka egenskaper som kan vara gynnsmma i framtiden, beroende på annorlunda förutsättningar. En alldeles för homogen population klarar sig väldigt bra så länge förutsättningarna inte ändras, men har väldigt svårt att klara sig när miljön ändras.

Och för vissa genetiska sjukdomar så finns det ju redan i nuläget fördelar, åtminstone när de finns i enkel uppsättning. Sickle-cell-anemi är ett fantastiskt exempel. Det är ju faktiskt sannolikt att det finns fler liknande saker - bara att vi inte har kunskapen om dem än.

• siamusen

Klart de ska. Man kan ju alltid ta ett FVP/MKP och besluta därefter vad man ska göra.

Men nog fasen ska man det, gar ju inte att bestâmma vem som ska och vem som inte ska fa skaffa barn.

• mn73
    zitis81 skrev 2007-06-21 23:21:23 följande:
    Det ska stå adoptera Är nog lite trött
    Men varför står det som "andra alternativ"? Menar du att man inte får barn på riktigt om man adopterar?
  • Pikku Enkeli

Ja, alla har rätt att skaffa barn. Annars röstar jag bort mig själv.. Eller snarare min sambo..

[[Winners never quit. Quitters never win.]]
  • siamusen

Dessutom bär alla människor pa defekta gener. Alla har vi nagra sma krux i vara kroppar. Ofast utvecklas det inbte till nagot, ibland maste man träffa en partner med samma krux, men fel har vi alla.

• sara1986

Jag tycker att det skulle vara synd att de skaffar sig barn när de vet att sjukdomen kommer att föras över till de, MEN alla har rätt till att skaffa barn, så länge man kan ta hand om de på egen hand.

Svar på tråden Ska personer med ärftliga sjukdomar få skaffa barn?