• Geisa

Hur mycket sex krävs för att bli gravid? Räcker det med en gång dagen innan ägglossning??

Ni som är gravida kanske kan hjälpa mig att besvara min aningen dumma fråga=)

Jag blev gravid förra året i september men det slutade dessvärre i ett MA i början av november. Nu är vi inne på 8:e försöket efter missfallet men det vill sig inte. Jag använder ägglossningsstickor (CB) och vet (och känner) när jag har ägglossning. Vi brukar "snuska till det" samma dag som ägglossningsstickan visar utslag, dvs ägglossning inom 24-36 timmar. Och ibland även dagen efter eller om vi har snuskat redan ett par dagar innan stickan ger utslag. Allra helst skulle jag vilja ha sex varannan dag kring ägglossningen, men min man orkar dessvärre inte. Jag vet att det sägs att man ska helst ha sex innan, under och efter ägglossningen, typ varannan dag etc, för att öka chansen till graviditet. Men när min man inte orkar mer än kanske just dagen innan ägglossningen så kan jag ju inte tvinga honom till mer. Jag börjar ju undra om det är för lite sex vi har för att vi inte lyckas bli gravid? Nu till min fråga.

Minskar chansen för oss att bli gravid eftersom vi endast har sex 1-2 ggr kring ägglossningen än de som har sex betydligt mer än vad vi har? Finns det någon därute som har blivit gravid på en enda omgång sex kring ägglossningen?

Någon som känner igen sig och kan svara?

Kram kram

• Svar på tråden Hur mycket sex krävs för att bli gravid? Räcker det med en gång dagen innan ägglossning??
  • gbgumman

Chansen att bli gravid ökan om man har sex mer än 1-2 gånger kring äg. men jag tror inte den ökar hu mycket som helst. För mågna räcker det. För många krävs mycket mindre. Vi hade sex flera dagar innan äg och stickan visa inget den dagen men det var det tillfället vi hade. Det gick vägen det med.

Så mitt svar på din fråga är att det är indiviuellet.

• sofie441

Hade varannan dag kring ägglossning..ca 4-5 gånger...För oss gick det på första försöket, men det är ju inte alla som har den turen.. Att pricka in det genom ett samlag är nog en riktig lyckträff!

Lycka till!!

• minimou

Jag tror det är väldigt individuellt. jag och min sambo hade massor av sex runt äl, (i princip hela menscykeln för att vara säkra... )använde oss av äl-test osv, testade tom pergotime, men ingenting hände. (lite drygt ett år)

Sen beslutade vi oss för att ta en rejäl paus, tror knappt vi hade sex överhuvudtaget, slutade med äl-test och de få gånger vi hade sex körde vi avbrutet. jag blev gravid direkt.

så mitt tips är att försöka leva som vanligt, ha sex när ni känner för det. lycka till!

• Pingu32

jag blev gravid av ett enda samlag, vet ej om det var exakt på ägglossningesdagen men det blev ett barn ialla fall...

• Babalu

Hej!
    Det räcker gott med den sex ni har. Det kommer så småningom, ni har ju fått missfall, vilket i sig visar att ni kan bli gravida (om man nu ska se ngt positivt i det). Vi hade "svårt" (drygt året) att bli gravida 1a gången. De andra gångerna har det tagit på 1 gång kring ägglossning.

Två saker jag lärde mig när vi försökte (trodde det var såååå lätt att bli gravid innan ) var detta:

Kvinnan har bara ett dugligt ägg ca var 4e gång. Så även om allt klaffar så kanske ni ändå inte har haft en ärlig chans eftersom just den gången kom inte det dugliga ägget. Det kanske dröjer till gång 8/12 innan ert dugliga ägg kommer. Det kanske kommer gång 1, vem vet?

Om mannens spermier är av lite sämre kvalite så är det inte bra att ha sex för ofta. Det tar nämligen 3 dagar från förra utlösningen tills han har spermier av toppkvalite. När man lämnar spermier för test vid utredning så får man inte ha kommit på 3 dagar innan.

Lycka till!

• Semi Ami

i princip räcker det, en friskmans spermie kan leva upp till 5dagar (resultatet efter min dotter) men vill du öka dina chanser skall ni nog ha mer sex ngr dagar innan ägglosning o samma dag, ju fler ggr sex man har desto fräschare sperimer kommer det, tydligen, för de första är väl lite konstiga enl min kompis..

Lycka till

• Fru Wennström

Spermierna kan leva upp till 72 timmar inne i kvinnans kropp, ett ägg lever och kan befruktas i ca 24 timmar (tror jag) innan det är för sent. Så rent teoretiskt kan det ju ta sig på 1 end gång, även om du har sex 2-3 dagar innan ägget lossnar. Dock visar väl äl testen när stegringen börjar vilket betyder att ägget släpper 24-72 timmar efter om jag inte minns helt fel.

Jag tror dock att om man "bara" har sex runt ägglossnigen bara för att bli gravid så spänner man sig och då är det svårare att få till det. Vi höll på med äl test och allt möjligt, hade sex varje dag under 3 månaders tid men det tog sig inte iallafall. Sen gifte vi oss och blev som nyförälskade och struntade helt i graviditet och äl test och tro det eller ej så to det sig 2 veckor efter bröllopet :) Nu har vi en uderbar dotter på snart 1 år.
    Så precis som monomi skriver, sluta tänka och njut istället då slappnar man av och det är lättare att bli gravid.

Kan det vara så att din man känner sig pressad att ha sex enbart för att ni ska få barn, att det är orsaken till den bristande orken? Testa att förföra varandra och hitta tillbaka till lusten istället. Lycka till!

• Lindah77

hej, vi hade sex en gång på en hel månad, och det var ca 6 dagar före jag kände av ägglossningen. Gravid blev jag i alla fall.

• TesS08

Vi hade sex typ 2 dagar runt äl ganska länge men de blev inget. Denna gång körde vi på en vecka före Äl och några dagar efter. Och då tog det sig. Vet dock inte om de beror på att vi körde oftare...

• LilMe

Räckte med en gång här också. Trodde dessutom att min äl var över. Jag är nu i vecka 16

Svar på tråden Hur mycket sex krävs för att bli gravid? Räcker det med en gång dagen innan ägglossning??