• Eliam

Hamster???

Hej

Min syster-son vill så gärna ha en hamster. Vi har pratat med min syster mycket om det och funderar på att ge honom det när han fyller år MEN har hört att hamstrar bits som bara den????
    Ni som har/har haft hamster eller vet hur är det med kel, tamhet och att bitas?
    Tacksam för svar

• Svar på tråden Hamster???
  • Nyfiken gul

dottern har hamster o inte bits den .... hamstern är ett lättskött djur men det krävs daglig skötsel av det... mat o vatten ska den ha dagligen samt att man pratar med den och kelar o gosar...

spån ska bytas innan det börjar lukta av det - vilket vi gör ca en gång i veckan.

detta är dotterns 3:e hamster o ingen hamster har bitits - tvärtom ...

visst kan dom bitas - men det känns knappt... o man blir biten om man är för hårdhänt med den...

• Eliam

ok det låter lovande. Man tycker ju att hamstrar är väldigt populära så det vore ju konstigt om de bets som bara den???

• SusanneSJ

Har haft hamster och den bits oftast inte så länge man är snäll med den och tar fint (är iof med bitiga än ex marsvin), dock var iaf inte min särskilt kelen trots att jag hade de mycket hos mig och så väsnas de på nätterna, ska ju ha hjul att springa i för motionens skull.

• bellanbus

De kan säkert bitas, men inte för att det kanske känns så mkt eller gör så mkt skada..

Inte värre än kattungar till exempel som både bits och rivs

• fismaja

Sonens hamster bits ibland. Men man får vara lugn när man tar ner handen i buren. Det kan ju vara svårt för en fyra åring.

• Eliam

Alltså biter den riktigt så det blöder eller är det kanske inte så farligt?

• SusanneSJ

Nja, en större hamster kan kanske bita hål på ett barn hud(finns ju olika stora hamstar) men annars är det inte så farligt. Gör ju inte så ont när de biter men ett barn kan ju bli "rädd" om den gör det, hur gammal är hon då? Finns ju en risk att hon bara tycker att hamstern är rolig de första 14 dagarna eller att hon blir rädd för den just om den biter till, bara så att ni tänker på det också.

• Eliam

Han syster-sonen är 11 år så det känns som ett passande djur.

• Ciliaja

Min syster hade en hamster den bet bara nån enstaka gång under två år, men inte så det gjorde jätte ont! den var också jättekelen och snäll!

• nonsens

Har haft två sibirska dvärghamstrar. Den första var helt underbar, bets aldrig och blev jättetam.

Den andre var ilsken och bets så fort han fick chansen. Gick med andra ord aldrig att ta upp honom eller få honom tam. Bet sig fast i fingret och vägrade släppa. Bet hål en gång, men det var inte så att blodet sprutade direkt. Dessutom skrek (!) den ibland.

Den första snälla hamstern var pigg och inte ett dugg rädd i affären, medans den elaka var livrädd redan i affären. Därför jag valde honom, för han såg så rädd ut så jag tyckte synd om honom.

• Eliam

ok ja då tror jag att det får bli en hamster! Ska säga till systern min.
    Tack för era hjälpande svar!

• LiveLoveLaugh

Visst kan dom bitas! Tänk också på att hamsterns livslängd inte är så lång, dom brukar ju bli max 2 år. Min son har haft 2 stycken och båda levde ca. 1 år och det blir ju en hel del tårar när dom går bort.

• Giz the wiz

nja jag rekomenderar snarare råtta, lite tåligare, äter det mesta och är enormt sociala..... min va vaken på dagen medans hamstrar (de som iaf vart hos mej) har vart övervägande kväll/nattdjur.
    hamstrar är ganska sköra i benen och skulle dom sprattla i väg så kan dom skada sej medans e råtta hoppar iväg (hmmm svammlig jag är)

här ska 4 åringen få sitt första djur nu och vi överväger fortfarande mellan dansmus (ni vet sån där man matar ormar med *brrrr*) eller en råtta.
    dansmusen är ju kul på så sätt att man faktiskt kan dresera den, allt som krävs är lite smarrgt godis, å tålamod

• publikation

Jag har haft 3 hamstrar.Jag tror det beror på hur tam den är och så. den sista jag hade den bet hela tiden, men dom 2 första var hur snälla som helst. Den kunde bita ngn gång men det känns knappt.

• Gissella Star

Min lillebror har haft två hamstrar. Han var knappt 4år när han fick den första, gick hur bra som helst. Klart den bet ibland, men det var så sällan och gjorde inte så ont enligt min lillebror.Hans första hamster dog för ett år sen, den blev 3år, sjukt länge levde den(mirakel hamster?)!!!!!Hans andra hamster levde dock inte så länge . Han blev jätte ledsen när hans första hamster dog, vi begravde den och ibland brukar vi hälsa på stället vi begravde hamstern på(då känns det bättre tydligen för min lillebror). När hans 2.a hamster dog blev han också ledsen men inte lika ledsen som hans första. Min lillebror lärde sig snabbt att vara försiktig med sin hamster(hade en dvärjhamster) och som 4åring hade han inte alls svårt med att klappa och hålla i hamstern försiktigt. Nu vill min lillebror ha en Ödla istället, vå får avvakta och se hur det blir med det . Men hur som helst tycker jag absolut att man ska kunna öpa en hamster,den biter inte alls hårt. Jag e lite halv nojjig för hamstrar hehehe men det e bara för att jag e en sån mes men annars ska det nog gå hur bra som helst. Lycka till!

Svar på tråden Hamster???