• Snutte och Snuttan

Nån som har barn med inopererad rör i öron?

Hej
    jag skulle vilja höra av er hur ni märkte att erat barn inte riktigt hörde, hur det kommer sig att ni fick OP in rör i öronen.
    Hur ska man ta hand om öronen efter?
    Hur gick det med hörseln efteråt?
    Hur gick det med språket?  var den sen? kom den igång efter op? hur lång tid efter då?

blir jätteglad om föräldrar som varit med om detta kan berätta för mig.. om era barn var "öronbarn" som de säger då man har återkommande öroninflammation.

tack för svar

Stolt Mamma Till Mattias Och Evelina
  • Svar på tråden Nån som har barn med inopererad rör i öron?
  • Snutte och Snuttan

finns det ingen som varit med om det?

• D med N och A

Jodå. Min dotter fick sina rör 2003, då hon var 1,5 år. Hon hade haft 7-8 öroninflammationer, ca en i månaden, och hade vätska innanför trumhinnan. Hon pratade inte heller så mycket. Språket gick väl lite bättre efter rören sattes, MEN hon är idag fem år och pratar fortfarande inte helt "rent", vissa ord måste vi föräldrar/storasyskonen översätta för utomstående. Dock var hörseltestet vi gjorde förra året bra, så jag vet inte om det är en vanesak eller vad det är som "krånglar". Det går i alla fall stadigt framåt, om än lite långsamt. :)

Samtidigt så är jag medveten om att jag gärna jämför med storesyrran som är extremt tidig, särskilt med språket, och det är ju inte rättvist. Storasyster har ju inte heller haft problem med öron och hörsel. Nu är lilltjejen som sagt fem år, det ena röret ramlade ut i vintras och det andra sitter så vitt vi vet fortfarande kvar. Eventuellt ska det opereras UT i höst eftersom de helst inte ska sitta fööör länge.

• D med N och A

Kanske ska tillägga att vi "tränar" uttal hemma och att hon träffar en talpedagog på dagis, vilket hon gjort det senaste året. Vi ser framsteg men kanske inte fullt så stora/snabba som vi skulle vilja se. Men det kommer väl. Jag vill gärna att hon ska tala "rent" om ett år då hon ska börja sexårs, lite tråkigt om hon skulle bli retad eller så. :/

• FruSvensson

En av mina älsklingar (3½) fick rör i båda öronen för en vecka sedan. Han hade en öroninflammation för drygt ett år sedan och vätska bakom båda trumhinnorna sedan dess, dock inga fler öroninflammationer (vad vi vet). Han har dock varit förkyld VÄLDIGT mycket och haft två halsinfektioner som krävt antibiotika.

Han var inte sen i talet, och verkade inte höra dåligt heller. Och han har inte sagt något efter operationen om att han hör annorlunda. Men om man går för länge med vätska bakom trumhinnorna kan detta utgöra en grogrund för infektioner.

Några förhållingsregler? Nej, inga alls - "Lev som vanligt", sa läkaren. Har man ett riktigt vattendjur som dyker i offentliga bassänger ska man dock vara försiktigt. Det finns speciella öronproppar som man kan köpa på apoteket. Vår läkare sa annars att OM barnet får besvär så tar man hand om dem när och om de kommer, onödigt att jobba sig i onödan. Det är så få som får problem, sa han, och det är därför bättre att behandla när de eventuellt uppstår och inte i förebyggande syfte.

• Snutte och Snuttan

tack för svaren

när jag tänker på talen så är inte min sons tal heller toppen, jag tror det har med att han inte har hört ordentligt, han hade vätska bakom båda trumhinnorna o hur jag märkte det hela var att han inte hörde min ljusa röst alls emellanåt. då bestämde jag mig för att kolla upp det.

nu i torsdags fick han rören inopererade o ena örat blöder det ur.. men det ska vara vanligt?

men än så länge märker jag ingen förändring..

• Erik

Erik blir 3 år i juli. Före januari i år hade han haft 2 öroninflammationer totalt, men i mitten av januari fick han en öroninflammation och efter det 7 till under loppet av 3 månader. Han åt 8 antibiotikakurer. I april i år fick han rör inopererade i öronen samt nässvalgtonsillen skrapad. Efter det har han inte haft några problem med sina öron. Hörseln märkte jag aldrig nån skillnad med inte heller talet. Läkaren som opererade honom sa att trumhinnorna var i jättebra skick, så han fick rören i tid innan trumhinnan började "ta skada".

Det enda vi skulle tänka på var om vårt barn dyker mycket (typ vid simhall) så skall man skydda öronen men inte annars.

Det kan blöda lite ur örat men jag skulle nog ringa och kolla ändå med läkaren... Mycket skall det ju inte blöda. Erik blödde inte alls, men hans kusin som fick rör insatta i onsdags hade blött lite på natten efter men inte mer än så.

• Snutte och Snuttan

han blöder inte idag, men igår kom det lite.. men det hade läkaren sagt att det kunde komma kom på det efteråt jag skickade mitt senaste inlägg när jag frågade min sambo som va med sonen

hmm.. så ingen av er märkte av hörseln, att den blev sämre...
    det blev den på min pojke o han har inte ens haft en öroninflammation. inte vad vi vet...
    lite intressant hur vätskan egentligen kommer dit då.

• Tilia

Hej!

Min dotter (3,5) fick rör inopererade i mitten på mars, eftersom hennes talutveckling var mycket försenad och ett audiogram vi gjorde visade på nedsatt hörsel på höger öra. Vi hade aldrig märkt att hon hörde dåligt, hon dolde det väl. Däremt visade det sig vid operationen att hon hade vätska bakom båda trumhinnorna, och att det som satt bakom höger hade suttit sedan hennes första och enda öroninflammation som hon hade då hon var 10-11 månader gammal.

Det där med talet - har barnet hunnit börja sin talkarriär, och redan är förprogrammerad i hur ord låter, så påverkas talet sällan av vätska bakom trumhinnan. Blir hörseln däremot försämrad då barnet är litet, är risken större - i synnerhet om hörseln är nedsatt på höger öra.

Vi är nu inne i en evinnerlig snurr med logopedbesök, hörselkontroller, resursansökningar etc för att få ordning på talet, men rören var absolut guld värda. Och något blod rann det aldrig ur öronen efter operationen...

• mb81

Hej...är själv ett öronbarn och har haft rör i mååånga år..inte nu mera men länge

• sosi72

min ena tvilling är ett öronbarn,han hade 7 öroninflammationer på 3 mån,hade med vätska innanför trumhinnan.fick rör i båda öronen när han var 1,5 år,men efter en kontroll av första op upptäckte dom att det ena var helt igenkorkat å det andra höll på att trilla ut,så vi fick göra om allt igen ,å samma dag vi fick en ny op,så åkte han på en ny inflammation ,å då fick vi vänta ett par veckor,sen blev det gjort.nu är han 5 år och för nån månad sen var vi på en slutkontroll å allt såg bra ut,hörseln var med bra.hans tal är det inget fel på,pratar som andra barn gör,det enda vi märker är att han tycker inte om höga ljud.

• Snutte och Snuttan
    sosi72 skrev 2007-06-24 19:21:33 följande:
    min ena tvilling är ett öronbarn,han hade 7 öroninflammationer på 3 mån,hade med vätska innanför trumhinnan.fick rör i båda öronen när han var 1,5 år,men efter en kontroll av första op upptäckte dom att det ena var helt igenkorkat å det andra höll på att trilla ut,så vi fick göra om allt igen ,å samma dag vi fick en ny op,så åkte han på en ny inflammation ,å då fick vi vänta ett par veckor,sen blev det gjort.nu är han 5 år och för nån månad sen var vi på en slutkontroll å allt såg bra ut,hörseln var med bra.hans tal är det inget fel på,pratar som andra barn gör,det enda vi märker är att han tycker inte om höga ljud.
    va? vad jobbigt.. så rören kan korkas igen?
    ååh.. jag hoppas det inte blir så på honom, jag klarar inte av sådana här situationer att mina barn ska op, jag va med om så dramatiskt med min dotter att jag tycker all op är hemskt nu trots det bara va en liten op in i rör...

men hur långt efter första op va ni på kontroll?
  • Smokie

Hej
    Min dotter fick rör när hon var ca 1,5 efter att ha haft många öroninflammationer och vätska i öronen.
    Hon blev mycket gladare efteråt, sov bättre, åt bättre och var helt enkelt inte lika "gnällig" som innan.
    Operationen gick jättebra, det går så fort. Jag var supernervös innan, men läkarna var så snälla och förstående. Själva ingreppet tog bara någon minut och då väntade jag utanför.
    Linnea var lite trött sen på eftermiddagen, annars verkade hon inte känna av ingreppet alls.

Jag är bara positiv till rör, vi har inte haft några problem alls med dom. Vi gick på ett återbesök ca 6 månader efteråt.

• sosi72

vi var på kontroll 6 mån efter.jag håller med om att det värsta är att ens barn ska op,men nu efter att allt är över ,så har han haft två öroninflammationer,där det har spruckigt,men det kommer inte så tätt längre.hans trumhinna sprack alltid vid öroninflammationerna.

• Snutte och Snuttan

men jisses.. det måste vara så jobbigt för barnen när de får inflammation.. vet ju själv hur jobbigt det är då jag fick en när jag va 16 år och flög hem ifrån malta, jag visste då att man inte fick flyga om man hade öroninflammation men det var en språkresa, vilket innebar att man inte hade något val, fick försämrad hörsel på det örat infektionen va.

men att man inte ens märkt det på min son känns ju så konstigt...

sosi72:
    kallas ditt barn då för öronbarn?

vet knappt varför man ens använder uttrycket öronbarn

läkaren som op in rören sa att vi skulle höra av oss till hon som upptäckte vätskan i höst.. då har det ju inte ens gått 6 månader.

men ingen av era barn har fått försämrad hörsel?

• MammasSötnosar

Min son har det inte men jag kommer ihåg att jag hade det när jag va liten.
    hade öroninflamation hela tiden & fick nedsatt hörsel men efter att dom satte i rören så hade jag ont i öronen lika ofta & jag hörde bättre..
    Nu har båda rören iofs rammlat ut :-P

Vad jag kommer ihåg så skulle man inte göra på nått speciellt sätt.

ღLiam 060630ღ
Svar på tråden Nån som har barn med inopererad rör i öron?