Byxblöja vs. tejpblöja
Vi har precis börjat använda byxblöjor till 14 månader gamla sonen. Men är de lika bra på natten som tejpblöjor, eller ska man fortsätta med tejpblöjor på nätterna..?
Vi har precis börjat använda byxblöjor till 14 månader gamla sonen. Men är de lika bra på natten som tejpblöjor, eller ska man fortsätta med tejpblöjor på nätterna..?
jag tycker att byxblöjorna är mycket bättre än tejpblöjorna, både på dagen å på natten
Jag använder både och beroende på var jag handlar. Tycker att byxblöjor är mycket smidigare och enklare då dottern gärna tar av sej blöjan när vi inte ser och kissar och bajsar på golvet eller i sängen. Men tejpblöjor har jag inget emot, använder dem också men oftast byxblöjor.
Jag tycker att byxblöjor läcker på sidorna på näterna så jag använder tejpblöjor. Sen tycker jag att pampers byxblöjor går sönder så lätt på sidorna när man drar upp dem.
I något test som gjordes för något år sen visade det sig att många av byxblöjorna var bättre nattetid än vanlig blöja. Tycker själv att Liberos båda sorter är likvärdiga, men eftersom min son pillar upp tejpen när han ligger och somnar så är det byxblöja som gäller för det mesta just nattetid. Dagtid tar vi vad som finns tillhands och vad som är lämpligt just då.
Min son är nu 22 mån. Använt byxblöja sen 15 mån ung.
Libero byxblöjor på natten och pampers byxor på dagen! Tycker vi är bra. Libero är lite klumpiga att ha på dagen och lillan trivs då bäst med Pampers. Sen tycker jag att Libero är säkrast på natten då dom är lite tjockare.
Min erfarenhet av byxblöjor är att de inte suger upp lika mycket kiss som de vanliga, utan läcker nattetid.
Jag provade Libero och Pampers till mina två största barn (4½ och 3år) Men Libero = stor och klumpig och läcker, Pampers liten och smal och tenderar till att bli en string-blöja.
För att inte tala om bajs i vilken byxblöja som helst.. uruselt.
Så nu med barn 3 (1½år) tänker jag inte ens prova byxblöja!
Byxblöjor är ungefär 1000 ggr bättre än tejpblöjor!! Fattar verkligen inte att vissa använder tejpblöjor till gående barn, på Alexander kanar de bara snett för att inte tala om att de hänger typ nere vid knäna efter ett tag - skyddar ju inte så himla bra då om han tex bajsar!! De har tejpblöjor på dagis och han har vid flera tillfällen bajsat ner både byxor och tröja där - inte en enda gång har det hänt hemma där han har byxblöja. Det är ändå samma märke, Libero, både hemma och på dagis.
Som sagt till rörliga särskilt gående barn är byxblöjor oslagbara!
Tack för svaren!
Byxblöjor!
SÅÅÅ mycket smidigare! =)
Tycker inte alls det är något besvärligt att ta bort bajs från byxblökjor jämfört med tejp blöjor...
Dessutom så verkar det mycket skönare för sonen, och man slipper kolla så "tejp lapparna" skaver på sidorna.
vi använder bara byxblöjor (har gort sen nicolas va 6 månader) tejpblöjorna är pissdåliga, han har super lätt att få av sej dom plus att dom kasar runt hela tiden så dom läcker
Pyff
Märker att ert dagis tillhandahåller blöjor. Lyxigt! Men jag kan säga att fram till nyligen hade jag tejpblöjor på dagis o oftast byxblöjor hemma, för på dagis byts det oftare än jag gör hemma o jag försöker tänka lite ekonomiskt. MEN, en av fröknarna på vårt dagis sätter tejpen långt ut på sidorna och då känner jag igen det du skriver om att blöjan åker ner t knäna och det läcker bajs vid sidan om. Tycker man måste spänna dem rätt hårt!!! Men då anser jag att de är bra så länge man har en ok byxa på. Min son som pillar på tejpen har fått börja ha underbyxor av ganska tajt boxermodell på dagis när han har tejpblöja. Men oftast kör vi nu m byxblöja även där. (Liber här också!)
Nyfiken ang det här med bajs i byxblöjan??
Hoppas ni inte gör som väninnan och tar av dem som om de vore trosor, man river ju upp sidorna så jag fattar inte varför byxblöjor är sämre när de bajsat???
Väntar fjärde
Har precis samma fundering.. =)
Byxblöjor är helt klart bäst! Håller tätt på natten, hänger INTE vid knäna och lätta att ta på då man har ett litet vilddjur som vägrar ligga still i mer än 5 sek.