• Charline82

Jag åt Gorgonzola-ost! Hjälp!

Hejsan! Idag åt jag en pasta-rätt med Gorgonzola-ost i. I broschyren från Slv står det att man aldrig ska äta det när man är gravid. Vad kan hända då? Kan barnet dö? Eller är det att man kan bli magsjuk av osten?

• Svar på tråden Jag åt Gorgonzola-ost! Hjälp!
  • SiLiOs

Så länge den är uppvärmd till över 70 grader är det ingen fara!
    Sen handlar det om att inte överäta saker, det sa min bm till mig i alla fall.

♥ oskar 070201 ♥ [ lisesplejs.blogspot.com ]
  • ptoa

I Italien och i Frankrike lever dem och föder barn.

• Charline82

Okej! Men jag vet inte om den var upphettad till över 70 grader. Jag köpte maten ur en förpackning på Preem som sen värmdes i micron bakom disken. Men den kanske hade upphettats innan den kom till butiken. Jag misstänker att den var kall när den kom till butiken. Men hoppas den upphettades innan då, samtidigt som pastan kokades. Jag har även ätit varmrökt lax, vakuumförpackad, nu i midsommar. Det bör man ju också undvika läste jag sen.

• listo

ALL ost är helt okej om den är upphettad, så du kan ta det alldeles lugnt

• Charline82
    listoplisto skrev 2007-06-22 21:52:20 följande:
    Ok, den upphettades ju i mikron men det kanske inte var till över 70 grader!
    ptoa skrev 2007-06-22 21:48:32 följande:
    Ok, menar du att de äter mycket sådan ost, som Gorgonzola, i Italien och Frankrike, eller?
  • siamusen
    ptoa skrev 2007-06-22 21:48:32 följande:
    [/citat]
    SiLiOs skrev 2007-06-22 21:49:42 följande:
    [citat]
    ...de dricker tom vin
    De dricker varken vin eller âter opastöriserade ostar under graviditeten i Frankrike. Samma rad gäller som i Sverige.

Som de andra sa, var det upphettat sa är det ok. Är du mycket orolig sa kan du testa dig för listeria med ett vanligt blodprov. Tror dock risken är minimal
  • siamusen
    Charline82 skrev 2007-06-22 21:57:25 följande:
    Ok, menar du att de äter mycket sådan ost, som Gorgonzola, i Italien och Frankrike, eller?
    Inte i Frankrike, nej.
  • Charline82
    listoplisto skrev 2007-06-22 21:52:20 följande:
    Ok, osten upphettades i mikron men det kanske inte var till över 70 grader!
  • Elwiras mamma

lugna ner dig. Vad tror du kommer hända för att du äter "fel" ost 1 gång? jag tippar på INGET.

Movies don't create psychos, movies just make psychos more creative.
  • Charline82

Elwiras mamma skrev 2007-06-22 22:08:47 följande:

lugna ner dig. Vad tror du kommer hända för att du äter "fel" ost 1 gång? jag tippar på INGET.
    Jag är rädd för att barnet kanske dör nu eller får men. Varför går LV ut med såna rekommendationer att man ska undvika viss mat och dryck då? Det måste ju finnas en anledning.
  • Elwiras mamma

ja absolut, men EN gång är ingen fara.

Movies don't create psychos, movies just make psychos more creative.
  • Charline82
    siamusen skrev 2007-06-22 21:57:32 följande:
    De dricker varken vin eller âter opastöriserade ostar under graviditeten i Frankrike. Samma rad gäller som i Sverige.Som de andra sa, var det upphettat sa är det ok. Är du mycket orolig sa kan du testa dig för listeria med ett vanligt blodprov. Tror dock risken är minimal
    Ok, men kan man ha listeria utan att veta om det? Hur lång är inkubationstiden? Kan man även få listeria genom att äta varmrökt lax?
  • Tuplan

Plus att du har ju redan ätit det så det finns ju inget att göra åt saken. Bara att tänka dig för i framtiden.
    Min kompis åt nån fisk som man inte får äta när man är gravid varje dag i 1 vecka när de var på semester och hennes flicka kom ut helt normal och fin.

• ajjolina

Hej!

Bara en tanke... Om maten värmdes i mikron så tänker jag att den redan har varit tillagad en gång. Någon har ju gjort maten från början. Då har de förmodligen gjort såsen från början och kokat den, och då var den över 70 grader. Så då borde det vara ok, om du förstår vad jag menar.

• Charline82

Ajjolina: Jo, jag förstår hur du menar. Då menar väl LV att man inte ska äta gorgonzola-ost och andra speciella ostar som INTE är upphettade till rätt temperatur. Och vem äter det?

• Belin

Charline 82 - vissa killar som är gifta med gravida kvinnor och som vet att kvinnan inte får äta och som därför äter det när man går på restaurang och retas!!!! (men jag fick beställa vad jag ville och han betalade.... förvisso har vi gemensam ekonomi, men tanken var god..)

Svar på tråden Jag åt Gorgonzola-ost! Hjälp!