• Anonym (orolig)

avslutade studier vs. a-kassa?

Är det någon som kan hjälpa mig här ute i etern?

Jag var tvungen att avsluta mina studier då jag fick barn -04. Efter detta har jag fortsatt studera men inte behövt stämpla.
    Nu har jag avslutat mina studier på riktigt, dvs tagit examen, och anmält mig till a-kassan för ersättning.

Nu läser jag med förskräckelse att om man har avslutat sina studier menas det att man inte har för avsikt att fortsätta sina studier. Det kan alltså bli ett problem för mig att få ersättning, för att jag fortsatt studera efter att jag avslutade mina studier -04?

Men ens avsikt kan väl ändras? Är jag utesluten från a-kassans ersättning för alltid?
    Någon som vet?

- orolig

• Svar på tråden avslutade studier vs. a-kassa?
  • Anonym (orolig)

Putt och puff..

• Elwiras mamma

Hej!
    Du har ej rätt till ersättning OM du har sökt till nya studier, om du har för avsikt att fullfölja påbörjade/avbrutna studier eller om du har restpoäng kvar du tänker ta.

Om du har helt avslutade studier, inga resttentor och ej sökt till nya studier har du rätt till
    ersättning.

Man får ej anses ha studieuppehåll.

Movies don't create psychos, movies just make psychos more creative.
  • Anonym (orolig)

Du menar att jag får ersättning nu, eftersom jag har avslutat min utbildning och inte sökt någon ny kurs till hösten?

Även fast jag -04 avslutade mina studier(i juni, födde sonen i sept? Sökte ny kurs ht -05.

Tack så mycket för hjälpen!

- orolig

• Sess82

Om du sökt a-kassa ersättning då du tog uppehåll i studierna så hade du inte fått ersättning du du hade som avsikt att fortsätta plugga.

Se det som studenter som vill ha a-kassa när de har vanligt sommarlov. Det får dom itne eftersom de ska fortsätta plugga efter sommaren.

Du har tagit din examen nu och söker jobb antar jag och ska inte plugga mer just nu närmaste tiden iaf. Så jag är helt säker på att du får ersättning såvida du uppfyller alla andra krav :)

Vill även meddel att en del a-kassor har inte den där regeln om att man inte får ha för avsikt att återuppta studierna sådär som efter ett sommarlov. Så var det med mitt fack (kommunal) iaf. Då fick jag stämpla om jag ville under sommarloven.

Hoppas du förstod vad jag mena och att du fick svar påd in fråga!

Grattis till examen förresten!

• Anonym (orolig)

Tack!

- lite mindre orolig

• Elwiras mamma

Men dessa regler är nya för i år Sess82.

• Anonym (orolig)

Men om dessa regler är nya för i år, borde dom väl inte se till det som hände för 3 år sedan?
    Då borde dom väl mest vara intresserade om jag skall fortsätta studera till hösten (som jag inte skall)?

- orolig

• Elwiras mamma

Ja, det va ju precis det ja skrev ;)

Om du anses ha studieuppehåll = avslag
    Annars (om du har en levande period eller uppfyller en ny) är det bara att stämpla på.
    Trust me, detta är mitt jobb ;)

• Anonym (orolig)

Tack Elwiras mamma!

Man blir lätt lite trög när man är stressad och orolig!

- Inte orolig längre

• Sess82

Elviras mamma: Ok, reglerna har säkert ändrats iom den nya regringen. Jag pluggade 03-våren 06. Men det TS skrev i stycke tre, så va bestämmelserna så när jag pluggade också.

Så borste från stycke 4 som jag skrev. Men det var vad som gällde mitt första sommarlov :)

TS, tror inte det är någon större fara om du nu får stämpla men bestämmer dig för att plugga i vår igen om du inte får något jobb. Det var ju inte din avsikt att inte få något jobb så din sista utväg blev att plugga vidare.

Ring till facket på måndag och hör efter :)

• Anonym (liknande)

Måste få fråga angående mig själv! Jag gick egentligen ut min utbildning 04:a och har jobbat alternativt varit föräldraledig sedan dess. Har tagit några restpoäng under tuden och saknar fortfarande 10p som jag ska ta i höst men har för avsikt att jobba i höst samtidigt. Är jag då inte berättigad till a-kassa (aea) pga att jag saknar 5 p för mycket och samtidigt för att jag ska ta de sista poängen i höst?

Känns ju ruttet att ha betalt in i 3 år för att sedan inte få någon ersättning när man väl behöver det!

Svar på tråden avslutade studier vs. a-kassa?