• Sarge

Ont i benen ??

Hej !

Min käre man har ont i skenbenen/framsidan av smalbenen.
    Det gör inte ont när han "är i gång" utan bara i viloläge.
    Ibland kan han knappt röra sig för det gör så ont....vad kan det vara ?

Jag misstänker benhinneinflammation, men efter att ha sökt på nätet verkar det mest kännas i samband med ansträngning, inte vid vila.

Han är inte den som går till läkaren i första taget, så därför frågar jag om tips här istf att tvinga honom till "farbror doktorn".....

Någon som har något förslag på vad det kan vara?
    (tänkte så man kanske kan få karln å inse att han borde gå till doktorn... )

• Svar på tråden Ont i benen ??
  • Trynträ

Har han ont jämt när han inte anstränger sig eller är det bara om han har ansträngt sig innan?

• Sarge

Han har ont endast om han ansträngt sig, tex på jobbet under dagen där han går ganska mkt & sedan tar det lugnt på kvällen.

• Trynträ

Hmm...Låter ju som nån form av överansträngning då. Han kanske har fel skor med för hård sula eller nåt. Det finns ortopeder som kan gjuta sulor exakt efter ens fötter. Jag tycker han bör kolla upp skorna han har på jobbet och prova nån annan variant och se om det hjälper.

• Sarge

Ja, det är nog ett stort fel, hans skor.

Problemet är att överhuvudtaget hitta skor som passar honom.
    Han väger 105 kilo (120 med alla verktyg osv på sig) & trampar liksom igenom skorna på ett nafs.
    Han känner underlaget igenom alla dämpningar redan när skorna är nya (om du förstår vad jag menar)
    Kul att slänga ut 1500-2000 spänn på skor som håller i en/två månader

• Trynträ

Hmmm...Ja det låter ju lite jobbigt. Om han är lite rund så vore det kanske idé att försöka gå ner lite i vikt för är man tung så blir det väldigt stor påfrestning på ben och knän.

Jag tycker nog ändå att ni bör söka upp nån ortoped för de kanske har tips om kraftiga skor som håller lite längre än 2 månader.

Sarge skrev 2007-06-22 23:27:57 följande:
    Ja, det är nog ett stort fel, hans skor.Problemet är att överhuvudtaget hitta skor som passar honom.Han väger 105 kilo (120 med alla verktyg osv på sig) & trampar liksom igenom skorna på ett nafs.Han känner underlaget igenom alla dämpningar redan när skorna är nya (om du förstår vad jag menar)Kul att slänga ut 1500-2000 spänn på skor som håller i en/två månader
  • Sarge
    Trynträ skrev 2007-06-23 10:48:22 följande:
    Hmmm...Ja det låter ju lite jobbigt. Om han är lite rund så vore det kanske idé att försöka gå ner lite i vikt för är man tung så blir det väldigt stor påfrestning på ben och knän.Jag tycker nog ändå att ni bör söka upp nån ortoped för de kanske har tips om kraftiga skor som håller lite längre än 2 månader.
    Nja, rund är han inte....snarare full av muskler iochmed att han jobbar med kroppen hela dagarna

Ska säga till honom att gå till en ortoped & se vad som sägs där!
  • Trynträ

Hehe. Ja då kanske han bör träna lite mindre. Muskler väger ju mer än fett sägs det. Han kanske kan få bidrag från jobbet om skorna är väldigt dyra.

Sarge skrev 2007-06-23 16:14:03 följande:
    Nja, rund är han inte....snarare full av muskler iochmed att han jobbar med kroppen hela dagarna Ska säga till honom att gå till en ortoped & se vad som sägs där!
  • Sarge
    Trynträ skrev 2007-06-23 18:26:32 följande:
    Hehe. Ja då kanske han bör träna lite mindre. Muskler väger ju mer än fett sägs det. Han kanske kan få bidrag från jobbet om skorna är väldigt dyra.
    Nääää...han är så fin som han är....då får han hellre gå barfota...*slurp*

Bidrag från jobbet är kanske en idé !
    Han får kolla...
  • Trynträ

Man kan ju hävda att det ingår i arbetsutrustningen. Utan riktiga skor kan man ju skada sig.

Sarge skrev 2007-06-23 19:16:03 följande:
    Nääää...han är så fin som han är....då får han hellre gå barfota...*slurp*Bidrag från jobbet är kanske en idé !Han får kolla...
Svar på tråden Ont i benen ??