Någon mer som ger Enfamil AR?
Vår son är nu drygt 3 månader ... och han får Enfamil AR för att slippa sina kaskadkräkningar.
Fler här som ger Enfamil? Hur länge har ni gett? Någon som har slutat ge?
Vår son är nu drygt 3 månader ... och han får Enfamil AR för att slippa sina kaskadkräkningar.
Fler här som ger Enfamil? Hur länge har ni gett? Någon som har slutat ge?
Puffar ...
Jag ger min dotter det. Hon är fem månader och har fått det i ca 1½ månad.
Hur tycker du att det funkar?
Här verkar det olika från dag till dag. Ibland kräks hon nästan lika mycket som vanligt och ibland ingenting.
Min lilla "kräktjej" är drygt tre månader och jag har nu börjat ge det som ett tillägg på kvällarna. Brukar varva med amning och flaska och jag tycker det verkar bra. Hon brukar inte kräkas efteråt utan somnar gott. Funderar på om jag ska börja ge det som en liten efterrätt efter alla amningar för att se om kräkningarna lägger sig..
va e detta enfamil??
våra två grabbar är riktiga kräkbarn, med kaskadkräkningar.. de kan aldrig sova en enda natt i sin säng, för efter en stund är allt dyngsurt oh nerspytt.. och ska man åka nånstans får man ha halva grderoben med sig till sig själva och barnen, SKIT trist..
Jag gav Enfamil till min pojke tills vi började med välling..kanske när han var 6-7 månader!! Det funkade super..och kräkningarna försvann helt. När vi slutade med det har han aldrig kräkt mer heller!
Hursommhelst
Enfamil är en ersättning för barn med mycket kräkningar. Finns att få på läkemedelsförskrift från bvc/barnmmott!
¨varför har aldrig bvc eller läkare sagt nåt om detta kan man undra? vi har ju sådana problem me våra grabbar + att de blir förstoppade så de får lactulos med, men nu verkar det heller inte fungera.
men bvc säger bara , så länger de ökar i vikt så, ja men det är SÅ jobbigt med att de kräks, å fara fram och tillbaka på barnakuten för detta är skitjobbigt.. ibland är det hela mål som kommer upp, å de kräks inte bara vid måltid längre utan kan börja kräkas ett par-tre timmar efter mat med
Hursomhelst
Säg till din bvc eller barnmott att du vill ha denna maten..tror det kommer att bli bra då. Alex fick också lactulos..I massor. Vårt problem var ju att Alex inte öka i vikt. Men efter att vi byta till Enfamil..försvann kräkningarna med detsamma..och viktuppgången kom sakta men säkert!
Min dotter gick gick upp i vikt precis som hon skulle så bvc sa bara att "det går över". Grrr! Jag är så trött på det. Att ha ett kräkbarn är verkligen inte kul. Jag har/hade jättesvårt att verkligen njuta av henne eftersom man bara blev nerspydd hela tiden. Och åka i väg nånstans var ju inte lätt. Hade alltid med massor med ombyten, handdukar och haklappar.
Jag fick höra om Enfamil här på familjeliv. Min BVC-sköterska visste inte vad det var. Annars vet jag inte om de får föreslå ersättning om man ammar. (Sålänge barnen ökar i vikt såklart)
Jag provade först att både amma och ge Enfamil men det funkade inte alls. Minsta flytande föda kommer upp direkt. Vattnet som hon dricker till gröten kommer upp igen. Så jag har tyvärr nästan slutat amma helt. Ammar bara på morgonen och kvällen. När hon sover spyr hon inte ändå och på morgonen får hon ligga på en handduk och "spy klart" innan jag klär på henne.
hejhej
precis så är det här med, man kan inte ha på dom kläder när de ätit, skönt på så sätt att det är sommar, man vill ju vänta tills de har spytt klart det värsta. och likaså i sängen får de ligga på handukar, 3 örngott (så man kan plocka port lager för lager) och så när man lägger dom, på en bunt tvättlappar, de suger upp bra.
och ALLTID när man spänner fast dom i bilstolarna så kräks dom, antagligen för man "trycker" ihop dom lite då.
verkligen jätte jobbigt!
får man fråga va enfamil kostar, typ jämfört med NAN.
En burk med 400 gram kostar 80 kronor. För oss räcker det en vecka och då får hon 2-3 flaskor om dagen. (ger gröt också)
Om man får en läkare att skriva ut så får man 6 burkar för 120 kronor.
hej! min flicka har reflux och för kräkningarna fick vi av dietisten utskrivet på recept ngt som heter nestergel.man kan även köpa det receptfritt på apoteket.det är ett förtjockningsmedel som du blander i ersättningen och som då lägger sig som ett "lock" över maten.det är nestle som tillverkar det.min flicka är mjölkallergiker så därför kan hon inte äta enfamil.man har fått laborera med mängden nestargel för det är ju olika hur mkt de behöver beroende på hur mkt de kräks.
man kan även ge det blandat med vatten före amning om man ammar + att man oxå kan blanda ut det i soppor och dylikt.ska oxå tillägga att det inte smakar ngt så min lilla har axcepterat det utanvidare och hon kräks nästan inte alls mer, nu när vi har ökatv mängden en aning. hoppas infon jag gett hjälper ngn, för det har verkligen hjälpt min dotter(och alla som övar huvudtaget hållt henne)
lycka till!
ÅH VAD JAG BLIR ARG ATT INTE BVC KÄNNER TILL DESSA SAKER!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag var så himla glad att amningen funkade den här gången (det gjorde inte det med ettan). Men jag valde att nästan sluta helt och ge enfamil istället just för att hon skulle sluta kräkas. Om jag hade vetat om det där förtjockningsmedlet hade jag såklart valt det istället och fortsatt amma.
Fan jag blir tjutfärdig nästan. Amningen var viktig för mig men nu känns det nästan "för sent" att öka på amningen igen. Lillan är fem månader och äter redan två mål gröt och ett mål mat om dagen. Ammar lite morgon och kväll och ger enfamil som tillägg/ersättning.
Ska förbannemig skälla på bvc-sköterskan nästa gång jag ska dit. Hon borde känna till sånt här!!!!
GRRR!!!!!!!!!
hej! nu är jag ju så klart ingen läkare så jag ska ju inte försöka sätta ngn diagnos på era barn,med att säga att era barn har gaestritisk reflux.men en sak är ju uppenbar att :hursomhelst och :indra o tilde ,era barn hade ju helt klart mått mycket bättre av att få enfamil eller nestargel från början!jag förstår indra o tilde att du blir vansinnig då du kunde fått denna infon tidigare,då du ju hade kunnat helamma istället som du ju ville! men det är ju solklart att bvc sköterskorna inte kan så där speciellt mycket om barn.jag har alltid retat mig på detta att alla deras svar oberoende vad det är (nästan) iallafall lyder: ja,ja men det är normalt!!då det slog mig att de är ju DISTRIKTSKÖTERSKOR inte barnsjuksköterskor som de var förr! så det förklarar ju en hel del, men det är helt obegripligt för mig att det är så i vilket fall.visst är det ganska vanligt att spädbarn kräks eftersom alla bebisars magmunnar är mer eller mindre omogna i början,men när de kaskad kräks ofta eller hela tiden och de även får upp vatten och ev annan mat då är det inte som det ska! ta upp det med era "bvc tanter"och krän recept på enfamil hursomhelst och indra o tilde gå till apoteket och köo nestargel medetbums så ska du se att din lilla mår mycket bättre! det är som sagt helt ofarligt att ge även om du inte skulle få det på recept.lycka till med era små liv och stå på er, ingen kan era barn bättre än ni eller hur!
mvh m
hej!GASTROESOFAGAL REFLUX heter det och ingenting annat vet inte hur jag kunde få namnet fel men det är rätt nytt för oss det här oxå
Tack delfin73.
Har varit borta här ifrån Familjeliv länge nu. Men nu är jag tillbaka!
Tack för alla rader!
Jag skall pröva nestergel till vår lille älskling.
Enfamil är bra men fungerar inte hundra för oss.
Helt klart värt ett försök med nestergel också.
Längtar så efter att slippa alla kräkningar.
Tror att vi alla kommer må bättre när vi har dem bakom oss.
Vi har också kommit en bra bit på väg med smakportioner och annat.
Hoppas det går bra för alla er andra också!
Hej!
Jag vill bara rekomendera nestargel. Har det till min dotter som är två månader. Innan vi tog till detta gjorde hon inget annat än och kräka och man vågade inte låta någon hålla henne, man kunde inte riktigt njuta av att gosa med henne. Men med nestargel har vi en nöjd och belåten liten tös som kräker upp lite överskott i bland inga mer kaskader och man vågar ge henne mat ute bland folk utan att alla ska undra vad det är för fel på den stackars flickan som bara spyr. Förlåt det blev lite långt men jag är bara så glad.
Nestargel fungerar!!!!
Sonen har inte kräkts på 1,5 dygn!!!!
Underbart!!!!