• nosa

Vad har man i en skötväska egentligen?

Som snart förstagångs mamma har jag en liten fråga som jag inte blir klok på... vad har man i en skötväska egentligen?
    Vissa sitter och jämför skötväskor, är det märken och materialet på väskan man syftar på då, eller hur mycket den rymmer? Vad definierar en bra skötväska?

Tacksam för hjälp:)

• Svar på tråden Vad har man i en skötväska egentligen?
  • Nyfiken gul

en skötväska har du det som din bebis behöver när ni är ute.... Blöjor, nappflaska/napp, pulver för ersättning om man inte ammar, extra kläder att byta med, tvättlappar o en handduk. Innehållet i skötväskan tar man liksom aldrig ur utan väskan följer med vagnen... praktiskt om fler ska gå på stan med bebis o du själv kanske står i bankomatkö eller dyligt... eller om du har barnvakt..

Jag använde den även att stoppa ner mina grejor i som plånbok o nycklar osv - har man en skötväska behövs ingen handväska...

Jag köpte en rejäl vanlig ryggsäck i en sportaffär som jag kunde ha både under vagnen o på handtaget eftersom min erfarenhet att skötväskor 1: är hutlöst dyra o inte värda priset och 2: saknar dom fack man faktiskt behöver, det är inte kul att rota runt efter en liten sketen sak på 5 cm i ett jättestort fack där allt ligger huller om buller...

• Maggan78

En bra skötväska har, enligt mig, ett antal småfack där man kan ha extra nappar/tuttar, vatten/välling/mjölkflaska och annat småkrafs, något större fack där man kan få ner blöjor och tvättlappar. Ett liggunderlag/en handduk för blöjbyten kan vara skönt att ha om man ska byta ute, i vagn eller på annan offentlig plats. Ett stort fack där man har extrakläder och spytrasor.

Sedan om man inte vill ha med sig en egen väska kan det vara bra med något fack för börs, nycklar och telefon.

Låter som att jag brukar vara borta en vecka när skötväskan ska med...

Det som inte syns finns inte. Bikinilinjen t ex!
  • Cantina

Det beror nog på vad man är för person.
    En kompis till mig hade ALLT hon behövde i en liten handväska och dessutom bar barnet i sjal. Jag däremot hade min stora skötväska full och dessutom grejer under vagnen (okej - jag överdriver lite).

Jag hade bla följande i skötväskan:
    Blöjor (ett antal)
    Våtservetter
    Något för bebisen att ligga på vid blöjbyte.
    Ett ombyte kläder (minst)
    Napp
    Mobil
    Kalender (för att kunna boka in alla fikan man hade som föräldraledig )
    Dricka till mig själv (man blir törstig av all amning)
    Bindor (för man vet aldrig när mensen tänker dyka upp)
    Någon leksak
    Kräkhanddukar

Säkert fler saker men inget jag kommer på nu...

• Lola Jämtland

Jag har aldrig förstått mig på detta med speciella skötväskor.....

En vanlig väska/ryggsäck funkar precis lika bra!
    En bit plastfrotté och en handduk blir en utmärkt skötbädd!

Massa fack är inte heller nödvändigt. Vill man "hålla ihop" vissa saker så kan man lägga de i en mindre nessesär.

När Alma var liten så hade vi extrakläder, blöjor, nån salva o tvättlappar i väskan (en mindre bag från Överskottsbolaget).
    Sen när hon blev äldre så blev det haklapp, liten nappflaska för vatten, sked och nån burkmat.

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • Trasslan

Min skötväska är ovärderlig, har också allt i den! Och det bästa är att man kan på ett enkelt sätt vika ut den så det blir en mjuk skötbädd som man lägger bebben på när det är dags att byta.. Har haft jättebra nytta av detta!

• morvern

Det är jättesvårt med skötväskor, själv har jag en Segr som är lixom hårt skal. Är inte så nöjd med den, tar stor plats trots att man inte har mycket i. Men den har rätt mycket fack för småsaker; tuber, flaskor osv.

Jag har i min väska för en 6månaders: För blöjbyte: liten handduk att ligga på, blöjor, våtservetter, Inotyolsalva.
    För mat: Engångshaklapp (jag gick på reklamen, är rätt onödigt), nappflaska, doseringsburk för ersättning/välling o gröt. Ibland skål o sked för gröt.
    Annat: extrakläder; body, strumpor o byxa

Den väska jag har tycker jag är förstor för allt detta, hade nog såhär i efterhand köpt en "mjuk" väska. Lättare o mer skön att bära med sig + tar ej så mycket plats.

• 4 Före 30

En skötväska blir mer o mer användbar desto fler barn man har...

Jag har haft ett otal olika sorter, allt från vanlig ryggsäck till bag som kom med prenumeration på nallepuhs bokklubb till emmaljunga brio med mera....
    Till tredje barnet hade vi en emmaljunga som var näst intill perfekt för våra behov, men den var för mjuk ställde man ner den på ex BVC så låg allt huller om buller i den...

Till det kommande barnet har jag köpt en skip hop, dyr som fan men jag tror den kommer vara värd det. Den känns perfekt för mina behov. Kommer ha min treåring hemma, och kommer till honom få ta med lite saker också...en banan, en extra tröja, kanske en flaska vatten..
    Till bebin brukar jag ha blöjor, nappflaska med vatten, våtservetter, ombyte kläder, skötunderlägg, handduk axelskydd... och till mig amningsinlägg, vattenflaska, mobil plånbok o nycklar. Jag avskyr att gå med handväska när jag kör barnvagn då den bara hasar ner på armen hela tiden
    Men visst finns det dem som klarar sig utan skötväska, eller med vilken väska som helst.
    jag är inte en av dom.

• Fuga

Som Lola Jämtland skrev så är det supersmart att ha flera necissärer i väskan, jag hade en för mat med skedar och puréburkar och en för blöjbyte!

Då har man lätt ordning på saker och min sambo kunde lätt plocka ut necissärerna och lägga dom direkt i vagnen när han gick ut för han tyckte skötväskan var töntig.

• myspysan

Första månaderna:
    blöjor
    våtservetter
    extra napp
    nappflaska
    ersättning + termos med vatten (berdde på vad man skulle göra)
    ombyte
    extra tröja till mig (hade en kräkbebis)
    kräkhandduk
    nycklar
    plånbok
    mobil

sedan byttes det ut lite:
    ersättning blev matburk
    sked
    haklapp
    leksak/pekbok

Mamma till ett litet IVF-mirakel med ett till på väg...
  • betsla

Jag har inte heller fattat grejen med att ha en särskild skötväska...

Jag bar mycket i sjal och stoppade ner en blöja, tvättlappar, en extra tröja och en liten handduk i en helt vanlig ryggsäck...

Jag behövde INTE: salvor, nappar, nappflaskor, ersättningspulver, thermosar med vatten, skötbäddar osv...

=)

܍ mamma till Tova och Liten som kommer i december ܍
Svar på tråden Vad har man i en skötväska egentligen?