• ucka

Finns det fler lärare som inte ääääääääälskar sitt sommarlov???

Det här med sommarlov är ju en kluven historia. Det är ju skönt att vara ledig men...

HUr ledig är man med två egna barn som skall vara hemma och "roas"?

Min man har inte semester alltså är det jag som ska ta hand om allt hemma eftersom jag är "ledig".

och sen måste man vara så glad att man har så långt sommarlov
    "va lyxigt alla lärare har det" HUr många gånger måste man höra det??????

HUr skall man överleva till jobbet startar igen???

• Svar på tråden Finns det fler lärare som inte ääääääääälskar sitt sommarlov???
  • NK80

Tja... jag hade hellre vart ledig lika länge som lärarna... Tar hellre hand om mitt barn i 9 veckor  och slippa jobba (är det så långt ni har?) än de ynka 3 veckors semester jag får på mitt jobb.

Mamma till Colin ♥
  • emejo128

Det jag tycker är tristast vårt långa sommarlov är just det att vi förväntas vara så himla glada och tacksamma för den långa semestern. Men jag är mycket irriterad på att jag inte kan bestämma själv när jag vill ha semester. Jag tycker inte om sol och värme och skulle MYCKET hellre vara ledig ett par veckor på hösten. Men det går ju inte.

• emejo128

Däremot är jag mer än gärna hemma med barnen...

• Helena77

Jag skulle tycka det vore perfekt med så lång semester och få vara med barnen...

• Themla

Hej!

Jag förstår hur du känner... Är själv lärare, men just nu är jag sååååå less på jobb, omorganisationer, nedskärningar och sura kollegor att jag verkligen ser fram emot mitt lov.

Men visst f*n är det trist att höra från alla håll hur tacksamma vi ska vara över våra låååånga lov! Däremot är det inte många som vet om att vi jobbar 45 h/vecka... Och oftast är man iallafall inte färdig då...

Försök att inte ställa så skyhöga krav på dig själv vad gäller barnens aktiviteter. Min erfarenhet säger att barn nöjer sig med ganska lite bara de har vänner runt omkring sig. Alla dagar behöver ju inte vara fest heller... Försök se till att du kan få lite ledigt när din man kommer hem, så du får tid att andas också... Och du.. augusti är här snabbare än vi tror! ;)

Stoor kram!

• Themla

emejo128

Samma här, skulle hellre vara ledig på våren eller hösten, inte när det är 30 grader varmt (som det faktiskt blir ibland...) Dessutom är ju alla resor svindyra under loven då vi är lediga.

• Karpet

Jag hittar hellre på saker med mitt barn än att jobba. Det är ju mycket friare att vara med barnen. Man kan åka och bada, åka på små semestrar, hälsa på vänner och släktingar etc.

Om du tycker att det är så jobbigt att vara med dina barn kanske du kan be om avlastning på helgerna och hitta på saker själv då.

• ucka

Här har vi nog kärnan med det hela:
    som Thelma skrev:
    "Men visst f*n är det trist att höra från alla håll hur tacksamma vi ska vara över våra låååånga lov! Däremot är det inte många som vet om att vi jobbar 45 h/vecka... Och oftast är man iallafall inte färdig då..."

Och det är ju fantasktiskt att ni finns som vill vara hemma och sköta barn och hem. JAg är så imponerad av att ni klarar det!... JAg är bara inte så road av att laga mat och diska!
    Jag vill gärna vara hemma och vara ledig med mina barn, men så fungerar det ju inte!

• thessires

Jag ääääääääääääälskar sommarlov! Jag brukar iofs jobba en månad extra på sommarskolan för att få lite extra tillskott i semesterkassan (eller babykassan som det blir detta året ).
    Men vi lärare är väl värda vår sommarledighet och jag tycker att det är mysigt att pyssla hemma... Hoppas att du får ett skönt lov trots allt!

• Karpet

Fast du behöver ju inte utnämna dig själv till hemmafru bara för att du har semester. Städning osv kan ni ju fortfarande dela upp och göra på helgen.

Det är ju viktigare att du och dina barn får en rolig och minnesvärd sommar än att ni har det rent hemma.

ucka skrev 2007-06-23 14:58:57 följande:
    Och det är ju fantasktiskt att ni finns som vill vara hemma och sköta barn och hem. JAg är så imponerad av att ni klarar det!... JAg är bara inte så road av att laga mat och diska! Jag vill gärna vara hemma och vara ledig med mina barn, men så fungerar det ju inte!
  • Vintervit

Jag är lärare och tycker själv att det är väldigt lyxigt med alla lov!!! Skulle ha jättesvårt att gå tillbaks till ett jobb med fem veckors semester. Vi har ju faktiskt inte bara sommarlovet utan även jul-, sport- och påsklov. Tycker det är underbart! Men vi är absolut värda det, vi jobbar ju som sagt in tiden de veckor vi jobbar.

Men att man inte kan bestämma över semestern är ju någonting man vet när man bestämmer sig för att bli lärare. Tycker det är lite förmätet att vara irriterad på att man "måste" vara ledig på sommaren och att man hellre hade varit ledig på andra årstider. Olika yrken har olika villkor, det vet man ju när man bestämmer sitt yrkesval.

• emejo128

Vintervit: jag tyckte inte det var jobbigt när jag bestämde mig för att vara lärare. Och jag tycker fortfarande om att jobba som lärare. Det är bara det att sedan jag fick barn mår jag så förfärligt dåligt av sommarvärmen att jag knappt kan vara ute med dem och leka i alla fall. Jag vill helst av allt bara ligga i ett svalt rum och inte röra mig. Därför skulle jag gärna se att det var terminer sommar och vinter, men långt lov på hösten eller våren... något som aldrig kommer att hända.

Svar på tråden Finns det fler lärare som inte ääääääääälskar sitt sommarlov???