• grisekno

Vilka kan tänka sig att döpa sitt barn till ADOLF idag?

Blev bara nyfiken, eftersom jag såg att Adolf har namnsdag idag...

Hur är det egentligen? Finns det små pojkar som döps till Adolf, eller associeras namnet fortfarande med Hitler? För mig gör det det...tyvärr.

Kanske har jag för många alternativ, varav en del är lika, men ni får ursäkta mig i så fall...

Ta mig som jag är, jag är ju bara en liten gris...
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilka kan tänka sig att döpa sitt barn till ADOLF idag?
  • mamma 03 05

För mig är det och kommer för alltid att vara detsamma som Hitler. Nä det skulle en framtida killa aldrig få heta

• TrailerTrash

Det namnet förknippas med onska för mig så jag skulle aldrig kunna döpa ett barn till det *ryser*

Ball Ballare,ballast
  • ischa

Hitler + ett fult namn. Kanske fult för att det förknippas men Hitler?

• WhiteTrash

Jag håller med TS. Jag tänker direkt på Hitler då jag hör namnet Adolf. Jag tycker inte namnet är fult egentligen, men att döpa någon till Adolf (varken människa eller djur) skulle jag aldrig göra just pga Hitler...

• Anne M

Varför skulle det vara något speciellt konstigt, mer än att namnet är otroligt FULT?!

• Flutterby

Så fult tycker jag inte att det är, men dock för alltid förknippat med Hitler.
    Kollade på SCB hur många som heter Adolf: "Det finns 4264 män som har förnamnet Adolf . Av dessa har 397 namnet Adolf som tilltalsnamn/förstanamn."

• Kall öl

Nej, dels hette Hitler det, dels är det ett fult namn

Neah
  • MosterMaja

Det är en intressant diskussion, just det här med vad namn förknippas med.. Men eftersom Hitler var en av världshistoriens mest hemska människa så kommer Adolf förmodligen alltid förknippas med honom. Däremot kan man ju alltid hitta en mer eller mindre ond människa till alla namn, men kanske inte med så stark förknippelse, om ni förstår vad jag menar..

Ex. Jackie Arklöv = mördare, men jag tror inte så många tänker på det när man döper sitt barn till det eller möter ett barn som heter Jackie..

Jag valde iaf "Nej, dels hette Hitler det, dels är det ett fult namn" men förmodligen, som skrevs tidigare, tycker man att det är fult pga Hitler..

• Marlene B

• Hallonröd

Nej, dels hette Hitler det, dels är det ett fult namn...j**ligt fult t.o.m.

// Hallon är inte bara gott utan nyttigt också...
  • sakoline

Klippt från svenskanamn.se

1996 var det en pojke som fick Adolf som tilltalsnamn. Men han riskerar inte att blandas ihop med klasskamrater med samma namn för han är ensam bland alla 90-talets pojkar om att heta Adolf. Det finns dock några i varje årskull som har Adolf som andranamn.
    I slutet av 1800-talet var Adolf ett av de stora modenamnen i Sverige. I en sammanställning från 1888 av namn på barn från främst de högre samhällsklasserna, har Adolf en niondeplats på förnamnens 10-i-topp. Men efter 1945 har namnet onekligen haft en speciell klang.

• Gullmamman

VÄRLDENS FULASTE NAMN SÅKLART!
    Såklart tänker man på Hitler och allt hemskt han stod för...blää

• Broneya

Även om Hitler inte hade hetat det hade jag änd tyckt det var gräsligt.

• nyhär

Tycker hitler har smutsat ner det namnet...det är förbrukat...Skulle aldrig döpa mitt lilla knyte till Adolf...usch nää...

• Gabriella S

Jag skulle inte ha gjort det ens om det inte varit för Hitler, för jag tycker överlag att namn som slutar på -olf låter lite löjliga (Rudolf, Brynolf..).

Dessutom kommer det från en generation vars namn jag har svårt att se som namn på barn och unga. Jag gillar inte Albin eller Alfred heller.

Vad gäller Hitler, så var han ju inte ensam om sitt förnamn, och det skulle vara konstigt om han skulle få förstöra ett vanligt, gammalt namn för all framtid. Om man gillar det, så ska man ta det tycker jag!

• Zaria

Svar på tråden Vilka kan tänka sig att döpa sitt barn till ADOLF idag?