• JC71

Importera hund från Polen!

Halloj!  Undrar om det är någon som importerat hund från Polen nyligen, och vad det var för regler gällande införandet av hund? (Tid, vacc, karntän, papper mm) och om det var värt besväret!?

Bespara mig era frågor om varför jag vill importera och varför inte jag kan köpa hund i Sverige!!!  Kan tänka mig att jag får massa frågor om detGlad men jag vet redan fördelarna med hund från Sverige.  (Inte kaxigt skrivetFlört vill bara ha svar på min fråga utan massa annat tjaffs.

Den vackraste stunden i livet var den när du kom...
  • Svar på tråden Importera hund från Polen!
  • lia76

Om du ska importera så kolla så de tär korrekt skrivna papper.
    Att de är vaccinerad...
    Allt!!!
    För ibland kan man få förfalskade papper...
    Och när man väl har hunden hemma så kan den bli sjuk, vara i dåligt skick osv
    Så kolla riktigt noga att papperen är äkta och att hunden mår bra!

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • lia76

En hund som tar sin före 12 veckors ålder ska ha pass, id-märkning-avmaskad mot dvärgbandmask, dispens från jordbruksverket och får endast ha varit hos uppfödaren under dessa 12 veckor mm. Finns mer att läsa på jordbruksverkets sida.

www.sjv.se/amnesomraden/djurveterinar/inutforselavlevandedjur/inochutforselavhundochkatt/kopahundellerkattutomlands.4.52c6f10b903d789380004074.html

Där finns lite att läsa

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • JC71

Ok, det förstår jag. Men jag undrar om det är karantän som gäller och om man kan få dispens mm  Är detta ett rabiesland?

Detta är en seriös kennel i lite skala!!!  Är bara nyfiken, hon är nämligen bortrest så jag får inte svar på mina frågor förrens på tisdag *ivrig*  Därför tänkte jag om ngn visste?
    Jag är inte intresserad av en hund som måste sitta i karantän, då köper jag hellre här hemma. Men någon sa att det inte är det så.... 

• JC71

Oj du hann föreSkrattande  Gäller det där Polen?

• JC71

Tack snälla för länken!!!

• JC71

Vad jag kan förstå när jag läser detta är att polen då är ett EU land , ja. Men är inte med som rabiesfritt, och därav karantän om jag har förstått rätt *suckar*

• Alexandra1983

Hunden vaccineras väl mot rabies och det är inte förrän 5-6 mån som man tar ett proiv för att kolla om hunden har tillräckligt mycket antikroppar (?) mot rabies. Så om du inte får dispans från jordbruksverket så får du vänta tills hunden är 8 mån om man tänker på att det är en valp du ska ha.
    ville själv importera en valp från polen men jag ville inte att det skulle dröja så lång tid innan jag fick hunden. Jag skulle missa hela valpperioden.
    Hunden, tror jag, behöver inte sitta i karatän.

Svar på tråden Importera hund från Polen!