göra egen flädersaft
Har aldrig gjort det förut, men har en fläder på tomten nu ju, måste prova. När ska man ta blommorna? Hur ska de se ut? Eller är det bara att ta dem när de blommar helt enkelt?
Har aldrig gjort det förut, men har en fläder på tomten nu ju, måste prova. När ska man ta blommorna? Hur ska de se ut? Eller är det bara att ta dem när de blommar helt enkelt?
Ja, ta dem när de blommar. Ta bort ganska mycket stjälk när du rensar dem.
Det är jättelätt att göra fläderblomssaft.
Eeehhh, vaddå rensa? Ska man inte bara plocka blommorna och lägga dem i vattnet? Har du nåt bra recept som är värt att prova? Jag hittade ett i senaste Buffé...
Rensa o rensa... du ska kolla dem så det inte är lus eller larver på dem...
Här kommer ett recept som jag har gjort efter:
40-60 fläderblomsklasar
3 citroner
2 L vatten
2kg socker
25g citronsyra
ev. 1krm natriumbensoat
*Lägg blomklasarna i en stor bunke. Tvätta och skiva citronerna. Koka upp vatten, socker och citronsyra och häll kokhett över blommorna och de skivade citronerna. Täck över och ställ svalt i 3 dygn. Sila och ge saften ett uppkok. Lös upp natriumbensoat i lite av saften och rör ner i resten. Häll upp i väl rengjorda flaskor och förslut.
Går utmärkt att frysa saft.
Lycka till!
TACK! Ska prova genast!
Hur går det med saften
var försiktig bara så att du vet att det är äkta fläder å inte falsk, för den falska är inte så nyttig...
Den falska flädern luktar inte fläder.
Oh det är såååå gott med flädersaft, har en hink med saft (2:a omgången) ståendes i garaget och imorgon är det dags att fylla den i flaskor!
Den går utmärkt att frysa i Petflaskor.
Jo, nu står bunken med flädersaft i kylen. Blandade i lite rabarber för att jag inte nådde upp till tillräckligt många fläderblommor. Jag hoppas den blir god... Är lite skraj bara att det inte är en riktig fläder... (är helnojjig faktiskt...). Jag tänkte smaka själv först och ge barnen typ dagen efter, för då måste ju jag ha hunnit bli dålig om det nu skulle vara giftigt...
Sila ordentligt i handduk eller något så du blir av med alla svarta små insekter.
Fick rådet av svärmor att absolut inte hälla upp flädersaften i plastflaskor. Så det blir till att samla glasflaskor istället. Har min saft stående med blommorna i nu i källaren i tre dagar. Snart blir det saftkalas!
ÅÅÅÅ, vad gott!!! Synd att jag inte har nån fläder i omgivningarna....