• Tjoffsan

Färsk sparris, hur gör jag?!

Jag har köpt hem färsk sparris, kunde inte låta bli för den såg så god ut, men jag vet inte hur jag ska tillaga den... Knasigt va?! Men nu ber jag om hjälp, hur ska jag göra, vad blir godast? Ska man koka den? Steka den? Grilla den? Sambon har precis tänt grillen, så jag är tacksam för snabba svar!!

• Svar på tråden Färsk sparris, hur gör jag?!
  • lokisse

Här kommer en sparris älskare!
    är det vit eller grön sparris?

• oxytocin

Förväll lite, pensla med olja, grilla. Flingsalt på!

• Jen 82

Grilla! Skär bort den nedre biten om den verkar hård och ha lite olivolja på o grilla! Mums!

• Tjoffsan

Det är grön sparris. Verkar som om grillning överväger... Tack! Nåt mer tips?

• lokisse

koka i vaten med salt var noga med att skära bort den undre träiga delen
    man kan steka den i lite olivolja med och blanda med ruccolasalad och tomat

• Tessidess

"koka" skulle jag helt klart göra. Har aldrig grillat, kanske går?
    Man kokar upp vatten, lägger i den när det kokar och låtar vara i kort! Den ska inte koka i vattnet när du lägger i, så svag värme.

Salta, ät som ngn sa ovan, som den är eller gör den i sallad. Ruccola och körsbärstomater.

Sååå gott att ha i om du gjort en potatissallad. Jättelätt att få den lite extra piffig med sparris. Avokado, ngn färsk krydda, tomater, ruccola, salt såklart och en vinägrett-salt, peppar, olivolja och vitvinsvinäger. drömskt!

• Tjoffsan

Tack snälla för alla tips! Inser att jag borde köpt flera paket på samma gång... Men jag får köpa mer nästa gång jag handlar. Men idag blir det nog stekt sparris tror jag! Tack igen!

• Sara Li
    Tessidess skrev 2007-06-23 16:50:03 följande:
    "koka" skulle jag helt klart göra. Har aldrig grillat, kanske går? Man kokar upp vatten, lägger i den när det kokar och låtar vara i kort! Den ska inte koka i vattnet när du lägger i, så svag värme.Salta, ät som ngn sa ovan, som den är eller gör den i sallad. Ruccola och körsbärstomater. Sååå gott att ha i om du gjort en potatissallad. Jättelätt att få den lite extra piffig med sparris. Avokado, ngn färsk krydda, tomater, ruccola, salt såklart och en vinägrett-salt, peppar, olivolja och vitvinsvinäger. drömskt!
    Hmm ska det koka eller inte?
    Mamma älskar Tove född 06-10-06
  • Piri

Vi brukar linda bacon runt och lägga på grillen. När baconet är klart är sparrisen klar - 1 baconskiva till 1 sparris.

Eller så kan man göra foliepaket och lägga på grillen. Ringla lite olivolja på en bit folie, lägg på sparrisen, lite flingsalt och svartpeppar på och avsluta med lite citronolja och förslut paketet. Grilla ca 5 minuter totalt, vänd några gånger under den tiden.

Jag har lärt mig på matlagningsprogram på tv hur man bäst får bort all träighet i neränden av sparrisen. Man tar helt enkelt tag i varje ände och böjer sparris-stjälken. Där den går av.. tja den biten är ok.

• Tjoffsan

Nämen DET lät ju toppengott med foliepaket!!! Sambon blev eld och lågor över baconet, men vi hade tyvärr inte det hemma... Så nu ska här fixas foliepaket!! Tack Piri!!

• oxytocin

Sara Li skrev 2007-06-23 16:55:35 följande:

Hmm ska det koka eller inte?
    Tycker det blir bäst att förvälla innan grillning/stekning.
  • Tjoffsan

Vill bara meddela att vi ikväll ätit UNDERBAR foliegrillad sparris m olivolja och flingsalt till kotletter, nypotatis och grillade champinjoner. MUMS! Tack för tipset Piri!

Svar på tråden Färsk sparris, hur gör jag?!