• massea

Farligt med feber?

Undrar om det är nån som vet eller själv har erfarenhet av feber vid graviditet. Jag har varit jättedålig. Haft maginluensa (ja, det var inte som jag mådde illa utan diarré) och feber i 2 dagar. Febern var som högst 38,5 grader o jag försökte sätta ner den med alvedon så fort jag vaknade. Men jag måste tyvärr ha haft det ett tag då det var på natten o jag sov. Är nu jättenojig för fostret där inne i magen. Har det tat skada? Finns risk för missfall pga detta? Är nu i vecka 9+3.

• Svar på tråden Farligt med feber?
  • lia76

ingen fara för barnet

Kram Lia, stolt mamma den 23/9-2006 till en liten Stella
  • Ompisia

Det finns inga som helst risker med att få feber.... Du kan känna dig helt lugn. Detta kan inte leda någonstans.

• Lola Jämtland

Nä, feber är inte farligt......

//Jag har allt...o ändå saknas något......
  • annne

Jag tror verkligen inte att det är någon fara! Men man ska ta alvedon eller liknande om man har feber då det inte är bra för barnet. Men du gjorde ju det när du vaknade, så det är lugnt!

• Lola Jämtland
    annne skrev 2007-06-23 17:08:47 följande:
    Jag tror verkligen inte att det är någon fara! Men man ska ta alvedon eller liknande om man har feber då det inte är bra för barnet. Men du gjorde ju det när du vaknade, så det är lugnt!

Vad är inte bra för barnet? Feber?
  • lia76
    annne skrev 2007-06-23 17:08:47 följande:
    Hur menar du med denna mening?
    Det är juh alvedon man ska ta när man är gravid
  • lia76

Eller menar du det Lola skrev att feber inte är bra för barnet...
    Feber skadar inte barnet

• annne

Jag har hört att det inte är bra för fostret att få feber, nej.

Ja, du gjorde rätt som tog alvedon.

• lia76

Lite taget ur artiklar:
    www.niomanader.se/content.asp
    "

Är det farligt att ha feber när man är gravid?
    Beträffande hög feber under tidig graviditet så är detta lite svårare att svara på. Man har tidigare sagt att hög feber under tidig graviditet möjligen kan öka risken för missfall. Detta har visat sig kunna förekomma hos vissa djur. Studier gjorda de senaste fem åren har dock visat att feber inte är vanligare bland de som fått tidigt missfall. I en stor studie från Danmark kunde man konstatera att 1/5 av kvinnorna haft feber under de första fyra graviditetsmånaderna och att det inte fanns något samband mellan feberepisoder och senare missfall.

Om du har feber ska du ta febernedsättande medicin. Om du skaffar receptfria preparat, t ex mot förkylning eller tillfällig huvudvärk, fråga då på apoteket eller din barnmorska vilken som är bäst när man är gravid."
  • Lola Jämtland
    annne skrev 2007-06-23 17:11:44 följande:
    Jag har hört att det inte är bra för fostret att få feber, nej. Ja, du gjorde rätt som tog alvedon.
    Feber är inte farligt för fostret.
    Inte om vi snackar helt normal feber som man kan få vid förkylningar tex....
  • lia76

En vanlig förkylning påverkar inte barnet. Din kropp prioriterar (koncentrerar sig på barnet och dess utveckling) däremot inte att bota förkylningen, så ofta kan den bli mer långdraget och ta på dina krafter.

• lia76

Hittade även detta:

"Jag pratade idag med min läkare om just detta eftersom jag är förkyld och haft feber, är i v. 8+5. Hon sade att det inte är någon fara för fostret om man är förkyld. Hon sade vidare att det inte är korrekt som det står i böcker att hög feber är skadligt för barnet och att man t.o.m. kan ha blindtarmsinflammation under graviditeten och allt ändå går bra. Hon sade också att Alvedon är det bästa man kan ta om man vill sätta ner febern och att det kan vara bra att göra det om man har hög feber - för sin egen skull, speciellt om man är trött av graviditeten redan innan."

• annne

Vad bra! Jag hade hört att bebisen har samma temperatur som en själv och därför bör man ta febernedsättande om man har feber.

Men det stod ju det där också på nio månader att man ska ta febernedsättande, så. ;)

• annne

Okej, det var ju skönt att höra. Då hade jag hört fel. :)

• lia76

Hoppas du blir frisk snart...
    Och grattis till bäsen i magen
  • massea

Tack för all information. Jag börjar repa mig. Men att vara gravid + ha maginluensa som vara i hela 6 dagar + vara förkyld tar på krafterna. Jag har bara kunnat ligga i sängen o slurpa i mig vätska. Vet ej om det är för tidigt att jobba igen på måndag då man lätt kan dra på sig nåt nytt ifall man inte är helt återställd. Arbetar nämligen med småbarn.

• jajjaB

Barnet ligger väl skyddat inne i livmodern och vad jag har hört påverkas det inte av att man får feber. Det är ju klart att det är skillnad på vanlig förkylnings-feber och extremt hög feber, tex vid infektion! Man ska alltid söka läkarvård vid väldigt hög feber, oavsett gravid eller ej.

Alvedon/panodil är det man ska ta om man är gravid el. ammar, japp!

• lia76
    jajjaB skrev 2007-06-23 17:31:38 följande:
    Barnet ligger väl skyddat inne i livmodern och vad jag har hört påverkas det inte av att man får feber. Det är ju klart att det är skillnad på vanlig förkylnings-feber och extremt hög feber, tex vid infektion! Man ska alltid söka läkarvård vid väldigt hög feber, oavsett gravid eller ej.Alvedon/panodil är det man ska ta om man är gravid el. ammar, japp!
    Nja ammar du så kan du faktiskt ta Ipren oxå
    Det fick jag ta då jag fick mjölkstockning
    (De på BB som talade om att jag skulle ta 2*400mg)
    Men inte när man är gravid, då är det Alvedon, Curadon som gäller
  • jajjaB

ja visst kan man ta ipren vid mjölkstockning, när man ammar, men nu är det ju inte det vi pratar om här?! så vi kanske inte ska strula till det för mycket för TS? vi pratar om vad man ska ta för febernedsättande när man är gravid, och då är faktiskt alvedon och panodil det man rekommenderar. curadon går oxå bra, det är samma "familj".

till trådstartaren: hoppas du mår bättre nu och att du inte oroar dig för bebisen! lycka till!

Svar på tråden Farligt med feber?