• Minimonster

USA

Hej på er:)
    Jag och min dotter kommer antagligen att flytta till Nashville nu i höst/vinter. Men jag har några funderingar... Hon kommer vara 2½ när vi åker. Och jag kommer att plugga det första halvåret. Hur funkar det med dagis där? Och har förstått att det är ett litet projekt med försäkring där, några tips??? Sen tänkte jag be lite om olika råd inför resan. Vad önskar ni att ni hade vetat innan ni reste? Och vad missade ni i planeringen? Vad som helst!!! Släng råd och tips över mig, vill veta allt så att jag vet vart jag ska börja!

Och självklart är jag mer än öppen för nya kontakter i det stora landet i väst! Bor du i USA, kanske i närheten av Nashville skriv en rad i min gästbok!

Kram:)

• Svar på tråden USA
  • Tessa17

Hej, jag har bott i USA och när det gäller dagis är allt privat och mycket dyrt. Du får räkna med 150-200 dollar i vecka, om Du anlitar en baby sitter kostar det ungefär 5 dollar/timme.

• Minimonster

Okey...finns det olika organisationer för det. Vill ju inte direkt ragga upp någon på gatan som ska ta hand om mitt barn?? Har läst någonstanns oxå att daycare är oftast bara ca 3 timmar om dagen, vte du om det stämmer?

• amnai

Det beror på var man bor. Här kostar dagis för heltid från ca 1.000 dollar per månad. Barnvakt/nanny betalar du minst 15 dollar per timme. You get what you pay for... Allt är privat, för riktigt bra preschools måste man ställa barnet i kö för att få plats.

Tror dock att det kostar mindre i Nashville. Vi bor ca 1 timme från New York city.

Vi har aldrig bott i Sverige med barn, har bott i flera olika länder, men det är bra att veta att barn får sina vaccinationer tidigare i USA och att det är fler obligatioriska vaccinationer. Se till att ha barnet svaccinatoner väl dokumenterade, ananrs kan ni riskera att få vaccinera samma igen.

Försäkring, vi har via makens jobb, han har amerikansk arbetsgivare. Mycket viktigt med privat sjukförsäkring!

• rasajj

Hej, jag bor i Colorado och jag hoppas du kommer att trivas har. Hur kommer det sig att du flyttar hit?

Har ar lite info om forsakringar.
     http://www.healthinsurance.org/consumertips.lasso

Och lite info om dagis. http://www.state.tn.us/humanserv/childcare/19/prov.htm

Kindercare ar en ratt bra kedja av dagis. (de har bra rykte)tinyurl.com/2zhd9f

Dagiskostnader beror dels pa omrade, dels pa alder av barnet. Grupperna ar oftast aldersindelade, sa att alla tvaaringar ar i samma grupp och flyttas upp runt trearsdagen till nasta grupp. Oftast for tvaaringar sa brukar det vara 10 barn / vuxen i gruppen. Kan vara 12 /vuxen pa vissa hall.

Dagisavdelningar ar ett stort rum som "delas" av med bokhyllor etc. For olika omraden.

En del erbjuder mat, men manga sa maste barnet ha med egen mat, som kan varmas upp av personalen.

Blojor far man ta med egna, men vatservetter brukar dagiset erbjuda.

Det ar Pre-school som ar tre timmar om dagen, vanlig Daycare ar oftast oppet 6-18...

man betalar for heltid eller deltid. Deltid kan inte bli mer an fyra timmar om dagen, men det ar upp till foraldern att lagga schema.

Ett annat alernativ ar "dagmamma" det kan bli lite billigare. Och da kan det bli mer blandade grupper av barn. Samma regler galler dock for antal barn per vuxen. Det ar staten som bestammer sadant, och det kollas av inspektorer lite da och da..

Barnflicka kan bli billigare om du har fler barn, men ska du ha en bra for endast ett barn, sa kan kostnaden bli ungefar samma som dagis. Jag jobbade som barnflicka for 10 ar sedan, och tog 9,50 i timmen. Det var ratt billigt Da.

Jag hoppas du hittar det du soker! Har du fler fragor sa ar du valkommen att skicka dem till mig

• Jojjann

Var skall du plugga? Flera universitet har sina egna daycare för studenter och lärare som brukar vara billigare än andra alternativ. Vad skall du göra efter du har pluggat? Det kan bli krångligt att byta barnpassningsform efter en termin om du kommer vara hemma sedan. Våra tvillingar skall börja på preschool tre morgonar i veckan till hösten och vi fick anmäla dem för ett helt läsår. Just nu jobbar jag deltid och vi betalar 15 dollar/timme. Men hon är jättebra och har erfarenhet ifrån dagis, gått livräddarkurser, lär dem spanska och städar dessutom lite när de sover så det stämmar att man får det man betalar för.

Vi fick tag på vår nanny genom en tvillingklubb där vi bor då hon jobbat för andra tvillingmammor här. Det finns också "vanliga" mammagrupper lite överallt och det kan ju vara ett sätt att lära känna andra och få lite praktiska tips. Kollade snabbt och de fanns två "chapters" i Nashville av en av de större moms-grupperna i usa: www.greenhillsmoms.com/
    www.geocities.com/senashvillemoms/MOMS.html.

Vi har bott i Florida ganska länge och våra barn föddes här så det är svårt att ge tips om resan förutom att ni måste ha försäkringen fixad innan ni åker.

Svar på tråden USA