• Brucean

"Bok"hylla till LP-skivor

Min sambo har typ en halv miljard LP-skivor - en riktig samlare. Och är av den åsikten - tvärtemot min - att de e vackra och ska synas, men hyllan (en av dem) han haft dem i är nu via en massa flyttar förstörd och vi behöver ngt nytt.
    Är det ngn som har förslag/koll på bokhyllor som rymmer LP, de flesta jag sett är end. 30 djupa och det e ju inte så snyggt om de ska hänga utanför med 2 cm....

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-23 20:38:52:
    Puff

• Svar på tråden "Bok"hylla till LP-skivor
  • Sånglärkan

Är gift med en skivsamlare av stora mått och vi köpte helt enkelt denna www.universal.nu/ eftersom man kan få den i rätt djup och så håller hyllplanen för tyngden. LP-skivor är tunga!

Tyvärr finns inget billigt "IKEAalternativ" - vi har provat! Förr eller senare bågnar hyllplanet och samlar man skivor finns ju alltid möjligheten att de blir fler och då kan man bygga på den.
    Tyvärr är den ju inte jättesnygg och ser mer ut som en lagerhylla så folk som ser den utbrister inte; "wow vilken hylla var har ni köpt den" eller tänker "Oj, oj, här finns det pengar till smakfull design". Den är väl inte vråldyr men knappast Billy-billig .

Nåväl. Nu gäller det ju kanske mest i första hand att skylta med en fin skivsamling.

Har du som är i samma sits som jag något inredningstips år mig för att få skivsamlingen snyggare??

Funderar själv på en tavellist där man kan ställa upp och byta ut snygga skivor efter säsong.

• Sånglärkan

Maken har också ca. 4000 CD-skivor och ungefär hälften av dem har han köpt mjuka fodral till och slängt plastasken. Sedan har han placerat dem i lådor avsedda för CD, men får ju plats med tre gånger så mycket och det är ju bra!

Sedan har vi ett antar 220 cm CD torn från Jysk ihopskruvade på en vägg samt Billybokhyllor på vardera sida med CD-kryss i hyllorna, men som sagt; de bångnar och jag är inte speciellt nöjd med hur det ser ut

Hur förvarar ni CD?

• Brucean

Sånglärkan -

Det där med bra förvaringstips, det har jag inga... Jag har haft turen att slippa skivorn ai över fyra år - då de pga av platsbrist förvarats i förråd. Men nu när vi flyttat till större så var han tvungen att flytta upp dem.

Vi har funderat på IVAR, universal-hyllan är jag novis på... Vi ska få plats med ca 3000 och jag är lagom road.

Innan i hans lägenhet så har han förvarat dem i ett gammalt skåp med x-tra hyllplan egenhändigt snickrade - inte snyggt, samt i ett gammalt arkivskåp av trä - ganska ok. Men de båda har nu som sagt tagit stryk i förrådet och det behövs nytt...

En god vän till oss som kanske har en 1500 plattor gick till en pensionerad snickare i ett litet samhälle som snickrade mest för att det fortf var skoj - där måttbeställde han ett kanonfint skå med dörrar, för typ inga pengar alls. Men detta var för några år sedan och snickaren finns ej längre här ibland oss, annars hade det varit givet.

CD- skivor, har vi som tur väl inte så många. Sambon tycker de är fula och laddar ner mest. De vi har är i bokyllan och i en gammal koffert. Hälften står dock i plastbackar utan plastfodralet - han gjorde samma som din man, men kom väl på att det itne var så estetiskt så nu står de i bokhyllan....

Får kolla upp hyllsystemet du rekomenderade...
    Tack för tipset!

• Sencha

Ivar från Ikea. Finns med djupa hyllplan (50 cm, tror jag).

• Brucean

Sencha - vi funderar på Ivar, men 30 djup det får trots allt hellre sticka ut 2 cm än att det blir en sån mastig möbel som Ivar 50 cm är.
    Har du ngn erfarenhet gällande Ivar och LP, tänker på om det bångnar?

• Sencha
    Brucean skrev 2007-06-24 18:26:51 följande:
    Sencha - vi funderar på Ivar, men 30 djup det får trots allt hellre sticka ut 2 cm än att det blir en sån mastig möbel som Ivar 50 cm är. Har du ngn erfarenhet gällande Ivar och LP, tänker på om det bångnar?
    Våra har stått i den djupa i rätt många år nu
  • Sånglärkan

Hur ligger det till med Ivar. Har de någon garanterad maxvikt på hyllan? Så här ser det ut på universals hemsida:

"Varje hyllplan klarar utan problem 100 kg belastning. En hyllmeter böcker väger ca 30 kg."

• Brucean

Sånglärkan - ska kolla upp det, tänker inte på så självklara saker som bärvikt.
    Universalhyllan låter bra, men jag bor 11 mil från närmsta återförsäljare plus att jag e liiiite snål när det gäller min sambos grejer....

• stumpelumpan

Vi har Expedit från Ikea. Varje ruta rymmer ca 90 st skivor. Räknade en av våra och där hade vi 85 + luft. Finns med 25 rutor.

• Sånglärkan

Hi hi du bor i södra Sverige va...?

11 mil .
    Jag är så glad att jag bara har 17 mil till återförsäljaren i Umeå eftersom den bara säljs på tre ställen i landet

Hur som helst, lycka till med Ivar, Universal eller snickare!

• Sånglärkan

Hm... hur mycket väger 90 st skivor då?
    Varje hylla har en bärvikt på 13 kg.

Och förresten kolla här! UNDER vår Universalhylla med LP-skivor ser man att GOLVET sviktar lite
    Det är verkligen tungt!
    Hur gör folk med mycket böcker?

• Brucean

OJ, sviktar golvet?!

Södra Sverige - vad roligt att du tycker dte vor i Västerås och jag tycker det e långt uppe, men det e klart är ju från Blekinge...

• Brucean

Stumpelumpan - bågnar inte hyllplanen?

• Sencha

Ivarhyllplan, 83x50, maxbelastning per hyllplan 45 kg
    Ivarhyllplan, 42x50, maxbelastning per hyllplan 20 kg
    Ivarhyllplan, 83x30, maxbelastning per hyllplan 50 kg

Svar på tråden "Bok"hylla till LP-skivor