• imsel

prickar på tungan+"svullen" hals??!

min sambo fick igår små prickar på tungan, tre stycken.
    så brukar jag oxå få, tror att det är dom vanliga små prickar man har på tungam, som bara blivit större.. och som gör himla ont. de andra prickarna som oftast inte syns så mycket, är röda och ser aningen större ut än vanligt, men de ghorde inte ont alls.
    i morse var dom tre stora prickarna försvunna, han hade inte mycket ont nåmer.
    men nu på kvällen har han ont igen, och har även lite svullen hals.
    kan det vara början på någon infektion/sjukdom??
    han kände oxå igår någon konstig smak i halsen.. han har väl kanske lite så fortfarande..

nån som har nån aning om vad det kan vara?

• Svar på tråden prickar på tungan+"svullen" hals??!
  • imsel

ingen som har någon gissning iaf?
    eller som vet vars man kan söka.
    har försökt på google och så, men det är så svårt å hitta nåt..

• Grannen

Prickig tunga kan vara sharlakansfeber men då borde prickarna väl inte försvinna?

• imsel

jag tänkte oxå halsfluss..men han har som inte så ont i halsen, nu mest på tungan, och bara lite svullet i halsen..
    får kanske se hur det är imorron.. får väl ringa till vc på måndag om det blir värre och bara kolla vad dom tror..

• Grannen

Det är inte vanliga förkylningsplitor?

• maggan75

Jag hade "bara" prickar på tungan en gång och kunde inte äta pga det. Jobbade på den tiden på dagis så de andra tvingade iväg mig till vc, det visade sig att det var halsfluss.

• MrsDream

mindre troligt men iaf, skulle det inte kunna vara tecken på allergi på ngt han ätit?

• imsel

kollade nu i halsen och på tungan.
    det var svullet på vänstra sidan, i halsen.
    och det var många prickar nu som var stora och vissa röda, vissa rosa, och vissa lite gul/vitaktiga.
    de var störst längst fram på tungan och ungefär 2 cm in, och oxå där han har ont.

• AnnaS84

Vid halsfluss brukar man ha gul/vita prickar på mandlarna,.. kan se ut som en beläggning.

När jag hade scharlakansfeber hade jag prickar på tunga och i hals som gjorde jätteont. Fick hög feber och blev rödflammig med utslag i hela ansiktet och en del på överkroppen.

Det är streptokocker bakterien som orsakar både halsfluss och scharlakansfeber.

Har han någon feber?

• Ula

Halsfluss brukar ge väldigt ont i halsen. Det brukar vara svårt att dricka och äta. Det kan kännas som om man sväjer glasbitar.
    Om han har mest ont på tungan tycker jag inte att det låter som halsfluss. Men det är väl alltid bra att ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad de tycker och tror.

• imsel

ringde till juorcentralen, hon sa att det nog var virusprickar eller nåt sånt. att det inte går att göra så mycket, bara vänta ut, skulle kanske gå bort om nån vecka, och ta panodil om det gör ont.
    men tack alla för svaren.

Svar på tråden prickar på tungan+"svullen" hals??!