• tjenixen

Hur 17 får jag in alla möbler i dotterns rum??

maddesrum.JPG

Hur 17 ska jag få in alla möbler i min snart tonåriga dotters rum?? Hon har en säng, en byrå, en tvbänk, ett skrivbord med dator, en garderob, en billyhylla. Men nu vill jag få till det ordentligt i rummet och hon vill gärna ha plats för sina kompisar mm men hur ska alla funktioner få rum??
    Försökte mig på att rita en skiss i paint då jag inte har ps i denna datorn men vet inte om måtten syns riktigt?

• Svar på tråden Hur 17 får jag in alla möbler i dotterns rum??
  • MrsDream

kan hon tänk sig att ha en loftsäng funkar det utmärkt. då kan hon ha soffa eller tv o dyl under där.... ikea har massa smarta "multimöbler. likaså en säng där det finns förvaring under o så..

• Svallin

Bygg i kubik på höjden istället. Loftsäng? Hyllplan på konsoller efter hela väggen på ena sidan ex.

Alltså mitt tips. Byt ut vanliga sängen mot loftsäng och ställ skrivbordet under. Då kommer ni säkert få plats med en liten soffa eller en hörna med massa kuddar och dynor som tjejerna kan sitta på då hon har kompisar hemma.

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
  • tjenixen

Nej, vi har haft loftsäng förut och det vill hon inte ha så den har vi tagit ner. Hon älskar sin säng som är i vitt stålrör med mässingsknoppar nu så den kommer nog få vara kvar. Hon har sänglådor under.
    Har inte hittat något bra möbler som skulle funka i stilen ( vitt, romantiskt, lantligt etc ) och som rymmer tv, dvd/vhs-kombo, tv-spel och så dator med vanlig skärm. Suck att det ska vara så mycket pryttlar som ska in.

• Nyfiken gul

förstår mig inte riktigt på skissen - men mitt förslag är att först se till att det finns funktionella möbler i hennes rum som funkar för ändamålen...

ta bort det onödiga... och låt möblerna ha mer än en funktion..

Kan tv:n tex stå på byrån? Eller kan den stå i bokhyllan? = Tv-bänken försvinner

Kan hon använda byrån som sängbord tex och få bort eventuella nattduksbord?

Kan hon kanske få en bäddsoffa istället för en säng? = plats för kompisar o det blir lättare att bädda...

Kan det bli ett mindre skrivbord? Kanske bara en konsollhylla på väggen kan funka som skrivbord o dataplats?

Hur stor är garderoben o är den flyttbar och hur mycket används av det utrymmet? se om något kanske kan ändras där.. finns det plats i garderoben för mer förvaring kanske hon kan stoppa in något i den som rensar lite golvyta eller väggyta??

fundera även över själva möbleringen... är det möblerat smart eller bara utställt hipp som happ??

fotografera rummet och fundera över alternativa möbleringar...

• tjenixen
    Svallin skrev 2007-06-23 22:42:17 följande:
    Bygg i kubik på höjden istället. Loftsäng? Hyllplan på konsoller efter hela väggen på ena sidan ex. Alltså mitt tips. Byt ut vanliga sängen mot loftsäng och ställ skrivbordet under. Då kommer ni säkert få plats med en liten soffa eller en hörna med massa kuddar och dynor som tjejerna kan sitta på då hon har kompisar hemma.
    tyvärr lär vi inte ta i någon loftsäng då varken hon eller vi trivs med det. Har haft det förut och vi har plockat ner det både hos sonen och dottern, ingen vill ha det fast vi tyckte att det skulle bli så himla praktiskt. Synd för det vore ett alternativ annars ju.
  • Svallin

Om hon älskar sin säng så kan ni hänga en gardinstång på väggen på långsidan av sängen och hänga upp kuddar där så der det även ut som en soffa. Om du inte förstår så kan jag kanske få fram nån bild. Då blir det även som en soffa som man kan sitta i på dagen.

om man gör det man alltid gjort, får man det man alltid fått....
  • Karpet

Kanske ni kan ställa bokhyllan utanför hennes rum, brevid dörren liksom. Om det får plats?

• tjenixen
    Nyfiken gul skrev 2007-06-23 22:44:33 följande:
    förstår mig inte riktigt på skissen - men mitt förslag är att först se till att det finns funktionella möbler i hennes rum som funkar för ändamålen... ta bort det onödiga... och låt möblerna ha mer än en funktion..Kan tv:n tex stå på byrån? Eller kan den stå i bokhyllan? = Tv-bänken försvinnerKan hon använda byrån som sängbord tex och få bort eventuella nattduksbord?Kan hon kanske få en bäddsoffa istället för en säng? = plats för kompisar o det blir lättare att bädda...Kan det bli ett mindre skrivbord? Kanske bara en konsollhylla på väggen kan funka som skrivbord o dataplats? Hur stor är garderoben o är den flyttbar och hur mycket används av det utrymmet? se om något kanske kan ändras där.. finns det plats i garderoben för mer förvaring kanske hon kan stoppa in något i den som rensar lite golvyta eller väggyta?? fundera även över själva möbleringen... är det möblerat smart eller bara utställt hipp som happ?? fotografera rummet och fundera över alternativa möbleringar...
    tack för en massa tips.
    Då ska vi se om jag kan bena ut det hela lite.
    Hon har en rätt stor tv + dvd-vhs-kombi och även ett tv-spel (tv-spelet kan nog åka ner till storebror om inte annat). Så på byrån får inte båda delarna plats tyvärr för det var min tanke först med. Sängbord har hon inget utan nu har hon tvbänken som sängbord med.
    Skrivbordet skulle gärna få åka ut om vi bara hade något annat till datorn. Funderar på något ev för hörn eller något smidigt vanligt som ev rymmer lite på höjden med.
    Garderoben är flyttbar och är 80x60 och rymmer enbart hennes kläder då hon är en klädtokig blivande tonåring. Vill gärna köpa något annat klädskåp eller garderob som är snyggare än denna 80-talsvariant.
    byrån står här för att svälja en hel del småpryttlar etc.
    Har funderat på ev IKEA hylla Lack att ha ovanför sängen.
    nu är det möblerat som så att till vänster där väggen är 260 cm ca där står först tvbänk, sedan säng(rakt ut som i amerikanska rum tycker dottern hmm) och sedan garderoben.
    Om vi då tar motsatta sida som är 260 cm innanför dörren så står billyhyllan bredvid fönstret på 120 cm väggsnutten och så skrivbordet mot 260cm väggen precis bredvid varandra. Mot väggen som är 247 cm står byrån nästan ute i hörnet mot dörren.
    oj, vad rörigt det blev.
    Får nog fota känner jag men nu sover hon ju där.
  • tjenixen
    Svallin skrev 2007-06-23 22:47:56 följande:
    Om hon älskar sin säng så kan ni hänga en gardinstång på väggen på långsidan av sängen och hänga upp kuddar där så der det även ut som en soffa. Om du inte förstår så kan jag kanske få fram nån bild. Då blir det även som en soffa som man kan sitta i på dagen.
    mmm det har jag funderat på, ja inte gardinstången men att lägga i extra med kuddar. Blir ju extra mys då.
  • tjenixen
    Karpet skrev 2007-06-23 22:50:27 följande:
    Kanske ni kan ställa bokhyllan utanför hennes rum, brevid dörren liksom. Om det får plats?
    nä, det går inte för där är toadörr och ytterdörr och hallen så att säga. Nädå, vi bor iiiinte trångt hmmm.
  • Nyfiken gul
    tjenixen skrev 2007-06-23 22:52:27 följande:
    tack för en massa tips. Då ska vi se om jag kan bena ut det hela lite.Hon har en rätt stor tv + dvd-vhs-kombi och även ett tv-spel (tv-spelet kan nog åka ner till storebror om inte annat). Så på byrån får inte båda delarna plats tyvärr för det var min tanke först med. Sängbord har hon inget utan nu har hon tvbänken som sängbord med. Skrivbordet skulle gärna få åka ut om vi bara hade något annat till datorn. Funderar på något ev för hörn eller något smidigt vanligt som ev rymmer lite på höjden med. Garderoben är flyttbar och är 80x60 och rymmer enbart hennes kläder då hon är en klädtokig blivande tonåring. Vill gärna köpa något annat klädskåp eller garderob som är snyggare än denna 80-talsvariant.byrån står här för att svälja en hel del småpryttlar etc.Har funderat på ev IKEA hylla Lack att ha ovanför sängen.nu är det möblerat som så att till vänster där väggen är 260 cm ca där står först tvbänk, sedan säng(rakt ut som i amerikanska rum tycker dottern hmm) och sedan garderoben. Om vi då tar motsatta sida som är 260 cm innanför dörren så står billyhyllan bredvid fönstret på 120 cm väggsnutten och så skrivbordet mot 260cm väggen precis bredvid varandra. Mot väggen som är 247 cm står byrån nästan ute i hörnet mot dörren.oj, vad rörigt det blev. Får nog fota känner jag men nu sover hon ju där.
    problemet är ju definitivt möbleringen! Har hon sängen som i amerikanska high-schoolfilmer så slukar ju den mängder med plats!

frigör golvyta istället så får hon plats med det hon vill ha o behöver och kan dessutom använda sängen som soffa då om man kan luta sig mot en vägg och titta på tv...

Upp med saker på väggarna - småprylar som ligger i byrån kan säkert få plats på en snygg vägghylla

Eller köp en helt annan bokhylla med vitrindel som kan svälja en hel del av det som hon har i sin byrå.. Då kan byrån få flytta ut eller förvandlas till en mindre lämplig byrå för ändamålet kläder o annat som inte ska/får synas...

Gå även igenom VAD hon har för prylar i sitt rum... .kanske finns det saker som kan få plats i familjens allmänna utrymmen?? Saker som kan kastas eller skänkas bort? Saker hon inte använder o kan stuvas undan i något förråd?
    Tonåringar har ju en tendens att dra på sig massor med saker o som aldrig används eller som är "skräp" efter det använts en gång...

Minns något mina föräldrar gjorde med mig o mitt rum: Pappa tömde bokstavligen hela mitt rum en lördag morgon o sen var det bara att rensa ut det som jag absolut behövde o det som kunde ställas undan...

när jag upptäckte all yta blev det inte lika kul att stoppa grejor i mitt rum.. jag hade bäddsoffa + litet soffbord + 2 delar från billy bokhylla med böcker o saker + en liiiten byrå från Jysk med 3 lådor... (garderob ute i hallen)
  • tjenixen
    Nyfiken gul skrev 2007-06-23 23:01:46 följande:
    problemet är ju definitivt möbleringen! Har hon sängen som i amerikanska high-schoolfilmer så slukar ju den mängder med plats! frigör golvyta istället så får hon plats med det hon vill ha o behöver och kan dessutom använda sängen som soffa då om man kan luta sig mot en vägg och titta på tv... Upp med saker på väggarna - småprylar som ligger i byrån kan säkert få plats på en snygg vägghyllaEller köp en helt annan bokhylla med vitrindel som kan svälja en hel del av det som hon har i sin byrå.. Då kan byrån få flytta ut eller förvandlas till en mindre lämplig byrå för ändamålet kläder o annat som inte ska/får synas... Gå även igenom VAD hon har för prylar i sitt rum... .kanske finns det saker som kan få plats i familjens allmänna utrymmen?? Saker som kan kastas eller skänkas bort? Saker hon inte använder o kan stuvas undan i något förråd?Tonåringar har ju en tendens att dra på sig massor med saker o som aldrig används eller som är "skräp" efter det använts en gång...Minns något mina föräldrar gjorde med mig o mitt rum: Pappa tömde bokstavligen hela mitt rum en lördag morgon o sen var det bara att rensa ut det som jag absolut behövde o det som kunde ställas undan... när jag upptäckte all yta blev det inte lika kul att stoppa grejor i mitt rum.. jag hade bäddsoffa + litet soffbord + 2 delar från billy bokhylla med böcker o saker + en liiiten byrå från Jysk med 3 lådor... (garderob ute i hallen)
    Ja, det försöker jag pränta in i henne att sängen tar för stor plats nu men jag får nog bearbeta henne lite till. Vore bättre att få in sängen mot vägg och använda den som soffa på dagen och säng på natten tycker jag. Har även då funderat på att sätta upp vitrinskåp typ sådana man kan ha i kök eller liknande men sedan sätta ev spetsgardin för glasluckorna så det lugnar intrycket lite.
    det som sedan tar stor plats nu är ju  tyvärr tv-bänken med allt och så datorn på skrivbordet. Vore bättre att få ut skrivbordet därifrån och någon bättre möbel avpassad för dator in. Letar, letar...
    och ohhh jaaa, min snart tonåriga dotter skulle man kunna tro är en hamster. Hon ska spara på ALLT, suck.

hmm frågan är vilken vägg man ska sätta sängen mot OM jag får henne att tänka om. Mot den som är 247 cm kanske? Datorn måste vara i det hörn där den står då vi har nätverkskabeln etc som sitter in där nu. Kan ju dra en längre men det medför en hel del extra jobb då.
Svar på tråden Hur 17 får jag in alla möbler i dotterns rum??