tjenixen skrev 2007-06-23 22:52:27 följande:
tack för en massa tips. Då ska vi se om jag kan bena ut det hela lite.Hon har en rätt stor tv + dvd-vhs-kombi och även ett tv-spel (tv-spelet kan nog åka ner till storebror om inte annat). Så på byrån får inte båda delarna plats tyvärr för det var min tanke först med. Sängbord har hon inget utan nu har hon tvbänken som sängbord med. Skrivbordet skulle gärna få åka ut om vi bara hade något annat till datorn. Funderar på något ev för hörn eller något smidigt vanligt som ev rymmer lite på höjden med. Garderoben är flyttbar och är 80x60 och rymmer enbart hennes kläder då hon är en klädtokig blivande tonåring. Vill gärna köpa något annat klädskåp eller garderob som är snyggare än denna 80-talsvariant.byrån står här för att svälja en hel del småpryttlar etc.Har funderat på ev IKEA hylla Lack att ha ovanför sä
ngen.nu är det möblerat som så att till vänster där väggen är 260 cm ca där står först tvbänk, sedan säng(rakt ut som i amerikanska rum tycker dottern hmm) och sedan garderoben. Om vi då tar motsatta sida som är 260 cm innanför dörren så står billyhyllan bredvid fönstret på 120 cm väggsnutten och så skrivbordet mot 260cm väggen precis bredvid varandra. Mot väggen som är 247 cm står byrån nästan ute i hörnet mot dörren.oj, vad rörigt det blev. Får nog fota känner jag men nu sover hon ju där.
problemet är ju definitivt möbleringen! Har hon sängen som i amerikanska high-schoolfilmer så slukar ju den mängder med plats!
frigör golvyta istället så får hon plats med det hon vill ha o behöver och kan dessutom använda sängen som soffa då om man kan luta sig mot en vägg och titta på tv...
Upp med saker på väggarna - småprylar som ligger i byrån kan säkert få plats på en snygg vägghylla
Eller köp en helt annan bokhylla med vitrindel som kan svälja en hel del av det som hon har i sin byrå.. Då kan byrån få flytta ut eller förvandlas till en mindre lämplig byrå för ändamålet kläder o annat som inte ska/får synas...
Gå även igenom VAD hon har för prylar i sitt rum... .kanske finns det saker som kan få plats i familjens allmänna utrymmen?? Saker som kan kastas eller skänkas bort? Saker hon inte använder o kan stuvas undan i något förråd?
Tonåringar har ju en tendens att dra på sig massor med saker o som aldrig används eller som är "skräp" efter det använts en gång...
Minns något mina föräldrar gjorde med mig o mitt rum: Pappa tömde bokstavligen hela mitt rum en lördag morgon o sen var det bara att rensa ut det som jag absolut behövde o det som kunde ställas undan...
när jag upptäckte all yta blev det inte lika kul att stoppa grejor i mitt rum.. jag hade bäddsoffa + litet soffbord + 2 delar från billy bokhylla med böcker o saker + en liiiten byrå från Jysk med 3 lådor... (garderob ute i hallen)