blomflugor...hjälp tack
har lyckats få en massa blomflugor som jag måste bli av med!!
så vad gör jag? ända jag vet är cigg fimpar men det har jag ingen lust med å har inte tillgången heller.
snälla snälla hjälp!
har lyckats få en massa blomflugor som jag måste bli av med!!
så vad gör jag? ända jag vet är cigg fimpar men det har jag ingen lust med å har inte tillgången heller.
snälla snälla hjälp!
Ta en tomflaska och fyll den med någon dl äppelcidervinäger och en skvätt diskmedel. Flugorna dör som de flugor de är.
Köttätande växt.
ja men jag vill ju ha nåt man kan hälla i blomman. hatar verkligen de där faten som måste stå överallt*S*
kaffesump funkar det tro?
Lägg lagerblad i blomkrukorna. Det har funkat hos mig.
Häll kokande vatten i slasken också, de eländiga rackarna lägger sina ägg där och de dör av det varma vattnet.
Men det bästa tycker jag är att ställa diskreta koppar med blandningen vatten, äppelcidervinäger och några droppar diskmedel i lite varstans. Funkar sååå bra!!!
Är det nån speciell blomma de kommer ifrån så skulle jag fundera på att kasta ut blomman dessutom.
Stick ner tändstickor (den svarta plutten neråt) i jorden i krukan som flugorna är i... Tar dock några dar innan alla flugorna försvinner.
har inga problem med bananflugor i köket utan i alla blommor i sovrummet. de bor i krukorna men nu ska jag prova tändstickor så får vi se.
eftersom jag nyss satte om dem å de har tagit sig så bra så vill jag ju inte kasta ut dem....
Blomflugor och fruktflugor är 2 skilda arter.
Blomflugorna kommer när du övervattnat blommorna och det står fukt i jorden.De kan man döda med svavel.
De andra kommer från frukt eller gammal mat,lätt hänt särskilt så här års.
Vinäger i en flaska med strut på och ett par droppar diskmedel brukra funka.
jag testar svavel nu.
de är garanterat övervattnade eftersom jag inte vattnat själv de senaste veckorna då jag varit höggravid...slut på det nu så det är dax att rätta till en hel del saker här hemma*S*
tack för råden, hoppas bara att dte funkar.
dör blommorna om jag häller vinäger i dem tro?
lite desperat nu*haha*