• Majsan8

Födelsemärke på pungen

Hmm, när Lillemannen var ett par veckor gammal kom ett märke på pungen. Jag trodde jag satt blöjan tokigt på morgonen när jag bytte på honom men på BVC sa dom att det var ett födelsemärke så OK. Nu är halva hans pung ilsket röd, har kollat runt och jag tror man kallar det smultronmärke. Det är liksom upphöjt och bulligt... Igår bajsade han 2 gånger och det sitter ju fast så man får torka o torka...Jag hade lite inotyol på rumpan på honom ifall att. Jag brukar inte göra det men jag tänkte tt jag nog nött lite mycket med papper å vatten där. Och det kanske kunde vara lite skönt med nån salva på. *duttdutt*

Nu såg jag att han fått som sår på det där födelsemärket och det gjorde ont på honom när jag tvättade där idag.. *buu*Jag blir jätteorolig. Stackarn. Jag ska till BVC på onsdag men fasan, det där med blöjor och bajs o kiss....

Han får ligga mycket nakenfis nu men hjäälp när han kissar, blöter ju ner hela rummet. *hehe* Och iofs så är ju det bättre än att stänga in det på det där såren...Det ser ut som han är skinnflådd liksom.

Vad ska jag göra? Kleta på nåt eller?

Nån som varit med om födelsemärken på pungen?

• Svar på tråden Födelsemärke på pungen
  • Majsan8

Kanske skulle ha skrivit i Åkomma/sjukdom? Asch...

• AnneSophie

Du måste kontakta en barnklinik, alternativt hudklinik, på närmaste sjukhus.
    När det blir sår (tom blödande sådana) på ett hemangiom så bör en dermatolog titta på det. Det sitter rätt illa till på pungen dessutom.
    Så boka en tid redan imorgon, men strunta i BVC. BVC är otroligt dåligt insatta i hemangiom. (vet jag av egen erfarenhet)

Alla som säger 'Du kommer förstå när du blir vuxen' har faktiskt rätt.
  • LAA

Min äldste son (född april 05) har ett födelsemärke på pungen. Från början var den ilsket ceriserött, men nu är det blekare. Det har dock inte varit upphöjt eller irriterat, men på bvc sa de till mig att hålla uppsikt så det inte blev några förändringar av något slag. Samma sak sa de om yngste sonens hemanginom (som sitter på axeln). Jag tror kompetensen varierar mellan olika bvc. Jag skulle börjat med att prata med bvc i alla fall.

• Majsan8

Det ser ut som ett sånt där man kan få i munnen, som en blåsa utan bubbla med vitt i...(bra på att förklara...) jag ringer till nån barnläkare imorrnbitti får vi se...Det ser inte bra ut o det verkar göra ont nu när jag tog av honom blöjan...=(

• AnneSophie
    Majsan8 skrev 2007-06-24 17:05:11 följande:
    Det ser ut som ett sånt där man kan få i munnen, som en blåsa utan bubbla med vitt i...(bra på att förklara...) jag ringer till nån barnläkare imorrnbitti får vi se...Det ser inte bra ut o det verkar göra ont nu när jag tog av honom blöjan...=(
    Det är som sagt väsentlig skillnad mellan ett platt (och inte speciellt aktivt hemangiom) och ett upphöjt sårigt hemangiom. BVC har inte resurser att hjälpa till mer än med råd. En barnklinik kan, om det behövs, fixa fram speciella typer av bandage för just underlivet eller andra känsliga områden för att skydda hemangiomet.
  • Jess83

Julius har oxå fått ett rött litet märke på pungen, ser ut som ett smultron märke, hitills ganska litet men det kom när han var ett par veckor..hmm?

(¯`°?.¸ ღ Julius kom till världen 24/5/2007ღ ¸.?°´¯)
  • Majsan8

Ja, det verkar vara jättekänsligt. Det kanske låter som att jag torkat honom stenhårt men nej, det var för att han bajsade 2 ggr på samma dag. Jag funderar på om man skulle kunna stryka på, eh vad heter salvan nu igen...man kan ha det på blåmärken och myggbett o grejer. Det är genomskinligt och lite smärtstillande. Men jag vågar inte...

• AnneSophie
    Majsan8 skrev 2007-06-24 18:25:53 följande:
    Ja, det verkar vara jättekänsligt. Det kanske låter som att jag torkat honom stenhårt men nej, det var för att han bajsade 2 ggr på samma dag. Jag funderar på om man skulle kunna stryka på, eh vad heter salvan nu igen...man kan ha det på blåmärken och myggbett o grejer. Det är genomskinligt och lite smärtstillande. Men jag vågar inte...

Hemangiom tar också upp saker lättare eftersom huden är tunnare, så viss försiktighet med salvor etc rekommenderas.

Svar på tråden Födelsemärke på pungen