• mooon

detta med prickig korv??

Läste på livsmedelsverket att man får äta vacumförpackat bara det inte närmar sig bäst före datum.

Ja då mumsade jag på sån här hushållsmedvurts, euroshopper, ja prickig korv i storpack och läste sen att kallrökt ska man hålla sig ifrån..

Hur vet man vad som är kallrökt och varmrökt? Snälla säg att jag kan fortsätta äta detta pålägg på mackan..

Tack på förhand.

• Svar på tråden detta med prickig korv??
  • Snooze

Jag har aldrig brytt mej speciellt mycket om sånt där under mina fyra graviditeter. Det finns inget livsmedel som är så farligt att fostret dör knall å fall så fort du stoppar nåt i munnen. Allt hänger på det magiska ordet lagom.... Visst, trycker du i dej ett par, tre förpackningar varje dag hela tiden så visst, kanske inte så bra. Tänk lite extra på bäst-före-datumet, sen är det bara att lägga en eller två skivor på mackan då å då å njut....

• mooon

Okej. Tack

Då fortsätter jag med prickig korv som jag kallar det

Känns som om det är så mycket med kostråd just nu.. När jag var gravid 2002-2003 så nämndes inget om detta, iaf sa min BM inget om vaccum och så så då åt jag det till höger och vänster nästan.

• Snooze

Jag blev gravid första gången -98 å då var det inte heller sån stor debatt om det här. Min bm sa att allt överlag var okej, så länge man höll sej inom rimliga gränser och det kör jag stenhårt på nu när jag är gravid också.

• Génisse

Problemet med vissa typer av mat är att de kan innehålla bakterier och parasiter som kan ge fostret infektioner och som kan skada det, utan att det dör knall och fall. (Det finns OCKSÅ bakterier som kan orsaka MF på en gång, t ex listeria.) Det är i alla fall vad jag har lyckats få ut av allt jag läst, men vet inte säkert var jag läste just detta. Kankse slv.

De bakterierna och parasiterna finns naturligt i kött och fisk framförallt och dör när man hettar upp dem. Därför är varmrökt ok, för då har allt dött. Till varmrökt hör vanlig rökt skinka, rökt makrill och varmrökt lax t ex. Även vanlig prickig korv är varmrökt. Vanlig rökt lax däremot är kallrökt. Lufttorkad skinka, som t ex parmaskinka säger ju sig självt att det inte har varit upphettat.

Problemet med det varmrökta är att det kan "återsmittas" efter upphettning, men i början är antalet bakterier så lågt att det inte är någon fara. Men de trivs mycket bra i vakuumförpackningar (konstigt nog) och förökar sig där, så i slutet av hållbarheten kan det vara så mycket att det kan vara skadligt för barnet. Därför är det, enligt slv, bättre att köpa varmrökta saker i delikatessdisk, eller äta upp det med en gång.

Sannolikheten att något farligt ska hända är säkert ändå minimal, men jag tycker det känns onödigt att öka risken om man kan låta bli. Så jag tänker nog tänka mig för med vad jag äter, även när det gäller sånt här. Jag vill inte skrämma upp er, men så tänker jag.

Det kan också vara så att jag bryr mig lite extra om det här för att detta är den delen av det hela som jag begriper mig på, är mikrobiolog... ;)

• Snooze

Génisse: Självklart vet jag att risken finns, tycker bara inte att det behöver bli så hysteriskt för det....Att tänka på vad man äter och inte vräka i sej onormalt stora mängder av tex parmaskinka är helt logiskt. Men däremot tycker jag INTE att det är normalt att hoppa över EN bit smörgåstårta bara för att det är lax på den och man vet ju inte om laxen "smittat" ner resten av biten..... Men visst, jag accepterar och faktiskt också förstår hur du tänker och till viss del är jag med. Sen kanske resten beror på din "yrkesskada" ....hoppas du inte tar illa upp. Kram Maria

• Génisse

Absolute inte, Snooze! Tyckte bara att en sån här tråd krävde lite av båda sidor. :) När man väl tagit in fakta så är det ju upp till var och en att välja hur man gör. Huvudsaken är ju att man mår bra, och att bli hysterisk är det inte många som mår bra av. OCh mår mamma bra så mår säkert barnet också bättre. Men självklart påverkar min utbildning hur jag värderar risker, och därför kommer jag vara försiktig. OCh självklart kommer jag omedvetet begå misstag! OCh självklart kommer jag äta av smörgåstårtan även om det är lax på den (men jag kommer kanske peta bort laxbiten) - för vem kan motstå smörgåstårta!!! :)

Svar på tråden detta med prickig korv??