Problemet med vissa typer av mat är att de kan innehålla bakterier och parasiter som kan ge fostret infektioner och som kan skada det, utan att det dör knall och fall. (Det finns OCKSÅ bakterier som kan orsaka MF på en gång, t ex listeria.) Det är i alla fall vad jag har lyckats få ut av allt jag läst, men vet inte säkert var jag läste just detta. Kankse slv.
De bakterierna och parasiterna finns naturligt i kött och fisk framförallt och dör när man hettar upp dem. Därför är varmrökt ok, för då har allt dött. Till varmrökt hör vanlig rökt skinka, rökt makrill och varmrökt lax t ex. Även vanlig prickig korv är varmrökt. Vanlig rökt lax däremot är kallrökt. Lufttorkad skinka, som t ex parmaskinka säger ju sig självt att det inte har varit upphettat.
Problemet med det varmrökta är att det kan "återsmittas" efter upphettning, men i början är antalet bakterier så lågt att det inte är någon fara. Men de trivs mycket bra i vakuumförpackningar (konstigt nog) och förökar sig där, så i slutet av hållbarheten kan det vara så mycket att det kan vara skadligt för barnet. Därför är det, enligt slv, bättre att köpa varmrökta saker i delikatessdisk, eller äta upp det med en gång.
Sannolikheten att något farligt ska hända är säkert ändå minimal, men jag tycker det känns onödigt att öka risken om man kan låta bli. Så jag tänker nog tänka mig för med vad jag äter, även när det gäller sånt här. Jag vill inte skrämma upp er, men så tänker jag.
Det kan också vara så att jag bryr mig lite extra om det här för att detta är den delen av det hela som jag begriper mig på, är mikrobiolog... ;)