• Mollie

    Hur få bort svalor och början till bon?

    Har insett att svalor är på gång att bygga bon under vårt hus tak både vi trappen och vid ballkongen, vill verkligen inte ha några svalor där. så som de lortar ner.

    Vi har petat ner början bon och skrapat bort den "gegga" de sätter på virket för att sen bygga vidare på... Men de återkommer och bara fortsätter. Vi satte upp speglar, men de verkar inte skrämma dessa djur!

    Hur gör man för att få dem att inte bygga??

  • Svar på tråden Hur få bort svalor och början till bon?
  • bustjejen

    Vi har samma problem, så jag sparar denna tråden om det nu kommer några bra tips.

  • LinSar

    Vad jag hört är det bara att ta bort det så fort de börjat bygga.Stackars dej säger jag.Vi fick det ifjol vid balkongen men såg det för sent så de sket ner som bara den.
    I år va jag där och petade hela tiden och kollade så i år fick jag inget bo.Hoppas verkligen du får bort det.De ger sej till slut.

  • Mollie

    Vi har inte haft detta problem förut om åren... Min pappa sa att man måste peta ner direkt, helst 2 gånger om dagen om de bara bygger och bygger...
    Dessutom är det sent för dem att bygga nu, så det är säkert svalor som fått bon förtörda och får lov att börja om...

    Läste på Anticimexs, men dessa fåglar verkar inte tillhöra skadedjurs-gruppen!

  • RadixLecti

    Det finns rovfågelssilhuetter att köpa. Testa det. Eller en ugglebulvan.

  • Mollie

    LinSar--->

    Jasså de ger sig tillslut?

    Gud, din stackare, svalskit är ju inte det man vill ha på altan, trapp, ballkong eller någon annanstans ju! Det blir minst sagt några rejäla högar om man säger så...

  • Mollie

    RL--->

    Siluetterna sätter man på fönster va? Eller finns det sånna man kan hänga upp i en tråd?
    Ugglebulvaner är dyra har jag för mig...?

  • LinSar

    Mollie
    Som tur va så kom det mesta på bläcket utanför själva balkongen.Men det va ju helt omöjligt att slänga ut sängkläder mm.Men iår är det inga problem.Men det va lite städning i våras.

  • RadixLecti
    Mollie skrev 2007-06-24 20:02:28 följande:
    RL--->Siluetterna sätter man på fönster va? Eller finns det sånna man kan hänga upp i en tråd?Ugglebulvaner är dyra har jag för mig...?
    Vad du kan göra är att klistra upp silhuetterna på skivor, klippa ut och hänga upp, men jo, har för mig att det finns färdiga också.
    Bulvaner kan kosta en del, men det är nog billigare än Anticimex. Hittade en för 300 drygt: www.vapex.se/webshop/index.php
  • Mollie

    LinSar--->

    Kan tänka mig det! Inte kul att städa efter dem alltså...

    RL--->

    Men Anticimex kommer inte på sanering om det inte rör sig om skadedjur va och det verkar inte vara det.
    Ska kika på bulvaner på stna först, annars tackar jag för länken! Nackdelen är att jag behöver fler än 1. En på balkong och en på trappen! *suck*

  • birdies

    Tråkigt att ni är så besvärad av svalor. De har minskat kraftigt senaste decenierna och gör stor nytta genom att reducera myggor och flugor. Ett sätt att slippa problemen utan att förstöra för svalorna är att sätta upp en liten träskiva under boet så får ni inte skit på balkongen och kan samtidigt njuta av svalorna. Det har vi gjort och det funkar bra. Våra barn tycker det är jättekul att kolla på svalorna när de kommer i full fart och sveper upp under takskägget. Och tack vare träskiva finns det inte ett spår under.

  • Mollie

    birdies--->

    Hade du byggt på garaget hade jag inte brytt mig... Men inte där vi ska vara jämt... Tyvärr, vi har lite olika åsikter där..

  • anelfa

    Problemet är inte ett svalbo. Men om man inte gör någonting ökar de med minst 2 bon per år. I början var det gulligt och fint. Men i år, med 8 svalbon under takskägget är det inte lika kul längre. Det blir ett helsike att ta bort. För att inte tala om nästa vår när de kommer tillbaka, minst 10-12 par som trivs hos oss. Vi kommer inte att göra någonting förrän alla kullar med ungar är ute men sen blir det högtryckstvätten och nästa vår ugglor och cd-skivor i snören!

  • CarlStr

    Vi bor på landet och har svalor i ladan. Vi tar hellre lite skitrengöring  när svalorna ger sig av än slåss med alla tusentals flugor som hade blivit om det inte var för att svalorna plockar dem.


    Sedan är de ju fina att titta på också när de kommer flygande. 


    Men det är ju skillnad på stadsbor och bönder. Stadsbor vill att det ska vara skinande rent och sterilt. Vi bönder är vana vid lite skit! 


    Ni borde vara glada istället att svalorna valt just er att bo hos!

  • amia01
    CarlStr skrev 2015-07-24 09:28:47 följande:

    Vi bor på landet och har svalor i ladan. Vi tar hellre lite skitrengöring  när svalorna ger sig av än slåss med alla tusentals flugor som hade blivit om det inte var för att svalorna plockar dem.


    Sedan är de ju fina att titta på också när de kommer flygande. 


    Men det är ju skillnad på stadsbor och bönder. Stadsbor vill att det ska vara skinande rent och sterilt. Vi bönder är vana vid lite skit! 


    Ni borde vara glada istället att svalorna valt just er att bo hos!


  • Mollie
    CarlStr skrev 2015-07-24 09:28:47 följande:

    Vi bor på landet och har svalor i ladan. Vi tar hellre lite skitrengöring  när svalorna ger sig av än slåss med alla tusentals flugor som hade blivit om det inte var för att svalorna plockar dem.

    Sedan är de ju fina att titta på också när de kommer flygande. 

    Men det är ju skillnad på stadsbor och bönder. Stadsbor vill att det ska vara skinande rent och sterilt. Vi bönder är vana vid lite skit! 

    Ni borde vara glada istället att svalorna valt just er att bo hos!


    Eh...? Ja, som sagt är boende på landet. VILL ha svalor. De är fantastiska och hör stor nytta!

    Vi petade 1 år (8 år sen nu) och sen har vi inte haft problemet alls.

    Älskar ljudet av svalor och älskar att man kan se lite väder i dem!
    Var dig själv, det finns redan så många andra...
Svar på tråden Hur få bort svalor och början till bon?