• Lilla My 77

Tillsätta smör och olja

Hej! Jag brukar tillsätta rapsolja i min 10-mån sons mat. Tycker dock att de rapsoljor jag provat haft för mycket smak. Har någon tips på ngn rapsolja eller annan oljas om inte smakar så mycket? Ni som tillsätter smör i maten (till era små som behöver det), vilken sort använder ni? Osaltat?

• Svar på tråden Tillsätta smör och olja
  • Saara

Jag använder osaltat smör.

• mästerkattenistövlar

Vi har använt vanligt bordsmargarin, Keijus mjölkfria. Och rapsolja då, men det var ju det du inte villa ha.

Odi Populus
  • Tessidess

Ikea säljer en ekologisk rapsolja i förbutiken som är bra. Smakar inte så starkt men det smakar ändå rapsolja såklart.

Ska man inte ge olivolja till barn?

ekologiskt och osaltat smör är ju det bästa, förutom oljorna, margarin är inget alternativ tycker jag.

• mästerkattenistövlar

Tessidess- Smör går inte att använda om man är allergisk mot mjölk, därav margarin.

Odi Populus
  • Tessidess

Såklart...
    Faktum är att jag är laktosintollerant men tål smör, hm... Har jag inte tänkt på, använder sojaprodukter annars.

• Tessidess

nu är jag utanför tråden, sorry TS.

Jag brukar göra Ghee av riktigt smör, då försvinner ju proteinet till stor del. Men om man är allergisk/intollerant mot mjöksockret, så måste det ju vara kvar då. Eller hur är det med smör

• mästerkattenistövlar

Tessidess- Är inte så insatt i laktosintolerans, men som jag förstått det så har alla olika mängd laktos som man tål, smör kanske inte innehåller så mycket laktos att du reagerar, helt enkelt.

Sorry, OT.

Odi Populus
  • abovo

Rapsolja är ju nästan utan smak tycker jag. Väldigt nyttigt iaf. Blev bara fundersam, vilken menar ni smakar mycket?

• Tessidess

Rapsolja smakar ju rätt speciellt... att baka med det tycker jag är uteslutet. Pizzadeg och sånt blir förstörd.

• abovo

Nej men... menar ni rapsolja? Inte majsolja, matolja... etc som ju smakar extremt mycket jämfört med rapsolja enligt mitt tycke.
    Så annorlunda smaken kan vara!

• abovo

Förresten. Kallpressad rapsolja smakar mycket, det håller jag med om.

• Trogga

Mjukt fett, flytande margarin eller en god olivolja. Det lilla saltet är inte farligt, kan vara mer farligt i långa loppet med smör (hårt)

För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
  • Trogga
    Tessidess skrev 2007-06-24 20:17:33 följande:
    Såklart... Faktum är att jag är laktosintollerant men tål smör, hm... Har jag inte tänkt på, använder sojaprodukter annars.
    Lite OT produkter med hög fetthalt innehåller mindre laktos än magra produkter. Grädde ger inte lika mycket symptom som lätt mjölk
    För jämnställdhetens skull ska jag börja snarka
Svar på tråden Tillsätta smör och olja