• Strumpa

Babywhisperer?

Jag har läst lite grann om baby whisperer-metoden här på fl och varit inne på hemsidan babywhisperer.com men fattar inte riktigt så är det någon som har tid och lust att förlara (eller är det komplicerat så att man måste köpa boken (som bara är på engelska eller???)) Alltså, enligt den där tracy, hur ska man gå till väga för att sluta amma nattetid en 8-månaders bebis?

• Svar på tråden Babywhisperer?
  • mommac

Jag har också letat efter info för att testa baby-whisperer-metoden på vår tio-månaders för att sova bättre. Har inte heller lyckats hitta tillräckligt på hemsidan utan har beställt boken (finns på adlibris men bara på engelska) och hoppas det skall stå utförligt där. vill helst läsa "originalkällan" och så tänkte jag kolla in på hemsidan igen när jag har fått boken.

• crumble

Hej!
    Mindy76 har skrivit jättebra om detta i sin blogg o det finns en tråd om Babywhisperer också, hittar den inte nu. Lycka till!

• milimina

ja, det är komplicerat att förklara, det finns ju en anledning till att boken existerar forumet är ett bra stöd och backup när man sätter igång, och jag rekommenderar verkligen att läsa på innan så man vet vad man gör och har ordentligt på fötterna. det gäller ju att hålla sin linje och inte vela fram och tillbaka, det blir så mycket enklare när man har koll på vad man sysslar med. och det får man först efter att ha läst själv, inte av korta sammandrag på fl eller andra forum

junior efter 2 veckor på easy-rutin:
    har slutat äta på nätterna
    sover mer sammanhängande på nätterna
    somnar oftast om själv igen på natten utan ett pip
    sover ordentliga dagslurar igen
    äter ordentligt
    är mycket gladare och piggare

det är värt både tiden och pengarna att köpa boken och läsa den.

att städa medan man har småbarn är som att skotta när det fortfarande snöar
  • Strumpa

Tack för era svar! Håller helt med dig milimina (och mommac) att man ska läsa på ordentligt om man ska göra någon metod men tänkte ändå att någon kunde förklara lite så man får en känsla av om det verkar vara något för mig. Har läst en del av det mindy 76 skrivit men hennes barn var mindre och jag tror jag förstod från hemsidan att man inte ska köra det där "ta upp och lägga tillbaks"-köret på äldre barn, eller? Så vad går det då ut på för dem, att lugna dem i sängen? Hoppas på fler svar, men ska kanske ändå köpa boken.

• milimina

med äldre barn (som junior) så gör man inte en pick up, eftersom de ofta ställer sej eller sätter sej upp ändå. då gör man bara put down det är lite skillnad mellan åldrarna och det finns egna kapitel för dem.

jag vet inte hur jag ska förklara... alltså det mesta handlar om rutiner och konsekvens, att barnet kan lita på föräldern och känna sej trygg i att dagar till viss del är förutsägbara. tracy förespråkar absolut inte cry-it-out eller liknande utan har en i mina ögon väldigt bra inställning (och jag är väl lite ap-mupp antar jag ) som går ut på att stärka bandet mellan förälder och barn. hon har bra handfasta tips för hur man kan gå tillväga och jag tycker det fungerar jättebra! junior är en spirited baby, dvs högenergisk och viljestark och inte helt lätt att "handskas med" eller hur jag ska säga... han kräver ju otroligt mycket. men iom att det finns råd och stöd att tillgå och även bra tips speciellt skrivna för spiriteds osv så går det plättlätt att fixa ändå! jag gillar baby whisperer för att det är lite mer konkret än no cry sleep solution, men den har också sina fördelar. dock behövde vi nåt mer konkret att gå på eftersom junior... ja, är som han är

det märks att hon har koll på det hon skrivit om, att hon jobbat med barn länge och verkligen förstår vad de behöver.

• milimina

vad gäller amning dock har jag inte läst så noga eftersom jag inte ammat sen junior var 4½ månad och jag fick magsjuka aming nattetid har liksom aldrig varit nåt problem här sen dess och matning nattetid slutade vi med cold turkey efter att jag insett att han bara vanevaknade... och serveras man så äter man! men hon har skrivit massor även om det

• Strumpa

Tack milimina! Är det den här boken ni rekommenderar: The Baby Whisperer Solves All Your Problems: Sleeping, Feeding, and Behavior--Beyond the Basics from Infancy Through Toddlerhood. Såg att det finns flera på adlibris.

• milimina

strumpa,
    den ska vara utgiven 2005 eller 2006. de heter nästan likadant allihop men det är den senaste (och antagligen sista).

• Tinaflina

Är det en tjock bok? Vill också prova men har begränsat med tid att läsa (sen är jag så trött så jag somnar när jag läser) :-;

• milimina

relativt alltså den är tjock men är lättläst och har stor text

• Tinaflina

Kan man bara läsa kapitlerna om 10 månaders eller måste man läsa igenom allt?

(jag förstod att man gör lite olika beroende på ålder)

Svar på tråden Babywhisperer?