• vronk

Mjölkstockning?

Har fått mjölkstockning tror jag.. Svider i brösten och så får jag frossa efter ammning och efter cirka 2 timmar efter också. Nån som vet hur länge det håller i sig och som har nått tips på lindring eller hur man får bort det fortare?

Tacksam för svar snabbt, har ont :(

• Svar på tråden Mjölkstockning?
  • axls ros

Jag tyckte det var skönt att värma brösten, typ i duschen. Hade själv hemsk mjölkstockning, fick penicillin till och med. Usch det var värre än förlossningen. Får du feber och brösten blir röda och hårda ska du ringa doktorn tycker jag.

Lycka till!

• knodden och vi

Jag sitter i samma sits som dig idag men ja börjar bli van. Min son är 3 mån och ja har lätt för att få stockning tyvärr. Så fort ja känner att det är på g så klär ja brösten varma, duschar varmt o pumpar samtidigt, masserar mycket försiktigt i riktning mot vårtan, dricker mer vatten, Röra på armen varsida stockningen sitter på, typ gympa för att få igång blodcirkulationen i bröstet. Detta brukar hjälpa mig men en gång funkade det ej så då fick ja ett nässpray på bvc att spraya före ammning eller pumpning det underlättar utdrivningen av mjölken o ser till att tömma bröstet. Oj vad långt det blev, hoppas du blev lite hjälpt av detta, sköt om dig.

• knodden och vi

Absolut ska du ringa typ bvc eller läkare om det ej blir bättre, ja hade bröstböld med min förra dotter o det är inte kul.

• Blå Flygare

Tips för att få bort begynnande mjölkstockning

Håll brösten varma; duscha/bada varmt, använd värmeinlägg etc.

Amma ofta? Fungerar om det får barnet att äta mer, men se upp så du inte stimulerar till ökad mjölkmängd istället!

Börja amma på bröstet med mjölkstockningen varje gång om möjligt (för att tömma mest ur det bröstet). Se bara upp så inte det andra bröstet drabbas istället.

Lägg på vetevärmare, gärna en på ovansidan och en på undersidan och låt ligga där i 5-10 min innan amning. Ha kvar en vetevärmare över knutan medan du ammar, alt massera lätt över klutan i riktning mot bröstvårtan.

Värmen gör mjölken mer lättrinnande. Ett alt/komplemment är nässpray (innehållande oxicontin).

Man kan även använda kyla: lägg på en påse frysta ärtor eller dyl. mot bröstet för att mjukdelarna ska dra ihop sig och ge större utrymme för mjölkgångarna.
    Man kan använda värme-kyla omväxlande.

Barnets haka ska vara mot knutan om möjligt. Det kan innebära tvillingamning, amning liggandes i säng, barnet över axeln... Allt som ditt barn går med på!

För att få ut mer kan man handmjölka ut efter amningen. Pumpa inte.

Ta alvedon el. dyl. mot feber och värk.

Om det inte är bättre efter en eller ett par dagar så kontakta bvc/läkare.

• Blå Flygare

Upprepade mjölkstockningar:
    SPC-flingor kan köpas i hälsokostaffär och apotek (beställningsvara) och motverkar infektioner i kroppen. Man äter 1g/kroppsvikt i kg per dag. Kostar ca 100:- per v, men var värt varje öre för mig.

Mer info på www.amningshjalpen.se/pdfer/AS-Faktor%20masti... www.as-faktor.se/www/Sajten/spc.htm
    www.dagensmedicin.se/nyheter/2006/12/01/spann...

Ett tips till:
    Lägg kylskåpskalla vitkålsblad (råa) på bröstet. Vitkålen är antibakteriell.

• soso76

ipren (enl amningsmottagningen på DS, antiinflammatoriskt), värme, amma så ofta som möjligt, amma med hakan mot stockningen, vila mycket!(tänk som om du har influensa dvs om du får feber, det fick jag 39 grader.

lycka till o hoppas det går över! Kontakta gärna bvc, bm, el amningsmottagning - det känns skönt med stödet.
    penicillin i värsta fall men bla risk för svamp i barnets mun.

Svar på tråden Mjölkstockning?