• Zandras mamma

hur går ett dop till?

Ska döpa min dotter om några veckor, hur grå ett dop till? vem håller i bebisen vad (ungerfär) säger prästen föurtom namnet såklart, hur länge är man ikyrkan?

(¯`°?.¸ ♥ Zandra ♥ ¸.?°´¯)
  • Svar på tråden hur går ett dop till?
  • fiafiafia

Jag skulle tro att de flesta dop är ganska individuella.

Vi hade dop under en vanlig gudstjänst, vilket tog ungefär 45 minuter. Det var meningen att min dotters faster (även fadder) skulle ha burit henne, men hon kom för sent till kyrkan, så det gjorde jag istället. Sen hade jag enkompis som sjöng några sånger. Men det är ju inget tvång, annars kanske man kan läsa en dikt eller nåt. Det bestämmer man ju helt själv.

Ring och prata med prästen som ska döpa barnet och fråga honom/henne hur det går till, dom vet ju trots allt allra bäst!

Lycka till! /Fia

• Mamma till Alva o Melker

när vi har haft våra dop för barnen, så är det faddrarna som har hållt våra barn, och dopets längt varierar från om det är endast dopgudtjänst eller om det är vanlig söndag, då ingår ju allt de andra med, men mellan 1.2 timmar ungefär.

vad han säger när han håller barnet och döper menar du? ja, det är väl att han döper barnet in ifaderns och sonens och den heliga andens namn, sen vet jag inte vad han säger.. ni väljer ju vilka sånger som skall spelas och sjungas, så har vi iaf gjort.

• Jenny26

Man bestämmer själv vem som ska hålla i bebisen. Vår dotters dop tog ungerfär 20 minuter och prästen hade gått igenom innan vid dopsamtalet på ett ungefär vad han skulle säga, vet inte om det är lite olika från präst till präst. Men du kan kanske gå in på www.dopguiden.se och titta om du kan få någon hjälp där.

• Tjej 83

vi satt längt fram i bänkarna. prästen pratade lite sen sa han att de va dop då tog min syster osm va fadder dottern o vi, hon o avågern som med vafadder gick upp o stog där uppe, prästen fråga vad abrnet ska heta. sa lite ord. tog henne o döpte. gav tillbaka, vi fick ljuset o breven. svägerskan sjung 1 sång.
    sen satte vi oss igen
    prästen sa lite mer saker. vi sjung nån psalm. sen va de över.

så kanske 30-45 min...

• Mamma till Alva o Melker

när jag skrev 1-2 timmar menar jag hela cermonin i kyrkan inte bara dopet för barnet, ofta är det ju fler brn som döps samtidigt, men det varierar ju det med.

• Tex mamma

såhär gick vårat till: vi var inte i kyrkan utan ute i en gammal kyrkoruin. själva dopceremonin tog ca 30 min. jag höll tex hela tiden förutom när prästen höll han. började /avslutade med en sång sen babbla prästen. våra faddrar stod med oss vid prästen och min sambos systerdotter hällde upp vatten i dopskålen. väldigt enkelt och lättsamt.

när min kusin döpte sin pojk höll en av faddrarna pojken. vad prästen säger är nog väldigt beroende på präst, vi fick gå på ett dopsamtal innan dopet där prästen gick igenom vad som skulle hända. eftersom vi valde plats och var själva (en del döps flera samtidigt) kunde vi påverka innehållet lite.

kanske inte hjälpte så mycket men lite...
    Lycka till!!

Svar på tråden hur går ett dop till?