• tinni78

Finns det statistik på när barnet kommer i förhållande till BF?

Vet ni om det finns någon statistik på när barnet har kommit till kikat ut i förhållande till BF?

Då menar jag ju givetvis de förlossningar som har startat på naturlig väg, alltså inte planerade snitt och igångsättningar.

Ibland får jag nästan för mig att det är väldigt vanligt att gå över tiden, men det kanske inte är så vanligt som jag tror.

• Svar på tråden Finns det statistik på när barnet kommer i förhållande till BF?
  • Fille Fjonkan

Den statistik jag läst säger att 90% av alla barn föds mellan 2 veckor före bf och 2 veckor efter bf. Inte så hjälpsamt kanske

Det är vanligt att gå över bf. Det är lika vanligt att inte göra det. Bf är ju bara ett ungefärligt datum med 2 veckors felmarginal. Många säger att det är vanligare att gå över bf med första barnet än att inte göra det. Det är en myt.

Sök i forumet. Det har gjort mängder med listor och omröstningar på när "FL-barn" har fötts i förhållande till bf.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • Sötnosmamma

Jag har för mig att det är 5% som föds på bf!! Och mellan två veckor innan/efter är väll det vanlgaste.....

• tinni78

Det där med 5% föds på BF dagen har jag också läst någonstans.

Men vad är vanligast innom de två veckorna före och efter - är före eller efter?

• AdoXa

Om man är förstföderska är det vanligast att gå över tiden. Andra gången vet jag inte.

• Lejonfarmor

Jag har hört att 70 % av alla barn föds i grav veckorna 40-42. Fast var uppgiften kommer ifrån vet jag inte ... däremot tycker att det, om man ser sig omkring, inte verkar otroligt att det stämmer.
    Men jag förstår inte varifrån uppgiften att just förstföderskor går över kommer ifrån. Jag tycker snarare att det verkar vara tvärtom, att graviditeterna blir längre vartefter.

• Thösen

Jag gick över 11 dagar.
    Min BM sa att det var vanligast med +-3 dagar runt BF som barnen föds. I min stad är det bara 3 under det häråret hittills som har fått tidigare ( ca 2-3v Omföderskor) än BF alla andra har gått över(ca-1-3v Förstföderskor).
    Den statistiken är det i den här staden.

Svar på tråden Finns det statistik på när barnet kommer i förhållande till BF?