• maadicken

ni som har kvälls / natt / helg jobb. vem tar hand om barnet??

ja hur gör ni som är ensamstående och har jobb med "obekväma arbetstider"?? vad jobbar ni med, och vem tar hand om barnet??

frågan gäller väl främst dig som inte har nån pappa närvarande alls.

jag funderar på vad jag ska kunna jobba med sen, när föräldradagarna är slut. jobbade inom vården innan Lukas kom, men det känns omöjligt att fortsätta med.
    inte kan jag kräva att min mamma och pappa ska vara barnvakt hela tiden...
    här i stan finns det ett nattis. det ligger på andra sidan stan och jag har inget körkort.

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Svar på tråden ni som har kvälls / natt / helg jobb. vem tar hand om barnet??
  • marsmamman

nattdagmamma kanske? vet att det finns på en del ställen

• sandrafia

Du kanske kan jobba som timanställd å bara ta åt dig dagsjobb eller jobba som personlig assistent där det bara är dagsarbete så har jag gjort å har fungerat bra ( min sambo kör lastbil å e sällan hemma därför jag har tagit hand om hämtning osv på dagis)

• maadicken

ja dagmamma har jag ju nte kollat upp ordentligt. tack för tipset!!

att jobba som timanställd och bara jobba dagtid skulle vara helt okej, men det tror jag inte arbetsförmedlingen tycker tyvärr.
    personlig asisstent med bara dagtid har jag oxå funderat på, men dom få dagtids tjänster som finns är väldigt eftertraktade...

~~ LUKAS, mitt alldeles egna lilla mirakel~~ * 070222*
  • Katie

Har samma problem fast jag har en man.. Att jobba skiftesarbete är verkligen "skit och piss".. Min man reser en hel del i sitt jobb, borta flera dagar och då blir det svårt för mig att få jobb och dagistider att funka.

Här finns inget nattdagis inte heller kvällsdagis. Jag kommer hem 22.45 när jag jobbat kväll. Hur gör man då ifall man har kvällsdagis, skulle ta flera timmar att få lillan att somna igen och då måste jag upp nästa morgon 5.45 för att hinna till morgonskiftet.

På mitt jobb är dom sura för att jag försöker ta dagspassen och har svårt att jobba natt. Och att jag inte kan jobba övertid. På dagis är de sura för att det alltid är vi som hämtar vårat barn sist..

Man kan ju inte belasta föräldrar och släkt och vänner heller..

Det är svårt detta.. På samma gång måste man ju jobba..

Och ni som är ensamstående!! Jag har många gånger undrat hur ni klarar er!! Men nu läser jag att det inte är det lättaste för er heller..

• Jasoba

Nu har jag den stora turen att ha 8-16:30 jobb, men ahr tidigare jobbat skift. Är sjuksköterska. En period hade jag kvälls och helgöppet dagis. Det funkade bra. Oftast vaknade inte sonen då jag hämtade. Sen flyttade vi till ny stad och här fanns bara nattis på andra sidan stan. Då hade jag sambo som också jobbade oregelbundet så då var det ett evigt puzzlande. Sen blev jag själv igen och har då haft lite olika varianter, betalda barnvakter, släkt, kompisars föräldrar... Ett tag fungerar det med puzzlandet men det sliter oerhört mycket på psyket att inte veta hur man ska lösa helger och kvällar. Jag har när det krisat haft med mig sonen till jobbet. Funkar det med bara man vill. Då var han iof större än ditt barn. Han var då ca 5 år.

Hoppas att du kan hitta något dagtidsjobb!

• Anneli Loke

Jag är ju också ensamstående, men har en pappa till min son som är närvarande, han tar ju honom varannan helg, då jag valt att jobba!
    Här finns nattdagis, men jag tycker själv han är för liten (22 månader gammal) sen kan inte hans pappa ta honom mer, för han börjar tidigare på jobbet än dagis har öppnat! & känns inte riktigt ok att hämta mitt i natten heller..
    Så därför har jag drygat ut mina mammadagar, så jag mestadels fortfarande är mammaledig & hemma

Annars kan du kanske kolla barnvakt, finns ju satjer där människor kan anmäla sig som vill vara det & du kan kolla upp om dom passar? www.barnpassning.se Eller ngt sånt?

Här blir det mest farmor & farmor, & min mamma som hjälper till, men visst håller jag med om att pusslande BLIR DET!!

• ebben

jag har en man som jobbar orta,o jobbar inom vården,lite olika schema.
    Både dag o kväll o så.
    Jag tar obetalt tjänstledigt då jag inte kan jobba! Mina föräldrar finns men är ca 60 år o jobbar heltid själva-de kan o orkar inte ta hand om mina barn!?
    O där jag bor i liten byhåla finns inte nattis alls.
    O jag KAN INTE lämna mina barn ensamma-så då är jag hemma helt enkelt.Finns inget annat val,om jag inte kan byta nåt skift med arbkamrat eller så.
    OFTA kan man ju byta ihop,o så,o shefen kan hjälpa att fixa lite så ,att man kan få dagtider i stället.

• KLF

Hej, jag jobbar inom vården och ibland på obekväma arbetstider. Är ensamstånede med en son på drygt 2 år och en pappa som är frånvarande. Har haft hjälp från kommunen med en tjej som är med min son då jag jobbar ob-tider. Det beror på vilken kommun man bor i hur de hjälper till. Jag föreslår att du ringer till kommunen och pratar med den som har hand om barnomsorgen och berättar din situation.
    Min arbetsgivare har dessutom varit väldigt vänligt inställd till min situation och jag har behövt ta minimalt antal ob-pass. Så ring din arbetsgivare (el fd) och hör dig för.
    Jag oroade mig mycket när jag var mammaledig om det här. Men jag blev i allafall lite lugnare när jag hörde mig för hos kommunen och min arbetsgivare.
    Det ordnar sig på ett eller annat sätt!!!
    Hej då

Svar på tråden ni som har kvälls / natt / helg jobb. vem tar hand om barnet??