• gucki

Tjänar man mkt på att lägga i CSN-lån i huset

Precis som rubriken sa. Om man har ett lån ifrån CSN som aldrig minskar borde man väl tjäna på att lägga in det i huslånet. Hur ställer sig banken till det?

• Svar på tråden Tjänar man mkt på att lägga i CSN-lån i huset
  • Micke

Du får en högre ränta om du gör så. CSN har ju bara 2.1% i ränta.

Men annars så bryr sig inte banken, förutsatt att du har låneutrymme kvar på huset.

• memle

Vi har bara gjort så på återkravsskulden som har en ränta på 6 nånting. Annars ska väl CSN-lånet vara det bästa man kan ha?

• Oligo

Det beror på om du har studielån i det gamla eller nya systemet.
    Har du gamla studielån tycker jag inte att man ska baka in det i huslånet.

• skorpionen7

Men det finns ju en stor fördel med att lägga det i huslånet och det är att räntorna då blir AVDRAGSGILLA i deklarationen som CSN inte är. Alltså kan du dra bort 30 % av den ränta du får på banken när du skall jämföra med CSN.

CSN har ju en eftersläpning eftersom deras ränta sätts i förhållande till reporäntan från Riksbanken under de senaste 24 mån. Alltså när räntorna sjunker blir det dyrt att ha CSN lån medan när räntorna stiger är det billigt att ha CSN, det jämnar ut sig i längden.

• Micke
    skorpionen7 skrev 2007-06-25 13:03:41 följande:
    Men det finns ju en stor fördel med att lägga det i huslånet och det är att räntorna då blir AVDRAGSGILLA i deklarationen som CSN inte är. Alltså kan du dra bort 30 % av den ränta du får på banken när du skall jämföra med CSN. CSN har ju en eftersläpning eftersom deras ränta sätts i förhållande till reporäntan från Riksbanken under de senaste 24 mån. Alltså när räntorna sjunker blir det dyrt att ha CSN lån medan när räntorna stiger är det billigt att ha CSN, det jämnar ut sig i längden.
    Men det finns redan en ränterabatt hos CSN som ska motsvara avdraget på bolån.

Dessutom ska är det väl ett genomsnitt av senaste 3 årens upplåningsränta som man beräknar räntan på?

Just nu, när räntorna stiger så skulle iaf inte jag byta ut lånet.
  • Roots

Vilken skillnad är det med det nya lånet?
    Jag brukar betala in lite extra ibland, är det smartast att betala av på det gamla eller nya, (har båda)?

• sanna77

Ett CSN-lån avskrivs om man avlider, till skillnad från ett vanligt banklån. Så det finns nackdelar med att lägga in det i ett vanligt bolån med.

• Miss Lau

Om du vill att csn-lånet ska minska snabbare kan du välja att amortera mer.

• Majsan70

Jag valde att lägga mitt CSN lån som ett vanligt banklån. På det tjänade jag massa pengar samt att jag blir av med lånet mycket snabbare.

För att få reda på vilken ränta just DU har så ringer du till CSN o kollar. Min ränta på csn låg bra mycket över den ränta jag har i dag på banken. Samt att jag blir av med lånet istället.

Min svåger jobbar på CSN och var den som informerade mig om det hela.

• Anghammarad
    Majsan70 skrev 2007-06-26 17:08:47 följande:
    För att få reda på vilken ränta just DU har så ringer du till CSN o kollar.
    Eller också tittar du här www.csn.se/Avdelningar/Aterbetalare/Aterbetalare.asp

Räntan är densamma för alla. Rörlig bankränta ligger idag på runt 4% medan studielånsräntan är 2,1%. Drar du av 30% på bakräntan så har du ändå 2,8% kvar

Jag kan inte se en enda möjlighet att betala mindre på att lägga om CSN lånet till ett banklån. Det är inte ens så att du amorterar av ditt lån snabbare eftersom inget hindrar dig från att betala av mer på ditt studielån än din betalningsplan.
Svar på tråden Tjänar man mkt på att lägga i CSN-lån i huset