Kostnad för att få jordad el
Undrar om någon vet vad det kostar att få elen jordad (eller hur man nu uttrycker sig)? Det verkar vara ojordat i vårt radhus på ca 100 kvadratmeter.
Undrar om någon vet vad det kostar att få elen jordad (eller hur man nu uttrycker sig)? Det verkar vara ojordat i vårt radhus på ca 100 kvadratmeter.
Om det inte behöver dras nya ledningar är det inte speciellt dyrt - när jag frågade här hos den lokala elektrikern sa han ca 1500. Men om man behöver dra nya ledningar (kan behövas om de är gamla och då utlöser jordfelsbrytaren hela tiden) kan det bli väldans dyrt. Be en elektriker komma och kolla och ge prisuppgift.
Huset är från 1988 så det kanske räknas som gamla ledningar...men får kolla med elektriker då.
Tack för ditt svar!
Är huset från 1988 behöver ledningarna med största sannolikhet inte dras om. Varför vill du jorda allt?
Jordfelsbrytare kan du installera utan att jorda hela anläggningen.
Har ni fått bekräftat att störningarna på TV:n har med jordningen att göra? Med tanke på anläggningens ålder känns det långsökt att det skulle vara orsaken.
Jaha, vad kan en jordfelsbrytare kosta?
Min man är övertygad om att störningarna beror på att det är ojordat (han är i och för sig övertygad om en massa konstiga sáker...). Problemet är att DVD-spelarens "skärmsläckare" syns igenom när man kollar på tv. Kanske beror på något helt annat, men vi hade inte det problemet på förra stället.
Jag har delvis jordat och o-jordat...Men det beror på helt hur många uttag som ska bytas...om du är säker på att det e o-jordat..så måste alla kablar dras om ...man kan inte sticka in 1 ny kabel i röret ...utan då rycker det in nya....men jag skulle tippa på att du hamnar runt 30000-35000 för att dra nytt...om du ska ha jordfelsbrytare antar att du vill ha ett nytt proppskåp med..så jordfelsbrytaren sitter inne i proppskåpet.....inte så mkt större kosnad...största kostnaden e jobbet....lycka till!
En separat jordfelsbrytare monterade externt från en befintlig elcentral kostar runt tusenlappen monterad och klar.
Att felet på TV:n som du beskriver skulle bero på elmatningens jordning känns som sagt mycket långsökt. (Jag tror istället att det är fel på TV:n). Dra en tillfällig förlängningssladd till ett av de jordade uttagen och testa för att övertyga.