matmissbruk och depression
hej!
det här är min andra tråd här, den tidigare hette katastrof och den skrevs i höstas då vi alla mådde som sämst, vi det är jag, min sambo och hans far.
För att göra en lång historia kort : i juni 2005 så blir min sambos styvmor jättesjuk och det upptäcks att hon har cancer precis överallt (startade med bröstcancer som aldrig kollades upp pga rädsla) och hon gick bort i aug 2005. Min sambo som haft dålig kontakt med både sin pappa och sin styvmor efter bråk med sin styvmor (och efter att jag i alla år trott att min sambo överdrev hennes mentala hälsa så har jag idag efter att ha rensat ur hennes skrivbord och sådant fått tänka om, kvinnan hade väldiga psykiska problem och det togs ut på barnen, bla min sambo och hans syster då de var små/unga, inte min sambos bror)ville promt flytta ned så han hann hälsa på sin styvmor innan hon dog och hjälpa sin pappa. När hon dog så hamnade hans pappa i en depression, med ångest, mat, medicin ochalkoholmissbruk.All press här hemma ledde till att det tog slut mellan mig och min sambo men vi har lyckats lappa ihop allt och nu idag har vi kommit en bit på väg (på massa fronter), han har börjat röka, det är ju ett minus, men på både medicin och alkoholfronten har vi lyckats, men inte på maten.,,
Han är 63 år och väger 146 kg, han älskar mat, dock inte nyttig mat, han inbillar sig att man kan plocka det godaste ur alla dieter och göra till en, tex kolhyrater = dåligt fett = bra, osv.
Hur nyttig mat jag än lagar så blir han bara fetare, senste veckan har han inte ätit annat än grillad kyckling/kött och potatissalld och druckit lätt öl och vin.
Jag vet inte hur vi ska få honom på rätt väg. 1 aug så flyttar vi en bit ifrån varandra och kan inte håll koll på honom jämt, men saken är att han håller ju på att äta ihjäl sig, hans hjärta krånglar, bla kärlkramp, han måste äta blodförtunnande då han har haft en propp i hjärnan, han har vätskedrivande , han har stecolid (ångestdämpande), atarax (ångestdämpande) osvosv, hela hans kropp håller på att lägga av, den orkar inte.
Jag vet inte, han kanske vill dö, men för sina barns skull så borde han försöka, han kan ju ha många år kvar.
Min sambo har egentligen bara sin pappa då hans mamma lämnade familjen för en ny karl då min sambo var spädbarn så han träffade inte sin mamma alls mellan han var 3-16år, och idag är min sambos storebror den enda av barnen hon engagerar sig i.
Jag ber om ursäkt om det här blev jobbigt och konstigt skrivet men det är så mycket jag förösker få fram och jag blir överlycklig över alla svar jag kan få, för får vi ingen förändring så tror jag inte att han lever till vintern......
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-25 03:31:27:
Jag är tacksam för vad som helst, dunderdiet eller vad som, något nytt måste vi kunna testa här hemma..