• Anonym (loppis)

matmissbruk och depression

hej!

det här är min andra tråd här, den tidigare hette katastrof och den skrevs i höstas då vi alla mådde som sämst, vi det är jag, min sambo och hans far.

För att göra en lång historia kort : i juni 2005 så blir min sambos styvmor jättesjuk och det upptäcks att hon har cancer precis överallt (startade med bröstcancer som aldrig kollades upp pga rädsla) och hon gick bort i aug 2005. Min sambo som haft dålig kontakt med både sin pappa och sin styvmor efter bråk med sin styvmor (och efter att jag i alla år trott att min sambo överdrev hennes mentala hälsa så har jag idag efter att ha rensat ur hennes skrivbord och sådant fått tänka om, kvinnan hade väldiga psykiska problem och det togs ut på barnen, bla min sambo och hans syster då de var små/unga, inte min sambos bror)ville promt flytta ned så han hann hälsa på sin styvmor innan hon dog och hjälpa sin pappa. När hon dog så hamnade hans pappa i en depression, med ångest, mat, medicin ochalkoholmissbruk.All press här hemma ledde till att det tog slut mellan mig och min sambo men vi har lyckats lappa ihop allt och nu idag har vi kommit en bit på väg (på massa fronter), han har börjat röka, det är ju ett minus, men på både medicin och alkoholfronten har vi lyckats, men inte på maten.,,
    Han är 63 år och väger 146 kg, han älskar mat, dock inte nyttig mat, han inbillar sig att man kan plocka det godaste ur alla dieter och göra till en, tex kolhyrater = dåligt fett = bra, osv.

Hur nyttig mat jag än lagar så blir han bara fetare, senste veckan har han inte ätit annat än grillad kyckling/kött och potatissalld och druckit lätt öl och vin.

Jag vet inte hur vi ska få honom på rätt väg. 1 aug så flyttar vi en bit ifrån varandra och kan inte håll koll på honom jämt, men saken är att han håller ju på att äta ihjäl sig, hans hjärta krånglar, bla kärlkramp, han måste äta blodförtunnande då han har haft en propp i hjärnan, han har vätskedrivande , han har stecolid (ångestdämpande), atarax (ångestdämpande) osvosv, hela hans kropp håller på att lägga av, den orkar inte.

Jag vet inte, han kanske vill dö, men för sina barns skull så borde han försöka, han kan ju ha många år kvar.

Min sambo har egentligen bara sin pappa då hans mamma lämnade familjen för en ny karl då min sambo var spädbarn så han träffade inte sin mamma alls mellan han var 3-16år, och idag är min sambos storebror den enda av barnen hon engagerar sig i.

Jag ber om ursäkt om det här blev jobbigt och konstigt skrivet men det är så mycket jag förösker få fram och jag blir överlycklig över alla svar jag kan få, för får vi ingen förändring så tror jag inte att han lever till vintern......

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-06-25 03:31:27:
    Jag är tacksam för vad som helst, dunderdiet eller vad som, något nytt måste vi kunna testa här hemma..

• Svar på tråden matmissbruk och depression
  • deciBell

Hej, kram och lycka till med allt!

jag skulle inte vilja tipsa om dunderdieter i en sådan situation, då det kräver disciplin och målvilja, något som inte verkar finnas där.

Kanske kan Viktväktarna vara värt att prova, det är inte så dyrt iom att man minskar mängden onyttigheter.
    samtidigt som det tar tid, man får vänja sig långsamt vid ett nytt liv, och jag tror att det är enklare att bemöta de farhågor och den ångest man har i sina matvanor i små doser.
    dessutom har alla som gått där någon typ av känslomässig koppling till mat, så man förstår varandra.
    talar av egen erfarenhet =-)
    man blir ju del av en grupp som peppar varandra, men det är viktigt att det är en bra konsulent, så gå gärna dit innan ni bestämmer er, kanske finns flera alternativ/grupper på olika tider?

Sen kan det vara en bra ide att haka på med hela familjen, så att man har ett stöd i vardagen av varandra.
    samt att det blir enklare att följa programmet.

Jag tror i alla fall att det är viktigt att inte glömma bort den känslomässiga biten i ett sådant ätande speciellt när man har gått igenom mkt.

om jag inte minns fel så främjar både kolhydrater och kankse även fett hormoner i hjärnan som påverkar humöret, men det finns andra sätt än snabba kolhydrater kan tilläggas.

ja, hoppas jag varit till någon hjälp.

ett stort lycka till!

och en kram till dej

• Anonym (loppis)

Hej och tack för ditt svar! och jag kan ju inte säga annat än att jag håller med dig i dina synpunkter på dieter och diciplin.

Viktväktar metoden har jag försökt med här hemma, men den vägrade han äta av då det inte hjälper påstår han, och jag försökte förklara att det gör det visst om man rör på sig och följer den matsedel som finns, dvs inte äta mackor innan middag eller på natten kliva upp och trycka i sig smörgåsar, bullens pilsnerkorv (kall direkt ur burken)1 liter yoghurt och potatissallad som han envisas med att köpa.

Nu har han fått för sig att alla kalorier är dåliga men fett är bra, alltså kan han med gott samvete äta beanaisesås med klyftpotatis (för potatisen är ju stekt i olja så det går bra)

Jag vet inte vad jag ska göra, vi kan ju inte sitta och se på när han har ihjäl sig själv, jag har ringt till vårdcentralen och försökt få en remiss till en dietist som kanske kunde hjälpa mig, men då det inte rörde mig, då jag inte är överviktig, så är det kört.

just nu verkar en lobotomi mest lockande, eller få honom omyndighetsförklarad och insatt på bantningsläger,, för i den här takten så lever han inte till jul.

• deciBell

hej!
    ledsen att det dröjt.

Vad tråkigt att han inte vill någonting, vad det verkar.
    vad sägs om att trycka upp ett gäng artiklar och undersökningar om kostvanor under näsan på honom? =-)

Men han äter medecin eller hur?
    kan du inte kontakta hans läkare och påvisa allvaret i situationen?
    Läkaren kanske kan hålla ett allvarligt snack med honom? kankse tom skriva en dietistremiss eller skicka honom till viktis?
    för han om någon borde förstå att det är allvarligt.

men du måste framför allt inse att hur man än gör kan man aldrig göra jobbet åt någon, vill man inte bli hjälp finns inte mycket mer att göra, jag vill inte säga att du ska sluta försöka påverka.
    Men glöm inte bort att det är han som avgör vad han vill!
    Så lasta inte dej själv, du har gjort mycket redan!

kram

• Anonym (loppis)

tack för ditt svar.

Vi har försökt med alla medel, via hans läkare, vänner och vårt tjat, men inget har hjälpt.

tanken har slagit mig att han missköter sin kropp så grovt att den tillslut ska lägga av, för det är det som kommer att hända, jag tror inte att han känner att han har så mycket att leva för, och på det här viset behöver han inte göra något, bara att köra på, för kroppen med den kraftiga övervikten, dåligt hjärta, haft en blodpropp, och dessutom är jag hundra på att han fått diabetes, men han vågar inte kolla upp det, så kommer kroppen att inte orka snart.
    Han har skrivit över hus, bil alla saker på min sambo, som för han säger, om han inte lever tills huset är sålt (i aug/sept), han har själv flera gånger antytt att han inte kommer leva längre än något år flera gånger.

Som läget är just nu, så har vi precis skrivit på kontraktet för vår lägenhet, med inflytt 1 aug, så då flyttar vi ifrån svärfar, tränkte dock se till att han äter middag med oss minst en gång i veckan samt träffar honom då och då, bara för lite koll
    Men vi kan inte göra mer här just nu, och för att "rädda" oss själva och det vi har måste vi härifrån, vi har varit mamma o pappa åt min svärfar i snart 2 år, vi har kanske varit ensamma i 5 dygn sammanlagt under de här 2 åren och av dom 5 dygnen har vi kanske varit ovänner i 4 pga situationen.

Låter vi själviska? gör vi fel som gör såhär?
    men det känns som om vi inte kan göra mer här och jag klarar inte av att se honom äta ihjäl sig och det gör inte min sambo heller.

Svar på tråden matmissbruk och depression