• oxen

Min 3-åring, SÅ gnällig och SÅ mammig. Orkar inte med honom :-(

Min 3-åring (snart, aug) är så fruktansvärt ledsam just nu.
    Här hemma orkar vi inte mer.
    Det är gnäll gnäll gnäll från det han vaknar på morgonen till det han ska sova.
    Han går och liksom låtsasgråter med ljud, eehhhe, o ser ut som 7 svåra år ung.
    Det enda han tycker e kul typ är att kolla på Piff o Puff. Men han kan ju inte sitta framför tv:n jämt.
    Om vi ska åka och leka med ngn kan han vara jätteglad innan och liksom; "ja, åka simon", men när vi kommer dit och denna "simon" kommer och hejar blir det istället; Neeeeej, mamma, o så blir han jättemesig och jättemammig.. Vid minsta lilla motgång e det gnäll o låtsasgråt..

Sen till denna mammigheten.. Pappa i fam duger inte för fem öre! KOmmer pappa upp på morgonen och säger "hej oliver", får han som svar, neeeeeej, mamma...och så kommer han springades till mig. Ska pappa ge honom ett glas vatten, nej, mamma gör det...
    Ropar han att han vill ha ngt och pappa kommer så skriker han o skakar på huvudet, neeeeej inte pappa, mamma..

Vi e så ledsna på detta nu och vet inte vad vi ska göra..??

KÄnner ibland att kan man ha en mesigare unge ???? VAd är det som e fel??

Till saken hör oxå att pappan i fam jobbat skift i Norge från nov-april jobbat 2v i norge, sen varit hemma 3... Näst sista gången när han var hemma började den här anti-pappigheten.. o sen i slutet på april när han kom hem för gott har det bara fortsatt..O nu e det värre än nånsin.

På dagis e det gnäll efter mamma från det han kommer på morgonen till jag hämtar honom. Han går runt för sig själv o gnäller..

Han e 15tim barn pga ett småsyskon och kan vara hemma..Men hur bra för utvecklingen är det att bara sitta hemma o hålla mamma i handen o se på tv ???????????????

HJÄLP NGN!!!!?????

Nån som har det liknande?

*trött mamma*

• Svar på tråden Min 3-åring, SÅ gnällig och SÅ mammig. Orkar inte med honom :-(
  • Snubbelfot

*ler igenkännnade* Min son är nästan likadan och lika gammal. Häromdagen när han och pappa skulle åka och handla så kom de tillbaka lika fort: - Mamma, jag vill inte...vad säger man? Pappa får inte göra något om jag finns hemma. Dock är han inte lika gnällig som du beskriver din son, men det där går i vågor.

När barnen är i denna ålder så kommer de in i "oidipusfasen" Dvs, man vill bli "av" med pappa så man kan få mamma för sig själv...pojkar vill gifta sig med mamma och flickor med pappa osv... Jag tycker att det är väldigt tydligt att vår son har gått in i den fasen med hull och hår

Pappan till mina barn har arbetat på sjön, borta 2 veckor hemma 2 veckor. (dock inte den senaste tiden), då märkte jag på Tobias att han efter ett tag var mkt avvaktande när pappa kom hem, han dög liksom inte. KAn tänka mig att det blir än mer märkbart när barnet är lite äldre. Det kan vara så att han inte litar på att pappa skall finnas kvar, eftersom han försvinner med jämna mellanrum.

Jag skulle gissa att det är en blandning av ovanstående och det är inte lätt att tampas med. Ge killen en chans med mkt egentid med pappa, de kan hitta på skoj saker tillsammans. Har du frågat honom varför han är så ledsen, han kankse kan berätta?

Lycka till, nu väntar jobbet!

• oxen

Tack för ditt svar!
    Jo, det e väl en fas antagligen..

Jag hoppas det blir bättre nu när pappa går hem på semester på tors o vi ska åka till landet.. DÅ ska Oliver o pappa få åka o bada o sparka fotboll tillsammans...Hoppas han kommer acceptera pappa bättre sen

JAg har frågat honom; varför e du ledsen?? Men till saken hör oxå att min son e inte så utvecklad i språket o så, och det är svårt att föra en ordentlig konversation med honom... Kanske därav lite gnäll med? Han kan inte uttrycka sig för att han inte är så duktig på att prata ??? och då kommer detta gnäääääääääääääälllllll ?????

Glömde säga det med, att vi väntar på en operationstid för att ta bort hans mandlar. Han snarkar mkt och har sömnapnéer.. Han är väl inte riktigt utvilad pga sin störda sömn..det kanske ökar på hans gnällighet.
    Han verkar ha svårt att svälja maten, för han tuggar på den, sen spottar han ut den och är färdig.. Detta gör väl inte saken bättre heller i guess....

Är det fler som har det ngt likt??

• Barbaskön

När vi har haft sådana perioder så brukar vi göra som så att vi ger mamma lite överdrivet och pappa backar. Bara mamma byter blöja, matar, byter kläder, kramar kramar kramar, lämnar o hämtar på dagis, badar,leker, handla med mamma etc etc- det blir mammama överallt och lite till. Då brukar det efter bara 3-4 dagar bli så att min tös söker sig till pappa för mamma är för mycket på henne och jag tror att hon har fått tillräckligt med bekräftelse. Så vi ger med och hänger på hennes behov av mamma några dagar istället för att försöka leda in henne på pappa och slå ifrån (hänger ni med?)

Kan vara värt ett försök i 3-4 dagar i alla fall

• oxen

Tack för tipset BArbaskön!!

Hörde nåt sånt här från barnpsykolog med, att man ska ge dem så mkt mamma de vill ha, för att de ska få känna sig trygga osv..

SÅ vi kör på med det o testar

• kejsarinnan

Fast min son är 3 år och PAPPIG "nej, pappa köra vagnen" (kundvagnen) "nej, pappa göra det"... Jag kan känna mig totalt utstött ibland.

Mamma till ett barn på jorden, ett barn i himmelen och ett barn i magen BF 9/9-07
  • and

Vi gör faktiskt lite tvärtom vad gäller detta med mamma och pappatid. När våran son kommer in i dessa perioder av endast den ena duger så säger jag om det är mamma som är den som sonen efterfrågar att ikväll är det pappas tur att natta dig, pappan säger jag vill natta dig ikväll. Vi tycker att det verkar handla om hur mycket tid som mamma eller pappa har ägnat åt sonen. Jag känner jättemycket igen detta med att 3-åringen visar lite misstro mot den som har varit frånvarande ibland. Egentligen är det kanske rätt naturligt små barn har ju inget tidsperspektiv.

• oxen

and
    Ok, och det fungerar??

Igår em var jag tvungen att jobba, så då fick det ju duga med pappa...och det gjorde det då, när jag inte var hemma.
    Så det kändes ju skönt!!!

I helgen var vi på liseberg....O det var bara jag som fick åka med honom. Annars vägrade han åka ngt. Å åker man från jkpg vill man ju att han ska ha roligt där, o inte bara sitta i vagnen. Så jag tänkte att han o pappa kunde åka, o jag o lillskruttan kunde strosa o titta på folk.
    Men ack så fel jag hade. Pappa fick inte åka ngt alls...

• Barbaskön

I detta läge skulle jag nog lägga ner alla måsten och hålla mig hemma och köra på invanda rutiner och inte besöka någon eller bjuda hem utan LUGN O RO och ge mamma så mycket det bara går.

För det blir inte roligt för någon när det är så här och ni som föräldrar blir irriterade och det känner barnen och då krånglar de ännu mer och så är den onda karusellen igång rejält.

Tagga ner på alla måsten några dagar och bara vara och umgås och gör massor med saker med pojken hemma - kreativa saker pussla tillsammans, baka, lera, lego, måla. Testa mitt råd om att bara du mamma gör saker och allt med honom.

Testa 3 -4 dagar och om ni inte ser någon bättring så får ni köra på något annat - men då har ni alla fall försökt att bryta det tråkiga mönstret. Det kommer säkert bli jobbiga dagar för dig men om det funkar så kan det ju vara värt det. Skriv gärna och berätta hur det har gått.

• and

Till Oxen:
    Ja, det fungerar alldeles utmärkt. Måste klargöra en sak till, vi, jag och pappan turas om att natta alltid, oftast varannan kväll om det inte är något speciellt därav att vi säger till sonen att ikväll är det faktiskt min tur att natta. Såg att det det mer såg ut som om sonen är mammig så ger jag jag honom mindre tid och så är det inte. Vi håller oss till rutiner (oftast). Jag upplever det mer som om att min son vill testa vem som bestämmer ibland därav detta krav på bara den ena av oss, dessutom är det olika varje gång. Själv är jag höggravid och orkar helt enkelt inte jämt att leka eller lägga honom utan behöver lite egen tid och pusta ut. Jag tycker att det är viktigt att visa honom att jag anser hans far vara lika viktig som jag och tvärtom.

• and

Känner förresten verkligen igen det där låtsats gråtandet liksom läppen neråt, djupa djupa suckar, axlarna neråt och så gärna gå förbi en spegel för att verkligen titta hur ledsen man är klämma fram hulkningar sedan gråt. Jag tycker det är lite sött- jag brukar säga till sonen- man får vara ledsen det är okej, vila dig lite och berätta sedan gärna varför du är ledsen. Ibland har jag inte riktigt kunnat låta bli att fnissa när han står där och kikar i spegeln för att kolla in hur han ser ut och hur ledsen han är, då blir han verkligen förnärmad. Det är nog jobbigt att var tre år och både jätteliten och stor ibland mellan varven.

• oxen

tack för era tips råd!!!!

Jag ska testa lite att bara vara hemma o köra på enl våra rutiner..

Jag återkommer om några dar

• Snubbelfot

and: haha det där med att spana in HUR ledsen man faktiskst är, känner jag väl igen

Svar på tråden Min 3-åring, SÅ gnällig och SÅ mammig. Orkar inte med honom :-(