• bubbelmaja

hemorrojder efter förlossningen

Hade en jättebra förlossning. Ska väl egentligen inte klaga. Jag känner mig väldigt återställd i underlivet och i livmodern. Men i samband med förlossningen fick jag hemorrojder. Klarade mig hela graviditeten så det känns lite surt. Det är faktiskt det enda som gör ont just nu, utom brösten så klart, men det får man ju räkna med.

Har använt xylocainsalva och xyloproct, men det gör ont ändå, speciellt på natten. Tycker inte jag är så hård i magen heller.

Ni som fick hemorrojder i samband med förlossningen, hur länge satt de i? Fick ni någon hjälp? Vad hjälpte på er? Har ni tips att ge?

• Svar på tråden hemorrojder efter förlossningen
  • lave

Satt väl i en 2 veckor. Ta ordentligt med Xyloproct hela tiden så mildrar det!!

• bubbelmaja

2 veckor, det kan jag överleva. Hoppas på att det inte blir längre. tack för ditt svar.

• Crazy Baby

Jag hade riktigta besvär i ca 3-4 månader och nu känner jag bara av dem om jag bir hård i magen. Det är snart 8 månader sen dottern föddes! Var så glad att jag slapp hemorrojder under graviditeten, men sen kom de i samband med förlossningen! Attans var sur jag var!

• bubbelmaja

Nej, så vill inte jag ha!! Fick du hjälp av bm? En del kan ju behöva operation läste jag.

• ps ee

Var precis samma för mig... Kom inte ihåg när de försvann, men är säker på att det var helt OK igen 4 veckor efter.

Fick tipset om alsolkompresser att lägga emot. Man köper vanliga kompresser på apoteket, lägger en bunt i en plastpåse o dränker in dem med alsolLÖSNING (INTE alsolsprit!!!) o lägger en kompress emot hemorrojden. Det gäller att byta kompress ofta, ofta! Det är kylande, och funkar bra mot både smärtan o klådan.

• bubbelmaja

ps ee: tack för tipset. Funkade ganska bra.

Tycker det börjar bli bättre redan, så kanske det vänt.

• ps ee

Bra att det hjälpte lite iaf! Då försvinner de små elakingarna säkert helt o hållet snart...
    Hade själv panik, tyckte det kändes sååå ofräscht + att jag var helt säker på att de aldrig skulle försvinna utan att operera. Men som sagt så försvann det av sig självt ganska snabbt!

• jen bossman

jag fick barn för 2 år sen och har fortfarande rejäla problem. men jag tror inte riktigt att det var hemorrojder utan sprickor som i sin tur gjorde att det blev uppsvällt så jag trodde det var hemorrojder. så nu, äter jag medicin och bör smörja 2 gånger per dag med en medicin som en läkare ifrån sophiahemmet skrivit ut...

så jag hoppas verkligen att det bara är hemorrojder för din del. gå och kolla hos en läkare för säkerhetens skull. LYCKA TILL

• Olivetta

Hej !

Jag tycker inte xyloproctsalvan gör så mycket nytta.

Har du prövat xyloproct stolpiller ? Man kan ta 3 om dagen.

/ Kram Jordemor

• Mli79

Första barnet fick jag hemorrojder i samband med förlossningen, andra barnet 2 dagar innan planerat snitt (kändes ju jä**igt nödvändigt...)

Mina gick bort inom två veckor, använde suppar eftersom salvan inte lindrade så mkt.

♥ Emma 060705 ♥ Hugo070514 ♥
  • bubbelmaja

Tack för era svar!

Mina besvär verkar sitta på utsidan, så jag valde salva istället för stolpiller. Hade xyloproct första dagarna för det var det jag hade hemma sedan tidigare gravididitet. Sedan tog den slut och då köpte jag alcosanal. Igår kändes det rätt bra och idag ännu bättre. Så nu ska jag bara satsa på att hålla magen igång så är det kanske över.

• gravida tjejen

hur vet man att det e hemorojder? om de sitter på utsidan hur ser de ut då?

• Puma2

Jag ringde till en förslossningsBM och beklagade mig över mina nytillkomna besvär efter förra förlossningen. Hon sa att kirurgerna brukar i bland frysa hemorrojder. Hon rekommenderade mig att ta en isbit i en fryspåse och lägga mot hemorrojden i 5-10 min och upprepa detta några gånger.

Det blir rätt så kallt, men om man klarar att stå ut, så är det värt det. För...det funkade! Den krömp ihop och har inte återkommit förrens nu i denna graviditet.

(Rekommendation: Ligg på mage på sängen. Lägg en kudde under "rumpan" (magen/underlivet) så att rumpan kommer upp i luften. Och lägg påsen med isbiten emot hemorrojden. Svårare än så är det inte. Bebis kan ju ligga brevid på sängen och ev sambor/äkta män behöver inte ens inblandas i behandlingen. )

• Presario

jag fick hemorrojder sista veckan av grav. bara en då, och under förlossningen kom det flera. dom försvann när sonen var dryga månaden.....
    massa xyloproct ett par ggr om dagen

• josefsmamma

Åh...
    det är så jobbigt!!!
    jag kör med stolpiller för utan dom skulle jag avlida!!!
    Helt sjukt...
    det är nackdelen med att föda barn... alla andra krämpor försvinner rätt snabbt men inte hemorrojder!!

Josef 050703..... Elise och Fiona 070408
  • Singel75

Jag fick de innan förlossningen fast de blev värre efter.
    Men de försvann av sig själv. Kommer inte riktigt ihåg hur länge jag hade de kvar.
    Men någon månad har jag för mig.

• bubbelmaja

Tack för era svar. Mina är hel borta. Tog lite mer än en vecka. Nu är både det ömma och svullnaden borta. Trodde det skulle bli hudflikar kvar men icke. Så nu är det väl över, antar jag. Jag är dock fortfarande lite hård i magen och det gör lite ont att göra nr 2 än.

Svar på tråden hemorrojder efter förlossningen