• Paw Print

Tips på BRA bok till blivande pappa!

Söker efter en bra bok som kan ge svar på en förstagångspappas alla frågor. Ska helst ta upp både graviditet, förlossning och tiden efter.

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på BRA bok till blivande pappa!
  • Kaniin

Tycker " Du ska bli pappa" av Dick Sundvall har med de delarna..

Han skriver lite på karlarnas vis så vissa har blivit upprörda på den boken, men jag tyckte den var helt ok!

Lycklig mamma till Elisia 070324
  • Paw Print

Då ska jag kika på den. Tack!

Fler?

• Jossisen

Den tyckte jag var vedervärdig, men smaken är ju som baken.

• emmaline

Jag vill också ha tips!

Kaniinis: det låter bra! men vad betyder "på karlarnas vis"?

• Paw Print

Värt att kolla iaf! Du har inget eget tips?

• kreativa jag

Min sambo har läst boken" Koka makaroner " av Johan Nilsson , däe han beskriver hur han upplever graviditetstiden, alla tankar kring det kommande faderskapet, förlossningen och första tiden med deras barn.

Jag har också läst boken, och rekomenderar den varmt! Den är lättläst, rolig och inte förskönad på något vis, utan skriven rakt upp och ner utifrån hans upplevelser.

• Paw Print

Kreativa jag, åhh vad bra, tack!

Tar gärna emot fler tips!

• Kaniin

Lite mer vetenskapligt kanske..och med lite humor.

Men man får ju ta det med en nypa salt om han säger saker som kan uppröra!

Lycklig mamma till Elisia 070324
  • Perry the Platypus

Min sambo gillade "Uppdrag pappa".

• Paw Print

Cisselina, vem har skrivit den?

• Sommarbarn 2007

Vill bara puffa för Dick Sundevalls bok som vi tycker är toppen!

• mapo51

Jag har precis i helgen läst "Pappor föder barn" av Gunilla Bergensten.
    Den tyckte jag var bra, det är en hel del intervjuer med pappor, hur de har tänkt ett par veckor innan förlossningen, strax efter förlossningen och sedan ytterligare en gång.

• Perika

Både jag och maken gillade "Värsta pappan" av Ronny Olovsson, mycket humor och mycket kärlek. Jag har också börjat bläddra i "Hemliga pappan" av Andreas Ekström, lovande så långt.

• nica83

Hej P A

Min gubbe har läst "Koka makaroner" som du fick tips om och den var tydligen väldigt bra! Sedan har han även "Du ska bli pappa" som du också fått tips om!  

Pappor föder barn av Gunilla Bergensten är en annan bok som han har och som han verkligen gillar!

• Damien och Adrian

Bästa boken INFÖR förlossning är "Innan du föder" av Anna Wilsby, vi läste den och gick en profylaxkurs och nu känner sig min sambo viktig, han har många arbetsuppgifter under förlossningen, saker att hålla reda på och vi är ett team.

Dicks bok är annars rätt ok, den utgår lite från att pappor inte vill eller orkar, den är inte för den ultramoderna faderns direkt kanske men många bra tips.

Sambon har läst alla böcker jag läst och tar til sig det som passar oss.

• annne

Jag vill också nämna "Uppdrag: Pappa". (flera olika pappor som skrivit den, sök på adlibris eller så)
    Jag har inte läst just den själv, men jag har läst Uppdrag: Mamma och Uppdrag: Familj. Eftersom det är fler små berättelser så tar det upp mycket olika erfarenheter..

• Paw Print

Perica, tack!

Nica, Hej!

Inncommunicado, har funderat på det, men vill gärna ha ngt som riktar sig diekt till pappan. Tack för dina tips ändå.

Anne, ok, tack!

• Damien och Adrian

Dicks bok är bra om pappan behöver lite hjälp på traven inför graviditet osv, han talar förmanande till männen ibland hur de ska tänka.... Min sambo störde sig på det men vi antar att de flesta män ännu inte är helt upplysta och intresserade som oss? Det verkar ju så när man läser litteraturen iaf.

Svar på tråden Tips på BRA bok till blivande pappa!