• festivalflickan

Köp av bostadsrätt i annan stad???

Hej... Finns ju så många visa människor på denna sida så tänkte höra mig för lite...

Jag och min sambo vill flytta söderut till Malmö. Vi har båda fast jobb i den stad vi bor nu, och vi arbetar båda på företag som är starkt etablerade i malmö oxå, så tror inte att det blir några större problem att få jobb där. Dovk blir det väl inte ett fast direkt, utan börjar som provanställning.

Men hur funkar det med lån och dyl? Måste vi ha fast jobb på plats i malmö, innan vi kan ens fundera på att köpa en bostadsrätt där? Räknar med att behöva låna mellan 1-2 mille. Eller räcker det med de fasta jobb vi har nu? måste ju som sagt ha klart från banken innan vi börjar leta efter objekt.. Så rörigt. Skulle väl kunna höra med banken om detta, men skönta tt ha lite kött på benen när man går dit.

Blev långt detta, men finns det någon som har en aning? Tack på förhand!

• Svar på tråden Köp av bostadsrätt i annan stad???
  • festivalflickan

Någon vet väl ändå något?

• Änglaplinga

banken tittar nog både på hur ni haft den senaste tiden med jobb och hur era utsikter ser ut för nya jobb, ska nog inte vara något problem, man behöver inte ha fast jobb alltid för att få låna till bostad, lättare om man står på lånen båda två, samt om ni har något sparkapital sen innan, bil etc...
    det kan vara bra med ett lånelöfte innan ni letar bostadsrätt ordentligt, lgh ligger mellean 1,5 och 2 i malmö om man ska få ngt schysst i ett ok område....
    lycka till!!

• festivalflickan

Änglaplinga>> Tack för svar!
    Jo jag jobbar som kock på en ledande hotellkedja å mannen på på ett välkäänt bemanningsföretag. Båda två fast anställda sedan 1 år ungefär. Inga betalningsanmärkningar. Jag har inget sparkapital men Han har lite fonder.
    Bil har vi men säljer när vi flyttar ner.
    Jo har förstått att man får punga ut med en del om det ska va nåt att ha. Hu... Här hemma får man 2-3 hus för de pengarna =P
    Tror inte heller att det ska vara några problem men sånt himla projekt!! men orkar verkligen inte stå i kö till hyresrätt längre..

• Änglaplinga

kan köpa vår lgh för 1,5 med inflytt i höst om ni vill...slipper ni leta..

• festivalflickan

Allt är av intresse!! Storlek? antal rum? hehe.. bor typ på blocket nu. fast kanske säkrare med mäklare? gud jag kan ju verkligen ingenting om sånt här..

• Pumpkin

Vi köpte nyligen lägenhet i en stad 80 mil söderut från där vi bodde. Vi pratade helt enkelt med vår bank hemma i gamla hemstaden och fixade allting med lån och sånt, det var aldrig några problem.

Blocket.se funkar fint i många fall, men kolla hemnet.se också för en lite större marknad

• Änglaplinga

det bästa med mäklare att de sköter alla papper å ser till så att det går rätt till....
    håll utkik på bjurfors i början av augusti...

Svar på tråden Köp av bostadsrätt i annan stad???