• Glimmerfall

Ni som bor i Finland...

...hur dyrt är det att leva i Finland?

Alltså vi åker till Åbo på fredag och kommer att bo där i en släktings lägenhet. Vi kommer även ha tillgång till bil och köra en del.

Nu hade jag tänkt göra en liten ekonomiskt beräkning på ungefär vad vi kommer att leva för då vi kommer att laga den mesta maten själv, köpa blöjor och hygienprodukter samt tanka.

Så hur mycket kostar det att leva i Finland. Är det dyrt eller billigt?

Kanske en liten jämförelselista man kan skaka fram

För det måste väl vara någon som bor i Finland här

~*~ Varför vara ödmjuk när man vet att man är bäst? ~*~
  • Svar på tråden Ni som bor i Finland...
  • Glimmerfall

Ingen som bor i Finland?

• Jomppelina

Sist jag var i finland så var det väldigt dyrt allting, så ta med så mkt som möjligt. Tidigare var hygienprodukter billigt, men det var det inte nu... så när delar av min familj har åkt (vi är bägge från finland, samt mamma åker ofta, flera gånger om året) så tar vi med så mkt som möjligt nästan... Verkar som om det blev något felslag när priserna gick över till euro och allt höjdes rätt så rejält. Mamma var i finland och kom tillbaka i veckan och varje gång säger hon samma sak:
    -Åh, så dyrt allting är...

• Hhumlan

Jag bor i Finland och har nog en känsla av att prisnivån är lite högre än i Sverige. Men bara lite. Billigare än Norge och Island i alla fall.

• Matilda

Jag bor i finland.. men vet nu inte va du menar med dyrt och hur ni har de i sverige juh

Men ja kan säga en sak, efter att vi ändra till euro så har allt blivit så mycket dyrare.

tex en kopp kaffe har ökat massa, om man räknar de i  mark som de va förr så kostade det kasnke 1 mark, nu är det 1 euro och ändrar man euron i marken så blir de ca 6 mark... Men de högre männen och kvinnorna säger att de inte har blivit nåt dyrare men de har det!

e de nåt speciellt du sku vilja veta på ett ungefär va de kostar här då? kanske ja kan ta reda på det åt dig

Hoppas du/ni har kul i Åbo i alla fall

• m00min

jag tycker också allt blivit dyrare sen vi bytte till euro

Vad är det du undrar priset på? Barnmat? Mat?

• Glimmerfall

Matilda:

Tack för svaret! Det jag är mest intresserad av priserna på är:

Hygienprodukter

Schampo
    Tvål
    Tandkräm
    Blöjor

Mat

Mjölk
    Smör
    Kött Gris/Nöt
    Bröd
    Potatis
    Grönsaker

Och Bensin

Ungefär är det väl det i det stora hela.

• Tingelina

Jag är halvfinska och brukar åka dit varje år.. Jag har klagat på priserna länge men råkade klaga inför en som jobbar i Finland och bor där under den tiden de jobbar och är mycket i Sverige också. Folk har högre löner i Finland än i Sverige, vilket gör att priserna är relativt lika höga/låga som i Sverige, då lönerna ligger lägre. Vet ej om det stämmer men de säger det.

I vilket fall som helst, är det nog bäst att ta med storpack av det mesta från Sverige.

• Matilda

Kan ja skriva de i euron??

Blöjor kostar väl där kring 10-15 euro för ett paket... från Lidl får man ju för 8 euro och de e oxå bra Använder dem vi så

Schampoo är väl kasnke vid 3 euro

Mjölk 1½ liter kostar 1.70 tror ja de e ungefär

potatis är där vid 70 cent för 1 kg.

bröd jaaaa... de beror ju på va man vill ha för bröd sen, 1.60-3 euro får man betala för det

Bensin Använder disel själv så detta e bara en gissning att kan de va där vid 1.30€ liter?? detta e gissning

Smör om du menar sånt på brödet så... 1.70 e de väl för stort minilätta paket?!

Hoppas detta hjälper dig/er lite på vägen.. men som sagt detta e ju olika men på ett ungefär.. om du vill veta va de blir i kronor så skriv så kan ja räkna ut det oxå Har ett program på nätet somräknar ut det...

• Matilda

Nope där har du lite fel tingelina... Jag har ett par kompisar som jobbar inom vården vilket ja oxå gör, och hon jobbar väl bara någo 80 % och har mera lön än vad ja har om ja sku jobba 100% just med tillägg osv...

Om du vill veta va ett kaffe paket kostar so e de 2.50 ungefär.. 2.80 kanske.... de tycker ja e sjuktdyrt

Ölen får man ju väldigt billigt nu... det som man minst behöver liksom!

• Glimmerfall

Åh tack för all information.

Det rör sig nog om några kronor dyrare bara. Kaffet tyckte jag inte alls var så dyrt. Jag minns när kaffet här kostade 50 spänn

Bensinen var väl lite dyr men det är den här också så det går nog på ett ut.

Tack igen! Ni är pärlor!

• Jomppelina

När det gäller kaffet så brukade vi bli ombedda att ta med svenskt kaffe. Vet inte om det finns i affärerna nu för tiden, i och med eu osv, men i alla fall. Ni som bor i finland hur är det med kaffet? Vilka märken finns?

• Hhumlan
    Jomppelina skrev 2007-06-25 14:40:46 följande:
    När det gäller kaffet så brukade vi bli ombedda att ta med svenskt kaffe.
    Oj då, låter som om ni skulle vara på väg till ett u-land. Här finns nog gått och bra kaffe av många olika sorter :)
  • FrökenNorkok

Ni får nog tag i gevalia också om ni har tur =) Annars så lär ju det finska kaffet vara godare än det svenska... ;)

• Hhumlan
    Hhumlan skrev 2007-06-25 15:03:59 följande:
    Oj då, låter som om ni skulle vara på väg till ett u-land. Här finns nog gått och bra kaffe av många olika sorter :)
    Borde säkert lära mig stava :) GOTT skall det stå.
  • Matilda

Och ja som skrev helt fel med mjölken..

1½ liter kostar 1.16 och inte 1.70 va månne ja tänkte på??

Svar på tråden Ni som bor i Finland...