• Catch

Hosta efter narkos/intubering?

Har någon mer än jag fått rethosta efter narkos med intubering? Dagen efter ingreppet hade jag som väntat ont i halsen och det har gått över till rethosta, det killar i halsen till och från.

Efter att ha haft ont i halsen vid förkylningar får jag alltid rethosta, samma sak efter narkosen kanske?

• Svar på tråden Hosta efter narkos/intubering?
  • tingeling75

Jag har fått rethosta och heshet efter inturbering. Det höll i sig i 1 vecka ungefär.

• pulmones

Min son låg i resp i en vecka, han var jätte hes och hostade bra länge . Jätte torr i halsen lillen.

• pulmones

Ja, just det!!. Jag har ju också varit sövd med tub . Blev fasligt törstig ett dygn ca. 2 dagar senare hade jag lunginflammation, kanske hade det innan??, vet inte.

• Anonym (sommar)

Väldigt vanligt att det blir så. Plasttuben som man får i "halsen", kan ge irritation och rethosta efteråt. Ofarligt, men irriterande kanske.

• pulmones

Får man kräkreflexer fast man sover?
    Anonym (sommar) skrev 2007-06-25 12:48:49 följande:

Väldigt vanligt att det blir så. Plasttuben som man får i "halsen", kan ge irritation och rethosta efteråt. Ofarligt, men irriterande kanske.
  • Catch

Tack för svaren!
    Kändes lite onödigt att ringa läkaren för att fråga om en sån liten grej.

• frugus

pulmones skrev 2007-06-25 12:50:41 följande:
    Får man kräkreflexer fast man sover?
    Ja det kan man få, bland annat därför man inte ska äta innan op. Var med om en akutsövning en gång där det sista patienten hade gjort innan han blev dålig var att äta lunch. Uuuuussssjj som det såg ut i opsalen efteråt! .
    Pjusken i magen BF 16/7
  • pulmones

Jisses!! blä . Men suger de inte upp maten med slang?

frugus skrev 2007-06-25 13:29:11 följande:
  • frugus

Jo men det kom som en kaskadkräkning så de hann inte med först. De hade kuffad tuben (blåst upp den lille ballongen som skafixera tuben och hindra en från att kräkas) men satt i för lite luft så kräkningen kom ändå. Kanske var de stressade så det blev ett sådant slarvfel, det var ganska bråttom

Pjusken i magen BF 16/7
  • pulmones

äh!...fy vad jobbigt!!. personen i fråga fick inte veta något va?

frugus skrev 2007-06-25 14:03:32 följande:
    Jo men det kom som en kaskadkräkning så de hann inte med först. De hade kuffad tuben (blåst upp den lille ballongen som skafixera tuben och hindra en från att kräkas) men satt i för lite luft så kräkningen kom ändå. Kanske var de stressade så det blev ett sådant slarvfel, det var ganska bråttom
  • pulmones

När man gör ett urakut ks...hinner dom suga upp mat innan då?. gör man det?

• frugus

Näh inte var det någon som sade nåt till personen sen. Stackaren!
    Vet inte hur det är med urakut snitt, jag tror inte de bryr sig i att suga upp maten innan, alltså du tänker nån slags pumpning eller nåt för att tömma magsäcken? Tror inte de kör det vid urakut ks eftersom man är mest intresserat av att få ut bebben. Men det finns ju sug tillgänglig om det skulle komma nåt kräk i munnen, och så kan en av personalen hålla med fingrarna över ett visst punkt på halsen och på så sätt "täppa till" i matstrupen så kräk inte kommer upp och rinner ner i lungorna innan man hunnit kuffa tuben.  Jag tror det är så de gör vid urakuta sövningar, men har inte själv varit med på nåt ks.

Pjusken i magen BF 16/7
  • Anonym (sommar)

urakuta snitt, sövs med crash dvs ett litet tryck på matstrupen för att förhindra mat åker över till lungorna, ¨man sätter ner en sond så fort luftvägarna är ok, så rinner allt ner i påse istället för lungorna.

Mycket annat sövs också så, trauman, ej fastanfde, pat med refluxproblem tex.

Kräkreflexen är kvar beroende på grad av sövning....Glad

Svar på tråden Hosta efter narkos/intubering?